۱ دی ۱۳۹۳، ۲۱:۰۰

جزینی مطرح کرد:

۵۰ هزار معتاد در قم زندگی می‌کند/ افتتاح دو مرکز درمان معتادان

۵۰ هزار معتاد در قم زندگی می‌کند/ افتتاح دو مرکز درمان معتادان

قم - قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: طبق آمار رسمی قم ۳۰ هزار معتاد دارد اما اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد این تعداد به ۵۰ هزار هم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جزینی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور ۵۰ هزار معتاد در استان قم اظهار داشت: یکی از نقایصی که در این زمینه وجود داشت، خلأ وجود مراکزی برای ترک اعتیاد بود.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که در این استان وجود دارد، ساماندهی معتادان متجاهر یعنی معتادانی است که در کوچه و بازار اعتیادشان را علنی می‌کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه معتادی که برای درمان مراجعه می‌کنند بیمار است اما معتاد متجاهر مجرم، افزود: این افراد معمولاً با اذن قاضی دستگیر شده و به مراکز درمانی فرستاده می‌شوند.

وی ابراز داشت: طبق قانون یک سری مراکز وظیفه دارند این معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و برخی دستگاه‌های دیگر باید به درمان آنها بپردازند.

جزینی گفت: برای جبران کمبودی که از نظر مراکز نگهداری معتادان در قم وجود داشت، دو مرکز برای آقایان و بانوان تا ۱۰ روز دیگر در قم افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این دو مرکز در مجموع می‌توانند از ۳۰۰ معتاد نگهداری کنند خاطرنشان کرد: بازدیدی از این مراکز داشتیم تا از نیازها مطلع شده و به افتتاح زودتر آن کمک کنیم.

کمبود مراکز نگهداری و کاهش آسیب

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری کمبود دیگر استان قم در زمینه مبارزه با مواد مخدر را مراکز نگهداری دولتی MMT و DIC دانست و عنوان داشت: در قم باید ۵ مرکز MMT و دو مرکز  DIC راه‌اندازی شود که در این زمینه هم پیگیری‌هایی انجام گرفته است.

وی کنترل مرگ و میر معتادان را مورد توجه قرار داد و افزود: این موضوع تا حدی در قم بیش از متوسط کشور است که باید با برنامه‌ریزی‌های خاص مراکز درمانی این موضوع هم کنترل شود.

جزینی همچنین از توافق با صدا و سیمای قم برای پخش برنامه‌های مستند و ساخت یک سریال در زمینه پیشگیری از مواد مخدر خبر داد.

استفاده از ظرفیت خیران در عرصه مبارزه با مواد مخدر موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره و مسئولان امر مبارزه با مواد مخدر را به پیگیری آن توصیه کرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در شهرهای با جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر، ۱۰ درصد بودجه فرهنگی شهرداری باید به مسئله مبارزه با مواد مخدر اختصاص یابد اظهار داشت: این موضوع هم لازم است از سوی دوستان شورای مبارزه با مواد مخدر پیگیری شود.

کاهش کشفیات مواد مخدر در قم

وی با اشاره به اقدامات مقابله با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در قم شناسایی شده که این مقدار در مقایسه با سال قبل کاهش داشته و دلیل این کاهش باید بررسی شود.

جزینی ادامه داد: همچنین در این مدت ۴ هزار و ۶۰۰ نفر در این رابطه دستگیر شدند که برخی از آنها معتادان متجاهر هستند.

کشت خشخاش در افغانستان نخستین تهدید است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور اظهار داشت: اولین تهدید برای ما ۲۴۰ هزار هکتار زمینی است که افغانی‌ها در آن خشخاش کشت می‌کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر جهان در افغانستان انجام می‌شود گفت: این موضوع موجب شده بیشترین کشفیات تریاک جهان در ایران صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما در هشت ماه  نخست سال جاری ۴۹۵ تن تریاک، مرفین، هروئین، شیشه و ... کشف شده است.

جزینی ترویج مصرف مواد مخدر صنعتی و گرایش بانوان به اعتیاد را دو معضل بزرگ در مسیر مبارزه با مواد مخدر در کشور دانست.

وی افزود: از یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتادی که در کشور وجود دارد، ۲۶ درصد مصرف‌کننده مواد صنعتی هستند که این آمار خوبی نیست.

کد خبر 2447874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha