۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۵۲

حجت الاسلام خاکباز:

50 میلیارد برای آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی خرم آبادنیاز است

50 میلیارد برای آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی خرم آبادنیاز است

خرم آباد - مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان از نیاز 50 میلیارد تومانی برای آزاد سازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) مرکز این استان خبر داد.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای آزاد سازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) خرم آباد بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با تاکید بر ضرورت آزاد سازی حریم این امامزاده بیان داشت: به طور حتم آزاد سازی حریم امامزاده زید بن علی کمتر از آزاد سازی قلعه فلک الافلاک نبوده و این امر نیز به تنهایی از سوی اوقاف و امور خیریه لرستان مسیر نیست.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه متاسفانه تا کنون مصوبه آزاد سازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) که مربوط به دولتهای نهم و دهم بوده در استان عملیاتی نشده است افزود: آزاد سازی حریم این امامزاده اعتبارات میلیاردی می خواهد و اختصاص آن به تنهایی از سوی اوقاف و امور خیریه ساخته نیست.

حجت الاسلام خاکباز با تاکید بر اینکه این طرح بسیار بزرگی بوده و نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است تصریح کرد: در پی آخرین جلسه ای که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر خرم آباد برگزار شد تصمیم گرفته شد که شش باب از مغازه های اطراف حرم امامزاده زید بن علی برای آزاد سازی آن خریداری شود.

بنا بر این گزارش، حریم امام زاده زید بن علی(ع) خرم آباد که در محاصره مغازه های موجود در بازار شهر خرم آباد قرار گرفته به رغم داشتن مصوبه هیئت وزیران برای بازسازی همچنان معطل اجرای این مصوبات است.

مقبره‌ زیدبن على(ع) در محله‌اى به همین نام، در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و در مرکز بازار روز این شهر واقع شده است.

حریم مقبره شش هزار مترمربع وسعت دارد که در گذشته گورستان بوده است. در میان این زمین، ‌ مقبره‌اى وجود دارد که آیات و کلمات مقدس را با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش کرده‌اند. روى لبهٔ‌ شرقى مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن آمده است.

بناى کنونى مقبره به سال ۱۳۰۷ هجرى قمرى مربوط مى‌شود. براساس سنگ نبشتهٔ بنا که به خط کوفى است، این مقبره در سال ۴۰۴ هجرى قمرى به فرمان بدر بن حسنویه ساخته شده و به زید بن علی بن حسین بن علی بن طالب(ع) تعلق دارد.

 بناى مقبره، هشت ضلعى است که چهار ضلع اصلى دارد و هر یک از این اضلاع نیز به ضلع‌هاى کوچک‌ترى تقسیم شده‌اند.

تمام بنای امامزاده زید بن علی خرم آباد از آجر ساخته شده است. صندوقى چوبى و قهوه‌اى رنگ با نقوش زیباى کنده‌کارى شده، روى قبر جاى گرفته است. در هر دو گلدستهٔ مقبره نیز پله‌هایى براى رفتن به پشت‌بام کار گذاشته شده اند.

مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف بوده که با کاشیهای زیبائی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبائی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش شده است.

کد خبر 2446978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha