۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۶:۳۷

مهر گزارش می دهد/

سایه محرومیت برسر ۱۰روستای حومه دهدشت/ اینجا همه به مهاجرت فکر می کنند

سایه محرومیت برسر ۱۰روستای حومه دهدشت/ اینجا همه به مهاجرت فکر می کنند

دهدشت – اهالی ۱۰ روستای حومه غربی دهدشت درشهرستان کهگیلویه این روزها به دلیل عدم بهره مندی از امکانات اولیه زندگی، روزگار سختی را سپری می کنند تا جایی که سایه محرومیت برسر آنها سنگینی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاهای "کوشک"، "امیرالمؤمنین"، "آب تلخک"، "بویری"، "علی آباد"، "آب کاسه"، "کلگه برون"، "پیربادامی"، "صنوگان" و "چهاب" واقع در حومه غربی بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه با جمعیت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر، سالهاست که درد و رنج محرومیت از ابتدایی ترین حقوقشان، جان آنها را به لب رسانده است.

نبود زیرساخت ها و آسفالت جاده ای، آب آشامیدنی ناسالم و عدم بهره مندی از نعمت گاز تنها گوشه ای از محرومیت های بی شمار ساکنین این روستاها است که روزگار را به کامشان تلخ و جوانانشان را به مهاجرت وادار کرده است.

جاده هایی که با بارشی بسته می شوند

یکی از اهالی این روستاها با ابراز گلایه از مسئولان به خاطر محرومیت های بی شمار، به خبرنگار مهر گفت:  جاده های ارتباطی روستاهای حومه غربی بسیار غیراستاندارد هستند و با اولین بارندگی ها غیرقابل تردد می شوند.

عبدالرحمان روح الامین با اشاره به اینکه جاده ارتباطی دو روستای چهاب و کوشک در اوایل انقلاب زیر سازی شده و سپس نیمه کاره رها شد، افزود: قبل از انتخابات مجلس خاکریزه هایی در این محل ریخته شد و قول دادند که این جاده تا پایان سال ۹۱ آسفالت می شود اما با وجود گذشت سه سال هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

حومه دهدشت

وی اظهار داشت: در هنگام بارندگی، جاده ها را با لودر بازگشایی می کنند اما در بارش بعدی راه های ارتباطی مجددا مسدود می شوند.

روح الامین محروم بودن از نعمت گاز و نبود آب آشامیدنی سالم را از دیگر مشکلات این روستاها دانست و بیان داشت: تعداد کمی از مردم این روستاها از دستگاه تصفیه آب استفاده می کنند اما بسیاری از مردم توان خرید دستگاه تصفیه را ندارند و این عامل سبب شده که سنگ کلیه به یک بیماری رایج در این روستاها تبدیل شود.

از آب شرب سالم محرومیم

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه مسئولان هیچ توجهی به مشکل مردم روستاهای حومه غربی نمی کنند، نبود آب آشامیدنی سالم، نبود گاز و راه های ارتباطی نامناسب را از مهمترین مشکلات مردم این روستاها عنوان کرد.

شمس الله هرمزی اصل با اشاره به اینکه گاز تا دو کیلومتری این ۱۰ روستا آمده است، افزود: این در حالی است که هیچ اقدامی جهت گازرسانی به روستاهای ما صورت نگرفته است.

وی نبود خانه بهداشت را از دیگر مشکلات عنوان و اظهار داشت: نبود امکانات اولیه برای زندگی باعث مهاجرت بسیاری از مردم به شهرها شده است.

فراموش شده ایم

هرمزی اصل با بیان اینکه بارها به اداره راه و شهرسازی مراجعه کرده و خواستار آسفالت جاده های ارتباطی بین روستاهای حومه غربی شده ایم، تصریح کرد: اما این اداره تا کنون هیچ اقدامی جهت بهسازی جاده های ما انجام نداده است.

حومه دهدشت

مردم ۱۰ روستای تابعه بخش مرکزی کهگیلویه معتقدند که مسئولان آنها را فراموش کرده اند و اظهار می دارند عدم وجود امکانات اولیه برای زندگی، باعث مهاجرت بسیاری از جوانانشان به شهر شده است.

در این میان، آثار باستانی ارزشمندی نیز در برخی از این روستاها وجود دارد که نیازمند توجه و رسیدگی هستند از جمله کاروانسرایی متعلق به دوره صفویه که در روستای کوشک واقع شده است، اما کم توجهی مسئولان به بهسازی راه های ارتباطی باعث شده که این آثار تاریخی نیز به فراموشی سپرده شوند.

دهدشت غربی محرومترین نقطه شهرستان کهگیلویه

همچنین بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه حومه غربی دهدشت محروم ترین نقطه این شهرستان است، به خبرنگار مهر گفت: این حوزه از هر لحاظ محروم است.

شرمت الله حسینی پرور افزود: در کمیته برنامه ریزی اعتباراتی جهت بهسازی جاده های ارتباطی این منطقه مصوب شد که در روزهای آینده مسیر تعدادی از این جاده ها آسفالت می شود.

وی با بیان اینکه آب شرب این منطقه از "سد کوثر" تأمین می شود، اظهار داشت: ما قبول داریم که آب لوله کشی این منطقه قابل شرب نیست و باید تصفیه خانه سر راه آن قرار گیرد بنابراین پیگیر این موضوع هستیم.

حومه دهدشت

 حسینی پرور اضافه کرد: با توجه به مشکلات متعدد روستاهای دهدشت غربی، به زودی مسئولان شهرستان از این قسمت منطقه بازدید خواهند کرد.

۶۶ درصد جاده های ارتباطی بین روستایی بهسازی نشده است

همچنین رئیس راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه بهسازی جاده های روستاهای بالای ۵۰ خانوار در اولویت کار این اداره است، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه ای برای بهسازی جاده های این ۱۰ روستا نداریم.

علی اصغر تارم در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه تعداد روستای بالای ۵۰ خانوار در این شهرستان وجود دارد که از نعمت آسفالت جاده ای محروم هستند، اظهار داشت: همه روستاهای بالای ۵۰ خانوار از نعمت آسفالت بهره مند هستند.

حومه دهدشت

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد جاده های ارتباطی بین روستایی این شهرستان بهسازی نشده است، تصریح کرد: از سال ۸۵ تاکنون حتی یک وجب از جاده های روستاهای حومه غربی آسفالت نشده است.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام نیز در این خصوص با بیان اینکه یک ماه پیش شبانه همراه با مدیرکل راه و شهرسازی استان از این جاده ها بازدید به عمل آورده است، اظهار داشت: مدیر کل راه و شهرسازی قول مساعد داد که به محض تأمین اعتبار بهسازی این جاده ها را شروع کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کم توجهی به نیازهای روستانشینان باعث می شود تا این تلاشگران عرصه اقتصاد، مهاجرت را به عنوان آخرین چاره کار خود انتخاب کرده و روز به روز از جمعیت تولید کننده روستایی کاسته و بر جمعیت مصرف کننده شهری افزوده شود .
............
گزارش و عکس: مرضیه جوشن

کد خبر 2439760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha