۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۲۰:۳۴

در همايش ملي تيلاپيا مطرح شد/

ايرانی ها نصف مردم جهان ماهی مصرف می‌كنند/ پرورش تيلاپيا در ۱۳۵ كشور

ايرانی ها نصف مردم جهان ماهی مصرف می‌كنند/ پرورش تيلاپيا در ۱۳۵ كشور

يزدـ رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلات كشور، ميانگين مصرف ماهي توسط ايراني‌ها را نصف مردم جهان اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد پوركاظمي، عصر سه شنبه در همايش ملي تيلاپيا در شهرستان بافق اظهار داشت: در جهان به طور ميانگين هر فرد در سال بيشتر از ۱۹ كيلوگرم ماهي مصرف مي كند در حالي كه اين ميزان براي هر ايراني به حدود ۸.۵ كيلوگرم مي رسد.

وي تاكيد كرد: اگر مي خواهيم به ميانگين مصرف ماهي در جهان برسيم بايد در حوزه آبزي پروري نيز رشد كنيم و توليدات فعلي را در سالهاي آينده حداقل به ۲.۵ برابر اكنون برسانيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پرورش و تكثير ماهي تيلاپيا در كشور عنوان كرد: تاكنون بيش از ۲۰ پروژه تحقيقاتي در بخش هاي مرتبط با ماهي تيلاپيا از تحقيق و تكثير تا رسيدن به سفره مردم انجام شده كه حاصل اين اقدامات پرورش ۱۰ تن گوشت در يك هكتار استخر بوده است اما متاسفانه اين فعاليت ها فعلا متوقف شده است.

ايران سالانه ۲۰ هزار تن گوشت ماهي تیلاپيا وارد مي كند

معاون آبزي پروري شيلات كشور نيز در اين همايش با بيان اينكه هم اكنون ۱۳۵ كشور جهان ماهي تيلاپيا را پرورش مي دهند و چين با در انحصار داشتن ۴۵ درصد توليد اين ماهي، مقام نخست جهان را داراست، اظهار داشت: اين در حالي است كه ايران به رغم بهره مندي از ظرفيت هاي لازم براي توليد، سالانه ۲۰ هزار تن گوشت ماهي تيلاپيا وارد مي كند.

حسين عبدالحي با بيان اينكه تیلاپیا را مي ‌توان بسيار آسانتر از ساير گونه هاي آبزيان پرورش داد، ‌عنوان كرد: تيلاپيا در سیستم گلخانه ‌ای، استخرهای خانگی و استخرهای دو منظوره با مقاومت بیشتر و جیره غذایی ارزانتر پرورش مي يابد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: در كشور ما سالانه ۳۷۰ هزار تن گوشت انواع آبزیان توليد مي شود كه اين ميزان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ از افزايش ۱۳.۷ درصدي برخوردار بوده است.

۱۷ درصد ماهي قزل آلاي جهان در ايران توليد مي شود/ نياز به ۴ هزار ميليارد سرمايه گذاري در پرورش ميگو

معاون آبزی پروری شیلات کشور همچنين از توليد موفق ماهي قزل آلا در كشور خبر داد و بيان كرد: توانسته ايم با ۱۴۰ هزار تن توليد، ۱۷ درصد توليد جهان را در اين گونه از آن خود كنيم.

وی در مورد پرورش میگو نيز اظهار داشت: این آبزی برای نخستين بار با گونه غیر بومی در کشورمان بومی‌ سازی شد و چنانچه چهار هزار میلیارد ریال در حوزه تولید میگوی کشور سرمایه ‌گذاری شود، تولید آن به ۱۸ هزار تن خواهد رسید.

امام جمعه بافق نيز در این همایش با اشاره به توقف اجازه پرورش ماهي تيلاپيا در بافق اظهار داشت: اگر اینگونه آبزی اجازه تکثیر و پرورش داشته باشد، ده ‌ها شغل در بافق ايجاد خواهد شد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات شیلات آبهای شور بافق نيز در این گردهمایی با بیان اینکه تکنولوژی تکثیر آبزیان در این مرکز در حال اجراست، اظهار داشت: تیلاپیا بیش از ۱۰۰ گونه دارد و کاربرد آنها بسیار مثبت است.

نسرین مشایی در مورد برگزاري همايش نيز اظهار داشت: ۱۴ مقاله به این همایش وارد شده  که ۱۰ مقاله در قالب سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می ‌شود.

کد خبر 2439720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha