۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۸:۳۹

مهر گزارش می دهد؛

یورتمه اسب‌ها در مازندران/ کورس اسب‌ها در دشت‌های سبز قجرمحله آغاز شد

یورتمه اسب‌ها در مازندران/ کورس اسب‌ها در دشت‌های سبز قجرمحله آغاز شد

آمل - یورتمه اسب‌ها در هوای سرد پاییزی شمال و در دل دشتهای سبز روستای قجرمحله آمل استان مازندران شروع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه برگزاری مسابقات و کورس اسبدوانی در دیگر استانهای کرانه خزری از جمله گیلان و گلستان قدمت دیرینه ای دارد و هر فصل مسابقات مختلفی در آن برگزار می شود، اما این کورس در مازندران همچنان در ایستگاه اول قرار دارد.

ورزش سوارکاری و اسبدوانی از رشته های پرطرفدار و مورد تاکید در دین مبین اسلام است که همواره با شور و حال خاصی در استانهای مختف کشور برگزار می شود و زنگ گسترش این ورزش با برگزاری اولین دوره کورس پاییزه در آمل به صدا درآمد.

مازندران محروم از پیست اسبدوانی

مازندران همانند استان همسایه از داشتن پیست سواکاری محروم است و برنامه ریزی برای ساخت پیست مناسب می تواند، در توسعه این ورزش پرطرفدار حائز اهمیت باشد.

مسابقات اسب دوانی و سوارکاری مازندران

یکی از تماشاگران مسابقات اسبدوانی قجر محله آمل که از مرکز استان به این مسابقات آمده است، می گوید: حیف است که تاکنون نسبت به ساخت پیست سوارکاری در استان مازندران اقدام نشده است و کورسها در مناطقی برگزاری می شود که به هیچ وجه مناسب نیست و امکان آسیب دیدگی سوارکار و اسبها وجود دارد.

رجب محمدی با بیان اینکه همواره برای دیدن مسابقات سوارکاری به استان گلستان سفر می کنم، عنوان کرد: رشته سوارکاری از رشته های پرطرفدار بین مردان و زنان است که برنامه ریزی و سرمایه گذاری در آن می تواند، ثمربخش باشد.

وی از مسئولان امر خواست تا نسبت به برگزاری لیگ های اسبداوانی و ساخت مکانی مناسب برای این رشته ورزششی برنامه ریزی داشته باشند.

مونا جعفری که برای دیدن مسابقات سوارکاری به روستای قجر محله آمده است نیز می گوید: این رشته ورزشی بسیار بانشاط و هیجان آور بوده و حیف است که تاکنون نسبت به برگزاری مسابقاتی در این زمینه در استان اقدام نشده است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به آموزش رشته سوارکاری به صورت حرفه ای در استان برنامه ریزی شود، کمبود مربی و اسبهای ورزشی را از جمله مشکلات بیان کرد.

این بانوی علاقمند به رشته اسبدوانی، نبود مکان مشخص و پیست مناسب را از جمله مشکلات فراروی توسعه این ورزش در مازندران عنوان کرد.

نخستین دوره قهرمانی اسب‌دوانی مازندران روز جمعه به میزبانی شهرستان آمل کار خود را آغاز کرد که این دوره از رقابت‌ها با همکاری اداره کل ورزش و جوانان مازندران، اداره ورزش و جوانان آمل، هیئت سوارکاری و اسب‌دوانی مازندران و آمل در دریای ۲۹ منطقه قجرمحله با حضور برترین‌های مازندران صورت گرفت.

مسابقات اسب دوانی و سوارکاری مازندران

این دوره از مسابقات در رشته سرعت ۱۰۰۰متر با حضور تیم هایی از شهرستان آمل، نور، تنکابن و ساری برای اولین بار در این شهرستان برگزار شد.

اسب ها شناسنامه دار شوند

مهدی عمرانی رئیس هئیت سوارکاری شهرستان آمل در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از بزرگترین مشکلات این عرصه را عدم شناسنامه دار بودن اسب های مسابقات عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل اینکه اسب های شرکت کننده در مسابقات دارای شناسنامه از سوی فدراسیون نیستند این مسابقات در بخش گروه بندی دچار مشکلات عدیده ای است که برگزار کنندگان بدلیل نداشتن شناسنامه برای اسب ها با اعتراضات شرکت کنندگان مواجه می شوند.

وی ادامه داد: مسئولان فداراسیون باید اسب ها را دارای شناسنامه کنند تا هر اسب در رده خود به رقابت بپردازد.

عمرانی با اشاره بر اینکه در هیچ کجای ایران اسب های دوخون با اسب های ایرانی در رقابت سرعت شرکت نمی کنند، اظهار داشت: گام های اسب های دوخون بلندتر از گام های اسب های ایرانی است به همین دلیل همیشه اسب های ایرانی در رقابت عقب می مانند لذا باید اسب ها دارای شناسنامه شوند تا اسب های دوخون در گروه خود و اسب های ایرانی در گروه خود رقابت کنند.

رئیس هئیت اسب دوانی آمل با تاکید بر اینکه نداشتن امکانات لازم برای برگزاری مسابقات در رشته سرعت بانوان یکی از دیگر مشکلات این عرصه است، عنوان کرد:در این دوره از مسابقات سه بانو مازندرانی به رقابت باهم پرداختند که در نتیجه ساحل شیرازی با اسب روژین مقام اول، عسل بهارنیا با اسب سکرت مقام دوم و مارال عمرانی با اسب فایترلیدی مقام سوم را کسب کرد.

نبود مربی تخصصی پتانسیل های موجود در این رشته ورزشی را کم رنگ می کند

مهدی عمرانی افزود:این رشته ورزشی نیاز به مربی تخصصی در بخش های استقامت، اسب دوانی و پرش دارد لذا از مسئولین فدراسیون تقاضا داریم تا برای اسب سواران این استان مربی های تخصصی اعزام کنند.

مسابقات اسب دوانی و سوارکاری مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، این دوره از  مسابقات اسب دوانی قهرمانی استان مازندران در بخش آقایان و بانوان پیگیری شد که ۲۶ سوارکار در سه گروه اسب‌های محلی مازندرانی، اسب دو رگه مازندرانی، اسب ترکمن در بخش بانوان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در گروه نخست مسابقات که اسب‌های محلی مازندرانی را شامل می‌شد، محمدرضا اسماعیل نعلبند با اسب ثریا مقام اول شده، احمدرضا فرجی سوارکار اسب نجیب نائب قهرمان شد و محمدشریف حسینی با اسب جت به جایگاه سوم دست یافت.

در گروه دوم رقابت‌ها که در آن سوارکاران اسب‌های دو رگه مازندرانی با یکدیگر رقابت داشتند، عرفان فتحی با اسب طوفان، لطف‌الله خزائی با اسب تاج‌خان و حیدر مهدویان با اسب دل‌دل به ترتیب رده‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در گروه سوم مسابقات که اسب‌های ترکمن با هم مسابقه دادند، حسن یحیی‌پور با اسب کوهستان قهرمان شد، عباس شکری با اسب کوهیار و مبین فرجی با اسب ساناز به ترتیب دوم و سوم شدند.

در گروه چهارم رقابت هم احمدرضا فرجی سوارکار اسب رزینگو به جایگاه نخست رسید، حسن یحیی‌پور  با اسب فایترهورس دوم شده و سوارکار اسب هکتور نیز به جایگاه سوم دست یافت. در گروه بانوان نیز ساحل شیرازی با اسب روژین قهرمان شد، عسل بهاری سوارکار اسب سکرت دوم شده و مارال عمرانی با اسب لیدی مکان سوم را از آن خود کرد.

مسابقات قهرمانی استانی رشته استقامت هفته آینده در جنگل بلیران آمل با حضور اسب های استقامت این استان در رده ۲۰ و۴۰ کیلومتر برگزار خواهد شد.

کد خبر 2436505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
      0 0
      سلام لطفا به جای این که روی فوتبال سرمایه گزاری کنیم بیایم این ورزش رو گسترش بدیم .