۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۳

مهر گزارش می دهد؛

"طلایی" که در شهرستانی سردسیر "سرخ" شد/ عیار اراضی کم بازده بالا رفت

"طلایی" که در شهرستانی سردسیر "سرخ" شد/ عیار اراضی کم بازده بالا رفت

الشتر- استان لرستان و شهرستان سلسله به رغم سردسیر بودن طی سالهای اخیر شاهد کشت طلای سرخ در اراضی کم بازده بوده اند تا مرغوب ترین زعفران ایران در لرستان تولید شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان يكي از استانهاي حاصلخيز براي كشت انواع محصولات كشاورزي است بطوريكه این استان در بسياري از توليدات مقام نخست كشور را به خود اختصاص داده است.

تنوع آب و هوایی لرستان موجب شده است تا این استان حاصلخیز استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد که زعفران یکی از این محصولات است که در سالهای اخیر با کشت به صورت پایلوت و گسترده نتایج قابل توجهی را به دست داده است.

جهاد کشاورزی استان لرستان کشت زعفران را از سال ۷۵ و با وارد کردن ۵۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران آغاز کرد که از آن تاریخ تاکنون کشت این محصول به جای جای استان رسیده است به طویکه در شهرستان سلسله نیز به رغم سردسیر بودن شاهد تولید زعفران در اراضی کم بازده هستیم.

پاییز الشتر رنگ و بوی زعفران گرفت

شهرستان سلسله نيز با وجود آب و هواي مناسب و خاک حاصلخيز يكي از قطب هاي مهم توليد محصولات كشاورزي و دامپروري در استان به شمار مي رود بطوريكه اين شهرستان از لحاظ توليد محصولاتي چون كلزا، گردو، چقندر قند توليد و تكثير بچه ماهي رتبه نخست را در استان به خود اختصاص داده است.

مزارع زعفران

كاشت زعفران نيز چند سالي است كه در اين شهرستان به رغم سردسیر بودن آن در بين كشاورزان رواج پيدا كرده است و کشاورزان با در نظر گرفتن صرفه اقتصادي اين محصول اقدام به كاشت طلاي سرخ ارزشمند مي كنند.

کاشت این محصول و برداشت آن همه ساله در اواسط فصل پائيز رنگ و بويي خاص و نشاط و زندگي دوباره به طبيعت سرسبز اين شهرستان مي بخشد.

ابراز رضایت زعفران کاران لرستانی

زعفران كاران اين شهرستان با ابراز رضايت از كاشت اين محصول به مهر مي گويند: هر ساله از ابتداي آبان ماه تا نيمه دوم اين ماه اقدام به برداشت زعفران مي كنيم.

آنها می گوید که هرچند مي بايست زحمت فراواني را براي رشد زعفران در این منطقه کشید اما با توجه به اينكه فروش اين محصول از لحاظ اقتصادي به صرفه است با تلاش بيشتري در این مسیر قدم بر می داریم. از فاكتورهاي مهم توليد طلاي سرخ در الشتر مي توان به استفاده از زمين هاي كم بازده برای تولید این محصول از یک سو و همچنین مصرف پایین آب از سوی دیگر اشاره کرد.

زعفران کاران الشتری معتقدند که اگر مسئولين شهرستان از كشاورزان حمايت كنند به طور قطع با توجه به قابليت كشت اين محصول ارزشمند در سلسله مي توان اين منطقه را به يكي از قطب هاي مهم توليد زعفران در لرستان تبديل خواهد شد.

تولید زعفران از اراضی کم بازده لرستان

مدير جهاد كشاورزي شهرستان سلسله نیز در اين باره به مهر مي گويد: در حال حاضر سالانه ۳.۵ هكتار از اراضي كم بازده اين شهرستان به كشت زعفران اختصاص مي يابد كه با احتساب ميانگين برداشت هر هكتار ۶ كيلوگرم سالانه در سلسه بيش از ۱۸ كيلو زعفران برداشت مي شود.

رحيم هادي پور مي افزايد: از فاكتورهاي مهم توليد طلاي سرخ در الشتر مي توان به استفاده از زمين هاي كم بازده برای تولید این محصول از یک سو و همچنین مصرف پایین آب از سوی دیگر اشاره کرد به طوریکه با توجه به بحران كم آبي در چند سال اخير این محصول نياز كمتری به آب دارد.

تولید زعفران در شهرستان سلسله در حالیست که دیگر مناطق استان سردسیر لرستان نیز این محصول کاشته شده و به لحاظ کیفیت در نوع خود کم نظیر است به طوریکه به گفته مسئولان مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان زعفران لرستان از نظر رنگ و اسانس در زمره زعفران های برتر کشور قرار دارد.

زعفران لرستان مرغوب ترین طلای سرخ ایران

به گفته مسئولان مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان زعفران لرستان از نظر رنگ و اسانس در زمره زعفران های برتر کشور قرار دارد.مطابق اعلام این مرکز میزان رنگ دهی زعفران لرستان بر اساس آزمایشها ۲۷۷.۲۷ واحد است که در مقایسه با زعفران ممتاز ایران که ۲۲۰ واحد بوده دارای مرغوبیت بهتری است، همچنین طعم زعفران لرستان ۱۰۰.۲۳ واحد بوده که در مقایسه با زعفران برتر کشور که ۸۵ واحد است دارای کیفیت بهتری است.

به هر روی زعفران به عنوان یک ظرفیت طبیعی در لرستان می تواند از یک سو در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی موثر باشد و از سوی دیگر در دیگر بخشها از جمله تولید عسل به عنوان سوغات لرستان اثرات مثبت خود را بر جای بگذارد به طوریکه با توجه به گل دهی زعفران در فصل پاییز می توان حداقل ۳۰ تا ۴۰ روز مزارع پر از گل برای استفاده زنبور عسل را در استان داشته باشیم.

به گفته کارشناسان بارندگی مناسب در طول دوره رشد از مهرماه تا اردیبهشت، وجود خاک مناسب از نظر بافت، پر جمعیت بودن خانوارهای روستایی و امکان کار در مزارع، کیفیت بالای محصول نسبت به سایر نقاط کشور، عدم بارندگی در فصل تابستان برای جلوگیری از پوسیده شدن پیاز زعفران، وجود دمای مناسب طی فصل رشد زعفران و ... از جمله شرایط مساعد در لرستان برای کشت این محصول است.

لزوم حمایت مسئولان از کاشت زعفران

این در حالیست که به نظر می رسد متولیان امر باید حمایت بیشتری از زعفران کاران لرستانی در راستای افزایش اشتغال در مراحل تولید، بسته بندی، صادرات و فروش این محصول داشته باشند.

پیش از این معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با یادآوری اینکه بر اساس تحقیقات به عمل آمده سود دهی کشت زعفران در استان لرستان ۵۰ برابر بیشتر از حبوبات است، بر ضرورت توجه به بازاریابی و صادرات زعفران استان لرستان تاکید کرده بود.

علی هادی چپنی همچنین بر بسته بندی صحیح و مرغوب زعفران لرستان نیز تاکید کرد و گفت: در این راستا فقط بحث تولید نباید مدنظر باشد بلکه باید به بسته بندی مرغوب این محصول نیز باید توجه شود.

به هر روي با توجه به نرخ بالاي بيكاري در لرستان و وضعيت درآمدي مردم اين استان از یک سو و وجود نيروي كار ارزان و دارا بودن زمين هاي كشاورزي مرغوب از سوی دیگر انتظار مي رود كه با حمايت هاي همه جانبه مسئولان و در اختيار گذاشتن امكانات و تسهيلات با سود كم به زعفران کاران گامي مهم در راستای رونق اشتغال و اقتصاد این حوزه برداشته شود.

کد خبر 2442947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha