۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۹

مقتدایی :

کشاورزی خوزستان با خشکسالی دست به گریبان است

کشاورزی خوزستان با خشکسالی دست به گریبان است

اهواز - استاندار خوزستان با اشاره به خشکسالی در این استان گفت: عدم تقسیم درست آب چوبی است که ما بر سر کشاورزان می زنیم و رویه ای غلط است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسن مقتدایی  ظهر یکشنبه در جلسه توسعه شیلات و شهرک های کشاورزی افزود: از زمانی که با بحران خشکسالی مواجه شدیم در هنگام تقسیم آب به رغم اینکه می توانستیم راهکار مناسبی پیدا کنیم اقدام به قطع آب زمین های کشاورزی کردیم واین کار سبب متضرر شدن بسیاری از مردم و کشاورزان شده و حتی بسیاری از آنها رغبت کار کشاورزی را ازدست داده اند.

وی با اشاره به وضعیت مشابه و حتی بدتر از استان ما در مورد خشکسالی دراستان های دیگر و راهکارهای خوب مقابله با آن ادامه داد: در استان اصفهان  9 هزار هکتار زمین در اوج خشکسالی به صورت غرقابی آبیاری می شود و یا در استان بندر عباس در موقعیت های مشابه این مشکل با حفر قنات حل می شود اما در استان استنباط من این است که  از 15 سال قبل این بحث ها بوده و کماکان ادامه دارد. این وضعیت زیبنده استان ما نیست، مدت ها پیش در شهرستان دشت آزادگان مشکل هدررفت آب و تقسیم نامناسب آب کشاورزی راداشتیم، همه انتظار داشتند این مشکلات با ساخت سد کرخه حل شود اما متاسفانه هنوز حل نشده و هر چند وقت شاهد متضرر شدن عده ای از کشاورزان این ناحیه هستیم. 

استاندار خوزستان با انتقاد از مدیرانی که دستورات وزارتخانه را به صورت یکطرفه و بدون توجه به مشکلات استان و حتی منطقه اجرا می کنند گفت: همه مسئولان ما در استان مثبت و حرف گوش کن هستند و از دستورات وزارتخانه ها  بدون توجه به مقتضیات مکانی و زمانی تبعیت می کنند و این مورد از نظر ما اشکال دارد زمانی که مسئولی در پایتخت دستور قطع آب کشاورزی را می دهد باید جوانب کار توسط مدیر منطقه ای بررسی شود سپس دستور اجرا شود اینگونه کسی متضرر نمی شود.

مقتدایی در ادامه برلزوم ساخت شهرک های کشاورزی به صورت مشترک میان شهرستان ها تاکید کرد و گفت: شهرک های کشاورزی مثل شهرک های صنعتی نیستند که هر شهرستان درخواست احداث آن را بدهد بلکه به منظور بازدهی بیشتر باید به صورت مشترک میان شهرستان های همجوار ساخته شود. به عنوان مثال شهرستان هایی مانند اندیمشک، دزفول و شوش می توانند در نقطه که میان هرسه شهرستان مشترک است این شهرک را احداث کنند.

وی  تصریح کرد: پیوند بین استان ها نیز از طریق شهرک کشاورزی باید برقرار شود. بر این اساس استان خوزستان می تواند شهرک های کشاورزی در مرز مشترک خود با سایر استان ها احداث کند و از این طریق مبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میسر می شود.

 

کد خبر 2437942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha