۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲

حجت الاسلام جعفری:

تعزیه بهترین امکان برای انتقال فرهنگ عاشورا است/بام ایران پایگاه تعزیه خوانی کشور

تعزیه بهترین امکان برای انتقال فرهنگ عاشورا است/بام ایران پایگاه تعزیه خوانی کشور

بیجار- خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: تعزیه هنری ماندگار در انتقال ارزش ها و مفاهیم دینی به ویژه فرهنگ عاشورا است.

به گزارش خبرنگار مهر حجت‌الاسلام رحیم جعفری ظهر امروز در حاشیه برگزاری سومین سوگواره تعزیه و مرثیه راویان عشق که در تیمچه حاج شهباز بیجار برگزار شد، اظهار داشت: تعزیه بهترین هنر برای آشنایی نسل جوانان با فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی است.

وی به قدمت هنر تعزیه اشاره کرد و افزود: مراسم تعزیه خوانی در اصل منبعث از تاریخ عاشورا است و بعد از واقعه عاشورا البته به شکل محدودی شروع شده و اکنون با تغییرات زیادی انجام می‌گیرد.

وی هنر تعزیه را در انتقال مفاهیم دینی به ویژه فرهنگ عاشورا بسیار تاثیر گذار دانست و بیان داشت: بسیاری از صحنه ها برای مردم تداعی می شود و حضور مردم نشان از علاقه آنها به این هنر ماندگار دارد ، این هنر توانسته به عنوان یک هنر ماندگار برخی حوادث تاریخی نظیر عاشورا را به خوبی به تصویر بکشد.

وی با اشاره به موسیقی تعزیه خوانی عنوان کرد: بسیاری از موسیقی‌دانان و هنرمندان بزرگ معتقد هستند که موسیقی تعزیه، تأثیرگذارترین موسیقی در تولید و پویایی موسیقی‌های دیگری است که بشر به دست آورد.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت دینی و مذهبی مردم بیجار اشاره کرد و بیان داشت:خوشبختانه شهرستان بیجار دارای مردمانی متدین و دینمدار است و هنر تعزیه در این شهرستان جایگاه بالایی دارد و این شهرستان به عنوان یکی از پایگاه های هنر تعزیه در کشور محسوب می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پایان بیان اینکه اینگونه برنامه‌ها در راستای تقویت بنیان دینی و آیینی و مذهبی میان مردم و زنده نگه داشتن مراسم‌های مذهبی و اهداف امام حسین(ع) برگزار می‌شود، گفت: مراسم‌های نوحه‌خوانی، تعزیه و مرثیه‌خوانی در راستای یادآوری و ترویج رادمردی و آزادمردی شهدای دشت کربلا برگزار می‌شود.

کد خبر 2430921