۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵

با حضور بیش از ۸۰ محقق از ۱۵ کشور جهان؛

کنفرانس "علوم انسانی در اندیشه اسلام" در اندونزی برگزار شد

کنفرانس "علوم انسانی در اندیشه اسلام" در اندونزی برگزار شد

اولین کنفرانس سالانه " علوم انسانی در اندیشه اسلام " با حضور بیش از ۸۰ محقق و اندیشمند اسلامی از ۱۵ کشور جهان در شهر جاکارتای اندونزی برگزار شد. .

به گزارش خبرگزاری مهر، این کنفرانس که به همت پژوهشگاه بین المللی صدرا وابسته به نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در اندونزی – و به مدت دو روز( ۱۹ و ۲۰ نوامبر) در محل کالج اسلامی صدرا شهر جاکارتا برگزار گردید، مورد استقبال کم نظیر اندیشمندان و محققان جهان اسلام قرار گرفت . اندیشمندانی از کشورهای کانادا، مالزی، سنگاپور، آمریکا، قطر، نیجریه، هند، ایران، تایلند، فیلیپین و دهها اندیشمند و محقق از کشور اندونزی در این کنفرانس به ارائه مقاله پرداختند و آخرین نظریات علمی خود را در خصوص علوم انسانی ـ اسلامی ارئه نمودند.

به گفته دکتر محسن زنگنه رئیس پژوهشگاه صدرا و دبیر کنفرانس، علاوه بر تعداد و تنوع مقالات ارسالی، حضور فعال محققین و مهمانان نیز از جمله نقاط برجسته این کنفرانس به شمار می رفت و به گفته اکثر شرکت کنندگان، مباحث بسیار متنوع و محققین بسیار جدی در جلسات ارائه مقالات و پنل های وابسته شرکت می جستند.

این اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران، کنفرانسی علمی را در این سطح در موضوع "علوم انسانی ـ اسلامی" در خارج از کشور برگزار می نماید.

در این کنفرانس آیت الله دکتر علی اکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نیز حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

رشاد با ارائه مقاله ای به نقش و جایگاه فطرت در اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و به تبیین نظریه خود در خصوص "فطرت و روش شناسی علوم انسانی اسلامی" پرداخت.

دکتر خسروپناه نیز در سخنرانی علمی خود با اشاره به ساحتهای مختلف علوم انسانی ـ اسلامی ، به بحث چیستی "علم دینی" و نیز تبیین "روش شناسی حکمی ـ اجتهادی " در تولید علم دینی پرداخت.

پروفسور دکتر مسعود العالم چودری از کشور کانادا، دکتر فرید العطاس از کشور سنگاپور، پروفسور دکتر کیلان از کشور اندونزی و دکتر احمد فاضل یوسف از مالزی ازجمله دیگر سخنرانان اصلی این کنفرانس بودند که به ارائه مقالات خود پرداختند.

در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و پژوهشی "پژوهشگاه صدرا " و نیز برخی کتب و نشریات علمی در خصوص علوم انسانی ـ اسلامی که توسط محققان و اندیشمندان مسلمان نگاشته شده بود، در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت.

لازم به ذکر است این کنفرانس به صورت سالانه برگزار خواهد شد و در هر سال به یکی از وجوه علمی بحث علوم انسانی ـ اسلامی خواهد پرداخت.

کد خبر 2431784