۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۸

بروجردی عنوان کرد:

تشریح دستاوردهای سفر گروه پارلمانی ایران به مکزیک

تشریح دستاوردهای سفر گروه پارلمانی ایران به مکزیک

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح دستاوردهای سفر هیئت پارلمانی ایران به مکزیک پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با تشریح سفر هیئت پارلمانی ایران به مکزیک گفت: این سفر بنا به دعوت رسمی رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنای مکزیک که ظرف یک‌سال گذشته دو بار به ایران آمده بود، انجام شد اعضای هیئت پارلمانی در این سفر با رئیس مجلس سنا، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان مکزیک، وزیر امور خارجه و دادستان کل این کشور، رئیس گروه دوستی پارلمانی و رئیس شورای بازرگانی دیدار و درباره روابط اقتصادی و موضوعات دیگر گفت‌وگو کردند.

وی با اشاره به سیاست‌های ایران در منطقه آمریکای لاتین و نیز اهمیت کشور مکزیک و هم‌مرز بودن این کشور با آمریکا، این سفر را دارای اهمیت بسیار بالایی دانست و افزود: در سال جاری تنها 5 سالگرد مربوط به روابط رسمی دو کشور برگزار شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این سفر علاوه بر همکاری‌های فرهنگی، تجاری و اقتصادی، مذاکراتی حول محور همکاری‌های پارلمانی انجام شد و یادداشت تفاهمی در 14 بند و در زمینه پارلمانی و روابط دیگر به امضا رسید

نماینده مردم بروجرد  گفت: ایران و مکزیک دچار مشکلاتی در راه مبارزه با مواد مخدر هستند، که در این سفر راه‌های انتقال تجربیات فی مابین نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بروجردی افزود: در این سفر مقرر شد  50 درصد از بورسیه‌ها برای فراگیری زبان فارسی و اسپانیولی دانشجویان اختصاص داده یابد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به توانمندی‌های ایران در عرصه پیوند اعضا، مقامات مکزیکی و برای فراگیری علوم این حوزه اظهار علاقه کردند که این موضوع به وزیر بهداشت منتقل خواهد شد. همچنین براساس توافق‌نامه صورت گرفته بر تبادل تجربیات در حوزه پارک‌های علم و فناوری تاکید شد.

وی ادامه داد: برخی تحولات سیاسی اعم از مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز و آینده آن و تحولات منطقه‌ای به ویژه تروریسم از جمله موارد بررسی شده در این سفر بود.

بروجردی با بیان اینکه در این نشست‌ها آمریکا به عنوان موثرترین کشور در تشکیل گروه‌های تکفیری شناخته شد افزود: امروز که این گروه‌ها تبدیل به یک معضل جدی شده‌اند، کشورهای غربی به فکر ایجاد ائتلاف هستند اما در این سفر تاکید شد که ائتلاف مبارزه با داعش نقشی نداشته و در عین حال ایران در سیاست کمک به دولت‌های جدید و موفقیت‌های در شکست داعش موفقیت های بسیاری کسب کرده است.

بروجردی خاطرنشان کرد: اجتناب از اخذ مالیات مضاعف به منظور کمک به تسهیل روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور از دیگر موارد مورد توافق دو کشور بوده است.

کد خبر 2437841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha