۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۸

نوربخش در نشست خبری عنوان کرد:

تشریح دلایل مخالفت سازمان تامین اجتماعی با ادغام منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای

تشریح دلایل مخالفت سازمان تامین اجتماعی با ادغام منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح دلایل مخالفت با طرح ادغام منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای، گفت: این ادغام بر اساس قانون برنامه پنجم، اصول بیمه‌ای و مکانیزم حاکم بر صندوق، تامین اجتماعی را دچار چالش می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید تقی نوربخش در نشست خبری روز جمعه گفت: به سه دلیل ادغام منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای دچار اشکال است؛ یکی اینکه حق بیمه‌ای که در تامین اجتماعی دریافت می‌شود، ۹ _ بیست و هفتم است، یعنی معادل ۹ درصد حقوق و دستمزد. اما در سایر صندوق‌های بیمه‌ای، شش الی هفت درصد حق بیمه کسر می‌شود.

وی تاکید کرد: در تامین اجتماعی از مجموع حقوق، دستمزد، اضافه کار و سایر مزایای مستمر، حق بیمه کسر می‌شود اما در صندوق کارکنان دولت، فقط از اصل حقوق کم می‌شود. بر همین اساس تفاوت حق‌ بیمه نشان می‌دهد که نباید این تجمیع صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به دلیل سوم که مکانیزم حاکم بر صندوق تامین اجتماعی است، اشاره کرد و گفت: مکانیزم دریافت حق بیمه در تامین اجتماعی با سایر صندوق‌ها متفاوت است، به طوری که حق بیمه در زمان اشتغال ۹ درصد و در زمان مستمری به دو درصد کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که در صندوق‌های دیگر این گونه نیست. بر همین اساس صندوق‌های بیمه‌ای با هم قابل ادغام نیستند.

نوربخش با اشاره به اینکه طرح ادغام منابع درمانی اصلا در لایحه دولت نبوده است، گفت: به نظر می‌رسد این طرح بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم کاملا با این قانون متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه دلایل مخالفت خود را با ادغام منابع درمانی با رئیس و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرده‌ایم، گفت: با توجه به اینکه منابع تامین اجتماعی حق‌الناس است، از نمایندگان درخواست می‌کنیم با توجه به دلایل عنوان شده با دقت بیشتری در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

به گفته این مقام مسئول در تامین اجتماعی، طرح ادغام منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای فردا یا پس فردا در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد که البته با تعامل خوب نمایندگان فردا ساعت هفت صبح در کمیسیون برنامه و بودجه برای ارائه توضیحات حاضر خواهیم شد.

نوربخش در پاسخ به اینکه آیا طرح تجمیع منابع درمانی در راستای طرح تحول سلامت و تامین اعتبارات این طرح انجام شده است یا خیر؟ گفت: طرح تجمیع منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای کاملا متفاوت است و سالانه بودجه‌ای به عنوان منابع درمانی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد که بخواهیم آن را به دستگاه دیگری واگذار کنیم، بلکه فقط میزان حق بیمه‌ای است که ماهیانه از حقوق بیمه‌شدگان کسر می‌شود.

وی به دغدغه نمایندگان اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان ارائه خدمات یکسان و همانند از سوی سازمان‌های بیمه‌گر است که البته برای همسان‌سازی خدمات درمانی، طرحی را از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان آذر سطح خرید خدمات و تعهداتمان یکسان شود.

نشست خبری مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در مورد یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه نیز از سوی دبیرخانه شورای عالی بیمه از شش ماه پیش بر روی این موضوع بررسی‌های لازم در حال انجام است که در آینده به جای دفترچه بیمه، کارت هوشمند جایگزین خواهد شد.

نوربخش ادامه داد: ادغام منابع درمانی صندوق‌های بیمه‌ای، سازمان را دچار چالش و اختلال می‌کند؛ به طوری که نمی‌توان با کسر حق بیمه‌های متفاوت از سوی صندوق‌های بیمه‌ای، به آنها خدمات یکسانی بدهیم و این ظلمی است که در حق بیمه‌شدگان سازمان می‌شود.

وی از مخالفت کانون‌های بازنشستگی و کارگران نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان هستند و به عنوان مدیرعامل این سازمان از حق آنها دفاع می‌کنیم؛ به طوری که فردی که ۹ درصد حق بیمه می‌دهد، با افرادی که درصد کمتری پرداخت می‌کنند، نباید خدمات یکسانی به آنها ارائه شود و از لحاظ مکانیزم بیمه‌ای نمی‌توان صندوق‌های بیمه‌ای را در هم ادغام کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ادغام منابع صندوق‌های بیمه‌ای یکسری آثار اجتماعی در پی خواهد داشت، گفت: اموال تامین اجتماعی حق‌الناس است و تجمیع آنها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

به گفته نوربخش، ارائه خدمات یکسان و اوراق هویتی هماهنگ میان صندوق‌های بیمه‌ای امکان پذیر است اما تجمیع و یکسان‌سازی منابع، اشکالاتی را ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 2431477