۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳

شافعی:

زعفران عامل توسعه روستاها/ وجود پنیر بلغاری در سفره های روستاییان فاجعه است

زعفران عامل توسعه روستاها/ وجود پنیر بلغاری در سفره های روستاییان فاجعه است

مشهد- خبرگزاری مهر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بیشتر تولید کنندگان زعفران در روستا و در مناطق توسعه نیافته زندگی می کنند و در برخی مناطق حتی تنها منبع درآمد و تنها شغل مردم است و با حمایت از این محصول می توان به توسعه روستاها کمک کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در همایش تخصصی زعفران که شب گذشته در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد گفت: کمیسیون کشاوزی مجلس در اقدامی شایسته تصمیماتی اتخاذ کردند که باید دوباره پایش شود زیرا مصوباتی ابلاغ شد که متاسفانه اجرایی نشده و برخی مدیران به تعهدات خود عمل نکردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام اینکه زعفران با توان تولید ۹۵ درصدی، کالایی بی نظیر است، تصریح کرد : کالایی با این ظرفیت تولید در ایران وجود ندارد که تا این حد توان نفوذ در بازار های جهانی را داشته باشد.

زعفران مبنای توسعه روستایی

شافعی زعفران را مبنای توسعه روستایی دانست و عنوان کرد: اکثر تولید کنندگان این محصول در روستا و در مناطق توسعه نیافته زندگی می کنند و در برخی مناطق حتی تنها منبع درآمد و تنها شغل مردم است و با حمایت از این محصول می توان به توسعه روستاها کمک کرد.

رئیس شورای ملی زعفران افزود: با اینکه می توان زعفران را محصولی فوق استراتژیک اعلام کرد و در حالی که این محصول فخر صادرات دو استان خراسان رضوی و جنوبی است ولی مورد بی توجهی واقع شده و به پتانسیل های در اختیار آن اهمیت داده نشده است.

شافعی با اشاره به طرح جامع زعفران اظهار کرد: امیدواریم با تجدید نظر در این طرح و با حمایت و همکاری مجلس این طرح تصویب و اجرایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: با توجه به بحران آب، تعیین الگوی کشت کشور باید دوباره کارشناسی شود و زعفران در مناطقی که پر آب هستند کشت نشود و تنها به مناطقی مثل خراسان که مشکل آب دارند اختصاص یابد.

لزوم کارهای پژوهشی در حوزه زعفران

وی بر لزوم کارهای پژوهشی در حوزه زعفران تاکید کرد و ادامه داد: با وجود این که ما مهد تولید زعفران هستیم ولی به دلیل اینکه بر روی مسائل پژوهشی کار نشده، در کشورهایی مثل هلند بر روی پیاز زعفران تحقیقاتی انجام شده و در افغانستان و هند در حال اجراست و از این حیث از دنیا عقبیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران افزود: کلمه کشاورزی را به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اضافه کردیم تا با ورود قدرتمند کشاورزی به اتاق این عقب ماندگی را جبران کنیم.

شافعی با اعلام اینکه بالاترین بودجه در اتاق به کشاورزی اختصاص یافته است، ادامه داد: تمام تشکل های بخش خصوصی و دولتی باید کنار هم جمع شده و عقب افتادگی این حوزه را جبران کنند.

وی اظهار کرد: اگر بگوییم، ای روستایی هر چه داریم خاک پایت؛ حرفی به گزاف نزده ایم.

شافعی بیان کرد: روند حرکت در کشاورزی در سال های گذشته ناامید کننده بوده و دیدن پنیر بلغاری و سبزی که از شهر خریداری شده در سفره روستاییان فاجعه ای است که باید برای آن فکر اساسی کرد.

کد خبر 2430846

برچسب‌ها