یادداشت به مناسبت روز وقف ؛

کار خیر؛ رضایت خدا، آسایش مردم/ وقف صدقه جاریه

کار خیر؛ رضایت خدا، آسایش مردم/ وقف صدقه جاریه

انسان هوشمند براساس تعالیم الهی باید توشه‌ای برای آخرت خویش مهیا نماید و بهترین کار خدمت به مردم و خلق خدا و انفاق در راه خداست. وقف، صدقه جاری است که در ادیان الهی و بالاخص اسلام بسیار تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیات و روایات فروانی در اسلام پیرامون کار خیر وجود دارد و سبقت در امور خیر همواره سفارش دین مبین اسلام بوده است.

فَاستَبقوُ الخَیرات- بقره ۱۴۸ و مائده ۴۸

و یُسارعُونَ فَی الخَیرات- آل عمران ۱۱۴

سابِقٌ بِالخَیرات بَاذِن اللَّه- فاطر ۱۳۲

و آنچه از کار خیر سفارش شده است یقیناً نزد خداوند متعال اجر و قرب فراوانی خواهد داشت.

و ما تُقَدِّمُوا لِاَنفُسِکُم مِن خَیرٍ تَجِدُوهُ عندَاللّه

یعنی آنچه کار خیر و نیکو پیش می فرستید پاداش آن نزد خدا آماده است

اِن اللّه بما تعملون بصیر- همانا خداوند به کارهایی که می کنید آگاه است.

امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: ارتباط انسان پس از مرگ با دنیا قطع خواهد شد مگر به جهت، اول آنکه انسان در زمان حیات خود علم نافعی برای مردم و جامعه برجای گذاشته باشد.

دوم: صدقه جاریه و انفاقی که از مال خود در راه خدا و برای مردم به جای گذاشته است .

سوم: دعای فرزندان در حق پدر و مادر باعث افزون شدن نعمات الهی و کاهش عذاب در آخرت خواهد شد.

اما کار خیر هم دو دسته است، کار خیر با اثرات کوتاه مدت و قطعی و کار خیر با اثرات بلند مدت و ماندگار

اَالمالُ والنَبَون زینَهُ الحَیاهِ الدُّنیا و الباقیاتُ الصالحات خَیرٌ عِندَ رَبَّکَ ثواباً و خیرٌ اَمَلاً

مال و فرزندان زینت انسان در دنیا است و کار خیر و عمل صالح باقی و ماندگار و آثار کار خیر و برکات آن تا قیامت باقی است و ثواب آن نزد خدا باقی است.

انسان هوشمند براساس تعالیم الهی می بایست توشه ایی هم برای آخرت خویش مهیا نماید و بهترین کار خدمت به مردم و خلق خدا و انفاق در راه خداست. وقف، صدقه جاری است که همواره در ادیان الهی و بالاخص دین مبین اسلام بسیار تاکید شده است، حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مطهر ایشان اولین واقفان جهان اسلام نامیده شده اند.

مسجد قبا، مسجد النبی(ص)، باغهای هفت‌گانه، نخلستانها و آبار علی(ع) نمونه هایی از موقوفات صدر اسلام می باشند.

تاریخ ایران مملو از زیبایی های اعمال خیرخواهانه مردم خیر اندیش این سرزمین بوده است و در متون بسیاری از وقف نامه ها، نگاه با معرفت و خداپسندانه مردم را می توان مشاهده کرد.

وقف اموال برای حمایت از کودکان و افراد آسیب پذیر، وقف برای تعلیم و تربیت و پرورش آحاد جامعه، بخشش اموال در راه خدا برای نشر معارف دین الهی و وقف برای توسعه همه جانبه جامعه در

حوزه های مختلف، بهداشت و درمان، آموزش و تحصیل، رفع فقر و تنگدستی و ایجاد عدالت اجتماعی در کشور ما دارای فراوانی بسیاری است که مردم و واقفین خیراندیش در طول تاریخ به آن توجه داشته اند.

مرحوم دکتر محمد نمازی واقف بیمارستان نمازی شیراز، مرحوم حسنعلی البرز واقف بنیاد فرهنگی البرز(نوبل ایرانی)، مرحوم عبدا.. رضوی واقف مجتمع آموزشی و پرورشی سوران برای ایتام و کودکان بی سرپرست، مرحوم حاج سید محمدرضا کازرونی واقف املاک فراوان برای زنده نگه داشتن یاد و قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، مرحوم حاج عبدالوهاب تهرانی واقف خیراندیش که املاک و مستغلات خود را برای مستمندان و فقرا وقف نمود. مرحوم آیت ا... فیروز آبادی واقف بیمارستان فیروزآبادی و بسیاری از واقفین خیراندیش که با هدف کسب رضایت الهی و خدمت به جامعه و مردم، خدمات فروانی را داشته اند نامشان در تاریخ ایران ثبت شده و آثار و برکات کار خویش را از خداوند متعال خواهند گرفت.*

*نویسنده: حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه

کد خبر 2447087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha