۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹

مهر گزارش مي دهد؛

ایذه با کمترین باران غرق در سیلاب می شود/حادثه ای که به خیر گذشت

ایذه با کمترین باران غرق در سیلاب می شود/حادثه ای که به خیر گذشت

اهواز ـ با کمترین بارندگی در ایذه باید منتظر ورود سیلاب به خیابان هاي آن بود و کانال آبي كه برای حل این مشکل ایجاد و نیمه کاره رها شده اند سبب ایجاد حوادث بی شماري مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پريا طهماسبي دانش آموز سال دوم متوسطه شهر ايذه، روز چهارشنبه هفته گذشته بر اثر بارندگي شديد و خروج آب فراوان از سمت كانال نيمه كاره بالاي اين شهر در آب گرفتار شده و يك كيلومتر در آب شناور بود. پريا ساعت هشت شب همان روز بعد از گرفته شدن از آب به بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان شهيد بقايي اعزام شد.

يكي از نجات غريق هاي اين شهر كه ماشينش در آب متوقف شده بود به هنگام حل مشكل ماشين خود، متوجه شناور بودن پريا در آب شده و خود نسبت به نجات پريا از آب اقدام مي كند. اگر اين نجات غريق آن روز متوجه شناور بودن پريا در آب نمي شد معلوم نبود كه سرنوشت پريا به كجا ختم مي شد.

تمامي مردم شهر ايذه و حتي مسئولان از نيمه كاره رها شدن اين كانال و در نهايت جاري شدن آب فراوان از سوي كانال به سمت شهر گلايه دارند. معلوم نيست كه چه كسي بايد گلايه و ناراحتي اين افراد را برطرف كند و به راستي متوليان اصلي امر چرا كاري نمي كنند.

مشخص نيست مسئولان ذيربط چه زماني اقدام به حل مشكل اين كانال مي كنند. شايد منتظر نشسته اند تا فاجعه اي را نظاره گر باشند و آن وقت دست به اقدامات لازم بزنند كه اين اقدام قطعا بي تاثير بوده و نوشدارو پس از مرگ سهراب مي شود.

آبگرفتگي در ايذه

مسئولان مدرسه بايد تعطيلی را به اوليا اعلام مي كردند

علي يار احمدي برادر دانش آموز پریا احمدی در تشريح اين حادثه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه فاصله خانه تا مدرسه خواهرم چندان زياد نيست، مي گويد: پريا روز چهارشنبه هفته گذشته ساعت 12 و 30 دقیقه به مدرسه رفت. مسئولان مدرسه به دانش آموزان اعلام كردند كه مدرسه تعطيل است و مي توانيد به خانه هايتان برويد. آنها بايد به علت شرایط ناپایدار جوی و جاری شدن سیلاب در خیابان ها به دانش آموزان اعلام مي كردند كه در مدرسه بمانيد تا پدر و مادرهايتان بيايند. هنگام ثبت نام از ما شماره تلفن مي خواهند بنابراين لازم بود با تماس گرفته و تعطيلي مدرسه را اعلام كنند.

زباله هاي شناور در آب و مسدود شدن پل هاي عابر پياده با سطل زباله

وي ادامه مي دهد:‌ نه تلفني به ما زده شد و نه آنها را نگه داشتند تا ما به مدرسه برويم. متاسفانه بچه های مردم را در خیابان رها کردند. پريا بعد از خروج از مدرسه در آب كانال بالاي شهر كه در شهر سرازير مي شود، گرفتار و شب چهارشنبه به بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان شهيد بقايي اهواز اعزام شد. خوشبختانه در حال حاضر وضعيت جسمي وي كمي بهبود پيدا كرده و دو شب پيش به بخش عمومي بيمارستان انتقال يافت.

احمدي عنوان مي كند: با وجودی که قبل از روز چهارشنبه اعلام بارندگی و سیل شده بود اما متاسفانه زباله هاي سطح شهر جمع آوري نشده بودند. وقتی باران آمد تمام زباله ها در شهر روی آب شناور شده و تمام جوی های آب را مسدود كردند كه اين امر باعث شد که آب در شهر پخش شود و حتی سطل های زباله جلوی ورودی های پل عابر پیاده را نيز بگيرند.

آبگرفتگي در ايذه

زباله هاي شهر بايد به موقع جمع آوري شوند

برادر دانش آموز حادثه ديده در پايان گفت: آب كانال بالاي شهر هميشه در سطح شهر رها مي شود، بنابراين بايد فكري به حال مردم كرد. وقتی اعلام شد که قرار است سیلی بیاید، مسئولان شهرداري باید زباله ها را از سطح شهر جمع آوری می کردند.

حجت اله درویش پور نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با اين حادثه مي گويد: به هر حال وقتی بارندگی و یا سیل باشد از این اتفاق ها رخ می دهد. شهر ايذه مشکلاتی دارد كه يكي از مشكلات آن اين است كه راه های ورود سیل به شهر بايد اصلاح شود. متاسفانه با وجود اينکه بارها به همراه شهردار و فرماندار به مسئولان مراجعه کرده و همچنين در مجلس تذکر دادیم اما تاكنون فکری به حال این شهر نشده است.

وي مي افزايد: متاسفانه مسئولان هميشه در پاسخ به حل مشكل راه هاي ورود سيل به شهر ايذه می گفتند بودجه، امکانات و پول در اختیار نداریم به همین دلیل اقدام عاجلی برای عدم ورود آب به اين شهر نشد.

درويش پور تاكيد مي كند: ما از دولت تقاضا كرده ايم ولی امکانات و بودجه اي به ما اختصاص نمی دهند. باید جلو راه های ورود آب به شهر گرفته شده و برای آن برنامه ریزی کرد. همچنين یک تالاب (ميانگران) در کنار شهر داریم و برای آن بارها به رئیس جمهور وقت و مسئولان محیط زیست نامه دادم اما فايده اي نداشت.

آب هاي ورودي به شهر ايذه بايد ساماندهي شود

نماينده مردم ايذه در مجلس تصريح مي كند: دولت باید این شهر و در حقيقت تالاب و آب های ورودی به شهر ايذه را ساماندهي كند. در اين حادثه يك نفر در آب شناور شد اما اگر مشكلات ورود سيل به شهر حل نشود ممكن است فاجعه دردناك تري را شاهد باشيم.

وي عنوان مي كند: ممکن است یک بارندگی شبانه شدید در شهر داشته باشيم و كسي بدون اطلاع از شدت بارندگي و آب گرفتگي از شهر خارج شود آن وقت است كه در آب گرفتار و در این بین بی شک افرادی بی شماری گرفتار سیل مي شوند، ولی متاسفانه از دست من، شهردار و فرماندار کاری بر نمی آید جز اینکه به گوش مسئولان برسانیم. به همه مسئولان مشكلات شهر ايذه به ويژه راه ورود سيل به شهر را اطلاع داديم و آنها باید رسیدگی کنند. اگر به فکر این شهر نباشند قطعا یک روز فاجعه ای رخ می دهد.

درويش پور همچنین در خصوص شناور بودن زباله ها به هنگام آب گرفتگی در شهر اظهار بی اطلاعی کرد.

آبگرفتگي در ايذه

پريا قبل از ورود به مدرسه دچار حادثه شد

جواد آذر شب رئیس آموزش و پرورش شهرستان ایذه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: پريا طهماسبي دانش آموز حادثه دیده هنگام وقوع حادثه در خارج از مدرسه بوده و قبل از ورود به مدرسه در آب شناور شد. اين دانش آموز می خواست پای خود را روی پل نصب شده روی کانال آب بگذارد که اشتباهي پايش را در کانال گذاشته شده و در آب فرو رفت.

وي مي افزايد: خوشبختانه اين دانش آموز نجات پیدا کرده و تا ساعت هشت روز چهارشنبه برای اعزام وی به يكي از بیمارستان هاي اهواز تلاش کردیم.

چرا دانش آموزان متوجه تعطيلي مدرسه نشدند؟

جهانبخش قلاوند فرماندار ايذه در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با زمان تعطيلي مدارس در روز چهارشنبه باراني هفته گذشته عنوان مي كند: روز چهارشنبه همزمان با بارندگی ساعت 10 صبح تعطیلی مدارس را اعلام کرده و قبل از آن هم تمهیدات لازم را دیده بودیم. همچنين به تمامی دستگاه های ذیربط اعلام کردیم که امکان خطر وجود دارد و آماده باشند. بنابراين ما آمادگی کامل در مقابل سیلاب را داشتیم.

فرماندار ايذه بيان مي كند: ایذه وضعیت خاصی دارد و توپوگرافی جغرافیایی شهر باعث شده تا این کوهی که بالای شهر قرار دارد هر آبی را به سمت شهر جاری کند. برای این آب ها از سال 84 یک کانال تعبیه شده که اكنون نیمه کاره رها شده است. به هر حال اتمام پروژه اين كانال هزینه هاي فراواني داشته كه تملك خانه هاي مردم يكي از آن هزينه ها است.

ايجاد كانال براي جلوگيري از پخش سيلاب، غير علمي بود

وي مي گويد:‌ از همان روز اول اعلام كردم که این کانال نیمه رها شده برای مردم خطرناک است ولی متاسفانه اين مشكل با حرف من و شما درست نمی شود بلكه نياز به اختصاص اعتبارات لازم دارد. جلوگيري از پخش سیلاب در سطح شهر بايد بر اساس مطالعه علمی انجام شود ولی متاسفانه این کانال به صورت غیر علمی ایجاد شده و از بعد از ایجاد آن هر حادثه ای رخ دهد ناشی از همین کانال است.

قلاوند ادامه مي دهد: این کانال، آب را به زیر شهر رها می کند. کانال در حال ایجاد خطر بوده و برای مردم شهر بسيار خطرناک است. این کانال در بالای شهر قرار داشته و حدود هشت آبراهه به آن وارد می شود و بعد آب كانال به سمت جوی، جدول و شهر جاری می شود.

فرماندار ايذه در پايان مي گويد:‌ اگر این کانال مشکلش رفع شد بسياري از خطرات از مردم شهر دور مي شود. البته اکنون شهر فاضلاب شهری ندارد و اين خودش يك خطر است چون آب هاي موجود در سطح  شهر وجود در هر نقطه اي از شهر که پائین دست و گود باشد، جمع می شود. همچنین زمین های کشاورزی و لجنزارهایی هست که مانع حرکت آب به سمت میانگران می شود. ولي مطمئنا اگر مشکل کانال فوق حل شود شهر ايذه از بسیاری از مشکلات رهایی پیدا مي كند.

...............................................
گزارش: کوثر کریمی مالک آبادی

کد خبر 2432665