۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۲

سرپرست خانه کتاب ایران:

دهه ۸۰ دهه کتابسازی بود

دهه ۸۰ دهه کتابسازی بود

سرپرست موسسه خانه کتاب ایران گفت: همانطور که همه کتابشناسان و علاقه‌مندان به حوزه کتاب هم معتقدند، دهه ۸۰ دهه کتابسازی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید غلامی جلیسه سرپرست موسسه خانه کتاب ایران در صد و بیستمین برنامه «کتاب فرهنگ» که عصر امروز شنبه ۲۹ آذر از راديو فرهنگ پخش شد، در سخنانی با اشاره به آنچه تغییر رویکرد اساسی در دوره جدید فعالیت این موسسه از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون نامید، به تشریح برخی فعالیت‌های خانه کتاب در این مدت پرداخت.

وی از جمله با اشاره به انتشار کتابشناسی‌های ماه که به گفته او نسخه فیزیکی و ماهیانه اطلاعات کتاب ایران است، به رئوس فعالیت‌های چند رسانه تابعه خانه کتاب هم اشاره کرد و گفت: ما در رسانه‌های زیرمجموعه خانه کتاب، سعی کرده‌ایم عمق‌بخشی بیشتر به فعالیت‌های حوزه کتاب را در اولویت کار قراردهیم.

سرپرست موسسه خانه کتاب ایران اضافه کرد: ما در حال حاضر غیر از خبرگزاری کتاب ایران که روزانه با بیش از ۷۰ خبر جدید بارگذاری می‌کند، دو تیپ نشریه هم در خانه کتاب داریم؛ یکی فصلنامه‌های نقد کتاب و یکی نشریه کتاب هفته. در «کتاب هفته»، ما در هر شماره موضوع ویژه‌ای را در حوزه کتاب مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهیم؛ مثلاً نشر زیرزمینی، ممیزی کتاب، کتابسازی و....

غلامی جلیسه همچنین با اشاره به سابقه فعالیت نشریات ۹ گانه موسوم به «کتاب ماه کلیات» گفت: ۱۷ سال نشریات کتاب ماه منتشر می‌شد اما به نظر می‌رسید آنچنان که باید و شاید تاثیر خود را در جامعه هدف نگذاشته بودند لذا ترجیح‌مان این بود که با ایجاد برخی تغییرات ساختاری هم به لحاظ محتوایی و هم از جهت فرم و شکل، این نشریات هم یک بهبود کیفی کسب کنند.

وی ضمن تاکید بر تغییر دوره انتشار ماهنامه‌های یادشده به فصلنامه، یادآور شد: احساس ما این بود که جامعه کتابخوان ما به نقد متفکرانه بیش از هر چیز دیگری نیاز دارد. به عنوان مثال همانطور که همه کتابشناسان و علاقه‌مندان به حوزه کتاب هم معتقدند، دهه ۸۰ دهه کتابسازی بود. بر اساس همین نتیجه‌گیری ما تصمیم گرفتیم از رده‌‌بندی‌های کلی دیویی فاصله بگیریم و فعالیت‌های این نشریات را موضوع‌محور کنیم.

سرپرست موسسه خانه کتاب ایران افزود: مثلاً موضوع دین به موضوعات ریزتری با زیرفصل‌های علوم قرآن و حدیث، کلام، فلسفه و عرفان و فقه و حقوق تقسیم و فصلنامه‌ مربوطه تعریف شد. موضوعات دیگری هم به مجموعه اضافه شد که به حوزه کتاب‌های منتشرشده در خارج از ایران می‌پردازد البته رویکرد کلی این بود که در این مجلات ۸۰ درصد مقالاتی در نقد کتاب‌های جاری در ایران باشد. ما همچنین سعی کرده‌ایم از سردبیران توانمند و موضوعات به روز در فصلنامه‌های کتاب استفاده کنیم.

جلیسه درباره صدور شابک کتاب‌های ناشران هم گفت: شابک، شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است که برای هر اثر اختصاص پیدا می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از همین شماره اثر مورد جستجوی خود را بازیابی کنند. ما در خانه کتاب واحدی را داریم که با ۶ نیرو، اساساً یه صورت شبانه‌روزی، در این خصوص به سرویس دهی به ناشران می‌پردازند.

سرپرست موسسه خانه کتاب ایران ادامه داد: ناشران برای ثبت اطلاعات کتاب‌هایشان در وزارت ارشاد، ملزم به اخذ شابک و پس از آن فیپا و مجوز نهایی نشر هستند. ما برای سی دی ها و نرم‌افزارهای دیجیتالی هم، شماره استاندارد بین‌المللی «شابم» را داریم که برای فعالان این حوزه صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش، درصد و بیستمین برنامه «کتاب فرهنگ» همچنین در قالب یک میان‌برنامه، کتاب «انگشتر الماس» نوشته محمد طلوعی هم به مخاطبان این برنامه رادیویی معرفی شد.

کد خبر 2446852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha