۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۲۰:۰۹

موحدمنش:

پژوهشگاه های اسلامی در مازندران راه اندازی شده است

پژوهشگاه های اسلامی در مازندران راه اندازی شده است

نکا - رئیس دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به راه اندازی پژوهشگاه های اسلامی در استان گفت: ما آمادگی داریم با راه اندازی پژوهشگاه در سطح استان زمینه تقویت علوم اسلامی را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، صادقعلی موحد منش شامگاه پنجشنبه در سی و نهمین نشست اساتید دانشگاه های مازندران در حوزه علمیه مسجد جامع نکا با تاکید بر اینکه همگرایی دانشگاه ها باید براساس مباحث اصیل اسلامی صورت گیرد، اظهار داشت: همانطور که دنیا تشنه اسلام ناب محمدی است، نظام اسلامی باید براساس تئوری ها، نظریه ها و مدل های مبتنی بر اسلام ناب محمدی اداره شود.

وی افزود: حوزوی شدن دانشجویان و دانشجو شدن حوزویان هدفی برای وحدت حوزه و دانشگاه مدنظر نیست،  بلکه با توجه به تجربه های که دانشگاه ها در طی سال های اخیر کسب کردند، باید زمینه همگرایی این دو بخش جامعه که سرنوشت ساز برای مسائل مهم کشور است فراهم شود.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران با بیان تفاوت در نگرش های در حوزه و دانشگاه در دوره های مختلف گفت: قبل از انقلاب اسلامی دانشجویان را یک مجموعه غرب زده و شرق زده تلقی می کردند، که تنها به فکر منافع خویش بودند و در مقابل آن  حوزه های علمیه را به عنوان مرکزی که سنت های قدیمی را فرا گرفته قلمداد می کردند در واقع تمام این تفکرات توطئه های برنامه ریزی شده دشمنان بود که مردم را براین باور برسانند.

موحدمنش اضافه کرد: به برکت وجودی امام راحل و تشکیل انقلاب اسلامی تحول بزرگی هم در دانشگاه ها و هم در حوزه های علمیه رخ داد که در این تحول شهید مطهری، شهیدبهشتی و شهیدمفتح از جمله پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه بودند که در این میان نقش محوری شهید مفتح به عنوان عضو پیوسته دانشگاه ها نباید نادیده گرفته شود.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به فعالیت های اندک علمی مشترک در بین حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز زمینه هایی در جامعه مهیا شده که در جهت وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه حرکت کنیم اما تا کنون کمتر به این موضوع های محوری پرداخته و در کنار یکدیگر مسیر پیشرفت را طی کردیم در واقع متاسفانه تاکنون به میزان اندک فعالیت های علمی مشترک در بین حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز دنیا با وجود تمامی پیشرفت های مادی به بن بست رسیده است افزود: بن بست تئوری نظام شرق و فروپاشی نظام غرب در مسائل اساسی و استراتژی برای خواص نمایان شده است در واقع بحران هایی که امروز در اروپا آمریکا و در بسیاری از کشورهایی که وابسته شرق و غرب مانده اند علی رغم تمامی مطالعات، تحقیقات وسیع وگسترده نتوانستند بن بست های خود را برطرف کنند.

موحدمنش ادامه داد: اگر دانشگاه های ما بدون اتکا به حوزه های علمیه پیش روند در نهایت به اتفاقات اخیر گذشته و همچنین رویداد های غرب و شرق گرفتار می شوند.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران به وحدت بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی استفاده از روش ها، ابزارها، متودها  تکنیک ها به طوری که  هم مبتنی بر مبانی علمی و هم مستفاد از مبانی دینی و ارزشی اسلام باشد که باید در جهت اسلامی کردن مبانی، تئوری ها و نظریه ها در سطح حوزه ها و دانشگاه ها جهت تعامل بیشتر اقدام شود.

موحد منش با بیان چگونگی اسلامی شدن دانشگاه ها افزود: ما چگونه می توانیم دانشگاه های خود را اسلامی کنیم به طوری که تمامی محتوا و مبانی درسی ما منبعثی از فرهنگ غرب است.

 وی همچنین با اشاره به بانکداری اسلامی و بدون ربا یاد آور شد: ما از سال ۶۲ تا کنون نظام بانکداری اسلامی را در سطح جامعه اجرا کردیم اما آیا واقعا نظام بانکداری ما به سمت و سوی اسلامی پیش می رود در واقع  ما اگر نتوانیم به درستی این مباحث را ارائه و اداره کنیم قطعا چهره اسلام و نظامی اسلامی را تخریب می کنیم.

این مسئول اضافه کرد: اگر مباحث اقتصادی ما در بانک ها ساماندهی و اسلامی اداره نشود رشد اقتصادی ناکام، عدم محیا شدن زمینه و افزایش تورم را رقم می زنیم در واقع اگر نظام بانکداری بدون ربا و نظام غیر ربوی در جامعه اجرا شود قطعا چنین ثمراتی را در پی نداشته و رشد اقتصادی و تورم که به عنوان معیارهای اصلی نظام بانکداری است تضمیین وکنترل می شود.

کد خبر 2446055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha