۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۵

پروژه ای که ۸ سال کلنگ می خورد؛

فرهنگسرای شهرستان محلات همچنان در خم کلنگ!

فرهنگسرای شهرستان محلات همچنان در خم کلنگ!

محلات- سال ۱۳۸۵ تاسیس فرهنگسرا در شهرستان محلات به تصویب رسید و هنرمندان محلاتی پس از سالها استفاده از مکان های نامناسب برای اجرای کارهای هنری خود دل به ایجاد این فرهنگسرای استاندارد در شهر بستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیان جزئیات فرهنگسرای جدید بیش از پیش امید را در دل اهالی هنر محلات زنده کرد و شنیدن امکانات در نظر گرفته شده برای این مکان از جمله نگارخانه، سالن آمفی تئاتر و بخش اداری حکایت از توجه مسئولان به این بخش داشت؛ اما دیری نپایید که این خیال نیز به مانند بسیاری دیگر از وعده های داده شده توسط مسئولین دولت قبل به سرانجام نرسید و هم اکنون پس از گذشت هشت سال کماکان تکمیل این پروژه مسکوت مانده است.

هنرمندان محلاتی، توانمند؛ اما دست و پا بسته!

هنرمندان محلاتی از استعداد و نبوغ خوبی در رشته های مختلف هنری برخوردار هستند که برگزاری تئاترهای مختلف در زمینه های گوناگون و راهیابی به جشنواره های استانی و کشوری و همچنین برپایی نمایشگاه های متعدد هنری در سطح شهرستان شاهد این مدعاست؛ اما به دلیل نبود سالن نمایش مناسب و استاندارد و نبود سالن آمفی تئاتر درخور به منظور ارائه آثار هنری هنرمندان باعث بی انگیزگی برای این قشر در راستای انجام گسترده تر فعالیت در شاخه های مختلف هنری شده است.

پس از گذشت هشت سال کماکان فرهنگسرای محلات در سایه توجیهاتی چون کمبود اعتبار در حال مستهلک شدن و از بین رفتن می باشد، ساختمانی که به رغم به بهره برداری نرسیدن در حال تخریب شدن است و این در حالیست که بخش اعظمی از پروژه به پایان رسیده و می طلبد که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و استاندار مرکزی هرچه سریعتر فکری برای پروژه ای کند که با صرف بودجه های کلان دولتی نه تنها افتتاح نشده؛ بلکه در حال استهلاک و از بین رفتن تدریجی است.

فرهنگسرا از مصوبات طرح های ریاست جمهوری بوده است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان محلات گفت: این پروژه از جمله مصوبات سفر ریاست جمهوری دولت قبل به شهرستان محلات بوده است و تاکنون نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهدی ملک محمدی بیان کرد: در دولت گذشته بنا بود تا طرح هایی که بیش از ۷۵ درصد پیشرفت داشته اند در اولویت تکمیل قرار گیرند؛ اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: دو سال قبل در صورت تخصیص اعتبار، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی پروژه نهایی و قابل استفاده برای هنرمندان می شد؛ اما اکنون و با توجه به تفاوت قیمت ها مطمئنا این رقم افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع تنها به عنوان دستگاه بهره بردار معرفی شده است و ساخت و تکمیل فرهنگسرا بر عهده مسکن و شهرسازی است.

محلات از کمبود سالن نمایش رنج می برد

یکی از شهروندان محلاتی در این باره گفت: شهرستان محلات از مشکل کمبود سالن نمایش مناسب رنج می برد.

علی قاسمی در تکمیل صحبت های خود بیان کرد: مسئولان باید همت بیشتری به خرج دهند تا فرهنگسرایی که در حال سپری کردن هشتمین سال کلنگ زنی خود و ورود به نهمین سال شروع به کار است به سرانجام برسد.

این شهروند اظهار کرد: واقعا جای تاسف دارد که پروژه های این چنینی به خاطر نبود بودجه هنوز افتتاح نشده هزینه های گزافی را به منظور بازسازی قسمت هایی که احتمال تخریب آن وجود دارد به بار می آورند و به نظر می رسد باید در آینده ای نه چندان دور از بودجه دولتی مبالغی را به منظور جلوگیری از تخریب ساختمان افتتاح نشده اختصاص داد!

حسن بهرامی زاده یکی دیگر از شهروندان محلاتی با اشاره به تکمیل نشدن فرهنگسرای شهرستان محلات علیرغم گذشت سال های متمادی گفت: مسئولان زمانی که می دانند بودجه برای تکمیل یک پروژه ندارند اقدام به کلنگ زنی آن نکنند تا حداقل سرانجام اینگونه پروژه ها به وضع کنونی دست نیابد.

وی تصریح کرد: اخبار گوناگونی نیز در خصوص تکمیل این فرهنگسرا توسط مسئولان منتشر می شود؛ اما متاسفانه تاکنون همه آنها در حد شعار باقی مانده است و از مسئولان شهرستان و استان انتظار داریم هرچه سریعتر نسبت به تکمیل یکی از معدود پروژه های فرهنگی محلات اقدام نمایند.

انتقاد عضو شورا از کمبود سالن در شهر محلات

عضو شورای اسلامی شهر محلات نیز با انتقاد از کمبود سالن در این شهر گفت: کمبود سالن یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان محلاتی به منظور برگزاری نمایش در شهرستان است.

عباس ابراهیمی بیان کرد: یکی از موانع اصلی در کار هنرمندان بخش تئاتر محلات کمبود سالن مناسب برای این قشر است و این دغدغه هنرمندان محلاتی باید به وسیله امکانات موجود در سطح شهر پاسخ داده شود که هم اکنون سالن زینب(س) بهترین مکان موجود برای اجرای تئاتر در محلات می باشد.

عضو شورای اسلامی شهر محلات بیان کرد: متاسفانه این سالن همگانی و عمومی اکنون در انحصار آموزش و پرورش است و تعداد زیادی از هنرمندان محلاتی توان پرداخت مبالغ اجاره این سالن را ندارند که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

این در حالیست که حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: از محل ماده ۱۸۰ به منظور تکمیل مجتمع فرهنگی هنری شهرستان مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است که امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم شاهد آغاز عملیات بخش پایانی این فرهنگسرا در محلات باشیم.  

حال در این بین چندین علامت سوال اساسی به طور مبهم باقی مانده است. زمان نهایی تکمیل این پروژه پس از گذشت هشت سال چه زمانی از راه فرا خواهد رسید؟ آیا با اختصاص مبالغ ناچیز به این پروژه می توان انتظار داشت که شاهد افتتاح فرهنگسرای محلات طی ماه ها و سالهای آینده باشیم؟ این طرح از جمله پروژه هایی است که قرار بود تا پایان عمر دولت دهم به بهره برداری برسد که این اتفاق رخ نداد و اکنون و در حالی که دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت خود تا پایان دوره چهار ساله اش ۴۸ ماه زمان برای کار دارد، با توجه به سپری کردن ۱۸ ماه از زمان تحویل دولت جدید، آیا می توان امیدوار بود که تا ۳۰ ماه باقیمانده از عمر دولت یازدهم این پروژه با روند کنونی خود به سرانجام برسد یا خیر؟ و چندین و چند سوال بی پاسخ دیگر...

گزارش: علی اسکندری

کد خبر 2434282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha