۳ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۳

گزارش مهر/

نامهربانیهای مسکن مهر در کرمان/ رکود بر بازار مسکن حاکم است

نامهربانیهای مسکن مهر در کرمان/ رکود بر بازار مسکن حاکم است

کرمان – در حالی رکود بر بازار مسکن در شهر کرمان سایه انداخته که طرحهای مسکن مهر کرمان نیز نتوانسته درمان این درد باشد و عدم کیفیت و یا نیمه کاره ماندن این طرحها بر مشکلات افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان همچون بسیاری از شهرهای بزرگ کشور این روزها در رکود ناشی از تورم نرخ نهاده های ساخت و ساز به سر می برد و بسیاری از طرحهای بزرگ عمرانی که توسط بخش خصوصی در کرمان در حال انجام بود نیمه کاره مانده اند و در این میان ساخت و ساز مسکن توسط مردم نیز از رونق افتاده و دچار رکود روز افزون شده است.

از سوی دیگر مسکن مهر نیز که باید مرهمی بر درد بی مسکنی در کرمان می بود خود دردی شده است بی درمان و هزاران نفر در انتظار تکمیل این طرح در برخی از سایتهای شهر کرمان هستند و در بسیاری از شهرستانها نیز این طرح نیمه کاره مانده است، گفته می شود ۸۰ درصد تعهدات این طرح در استان کرمان اجرا شده است اما در واقع عدم کیفیت در ساخت و ساز، دوری از مراکز جمعیتی، عدم وجود زیر ساختهای لازم و طولانی شدن اجرای طرحها موجب بی رونق شدن سایتهایی شده که کار ساخت و ساز را به مراحل انتهایی رسانده اند.

مسکن مهر به اهدافی که در نظر داشت نرسیده است و از تعداد مستاجران کاسته نشده است

ورود این واحدهای به بازار خرید و فروش نیز سبب شد که روند افزایش نرخ مسکن در کرمان نه تنها متوقف نشود بلکه تنوری گرم شود برای دلالانی که برای کسب درآمد بیشتر بازار را دچار اخلال می کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: ساخت و سازهای مسکن مهر در کرمان نتوانسته است وضعیت مسکن در استان را سامان دهد و هم اکنون شاهد رکود در ساخت و سازها هستیم و حتی در معاملات نیز شاهد کاهش هستیم و رکودی را شاهدیم که موجب بروز مشکلاتی برای مردم می شود.

محمود رشیدی‌زاده کرمانی افزود: مسکن مهر به اهدافی که در نظر داشت نرسیده است و از تعداد مستاجران کاسته نشده است و بسیاری از ساکنان مسکن مهر نیز تمایل به فروش و خرید مسکن در مرکز شهر دارند.

مسکن مهر

وی تصریح کرد: عرضه و تقاضا در بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش چه بخش اجاره متوازن نیست و شاهد بروز مشکلاتی از جمله کاهش معاملات خرید و فروش و افزایش نرخ مسکن در سالهای اخیر و افزایش نرخ اجاره هستیم و مسکن مهر نیز نتوانسته مشکل را حل کند به همین دلیل از دولت می خواهیم با طرحهایی جدید مشکل را حل کند.

وی از اجاره نشین بودن یک سوم مردم کرمان خبر داد و گفت: با وجود مسکن مهر مشکل اجاره نشینها حل نشده است و شاهد نرخ افسار گسیخته هستیم و به خصوص مردم محروم و زوجهای جوان با مشکل مواجه شده اند.

وی افزود: باید برای حل این مشکل راهکارهای کارشناسی در نظر گرفت.

پروژه مسکن مهر کار بزرگی بود ولی بدلیل فرسایشی شدن رضایت کافی را حاصل نکرد

فرماندار کرمان  امروز در جلسه تعاونی های مسکن مهر شهرستان که در فرمانداری کرمان تشکیل شد گفت: به رغم زحمات و تلاشهای زیادی که انجام شده ، بدلیل طولانی و فرسایشی شدن پروژه گاهی اوقات که پرونده مسکن مهر را ورق می زنیم احساس خوب و رضایت بخشی به انسان دست نمی دهد .

محمدعلی توحیدی افزود : هرچند کار بسیار بزرگی انجام شده ولی به نسبت انتظار و همچنین جمعیت مرتبط با آن ، رضایت و حض و بهره ای که باید حاصل شود بدست نیامده و دلیل اصلی آن طولانی شدن پروژه است .

فرماندار کرمان گفت : اگر در ۱۰۰ سال گذشته تقریبا صدهزار واحد مسکونی در کرمان ساخته شد، در ۵ سال گذشته تنها در پروژه ساخت مسکن مهر حدود ۲۰ هزار مسکن در کرمان احداث شده و این یعنی ۲۰درصد کل ساخت وسازی که در طول ۱۰۰ سال در کرمان انجام شده است و این رقم بسیار بزرگی است لکن آن بازدهی و رضایت مورد انتظار را در پی نداشته است .

اینکه کسی بخواهد به بهانه اینکه کار مربوط به دولت پیش است از زیر کار شانه خالی کند صحیح نیست

وی تصریح کرد: ساخت مسکن مهر، پروژه بزرگی بود که با هدف خدمت به مردم آغاز شد و ارتباطی با آمد و رفت دولتها ندارد اینکه کسی بخواهد به بهانه اینکه کار مربوط به دولت پیش است از زیر کار شانه خالی کند صحیح نیست این کار مربوط به نظام است و انجام درست آن رضایتمندی مردم نسبت به نظام را بالا می برد .

توحیدی خاطرنشان کرد: ۳۸ هزار مسکن مهر در استان کرمان ساخته شده است که ۱۹ هزار و ۱۸۴ مورد آن مربوط به شهرستان کرمان است یعنی ۵۰% کاری که در کل استان باید صورت می پذیرفت برعهده شهرستان کرمان گذاشته شده است .

وی ادامه داد: کل قراردادهای شهرستان ۱۹ هزار و ۱۸۵ مورد بوده که تاکنون ۱۹ هزار و ۱۸۴ مورد پی سازی، ۱۸ هزار و ۱۱۱ مورد اسکلت سازی، ۱۷ هزار و ۵۸۹ مورد به مرحله اتمام سقف، ۱۷ هزار و ۹۹ مورد سفت کاری ، ۱۳ هزار و ۲۷۲  مورد نازک کاری، هشت هزار و ۸۷۶ مورد ساخت کامل، هفت هزار و ۴۷۷ مورد اخذ پایان کار، هزار و ۹۰۹ مورد در مرحله فروش اقساطی و سه هزار و ۲۶۸ مورد هم به تدریج درحال فروش اقساطی اند .

۲۰ درصد کار مسکن مهر در کرمان باقی مانده است

فرماندار کرمان با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰ درصد از کل کار پروژه مسکن مهر به انجام رسیده گفت: قسمت اعظم کار انجام شده و تنها ۲۰ درصد آن باقی مانده ، لذا مسئولین و دست اندرکاران باید همت کنند و از طولانی شدن بیشتر آن جلوگیری کنند .

وی اظهار داشت: باید زمانی را برای اتمام کامل کار در نظر گرفت و متعهد شد که تا آن زمان کار به صورت کامل تحویل شود و پرونده مسکن مهر بسته شود .

توحیدی عنوان کرد: زیبنده نیست که مالکین این خانه ها بخاطر مشکلاتی که به راحتی قابل حل شدن است مدتها منتظر بمانند و دائما در پی فرصتی باشند تا آنها را به مسئولین مختلف انتقال دهند .

وی تصریح کرد: با اتمام این ۲۰ هزار مسکن، حدود ۶۰ هزار نفر صاحب سرپناه مطمئن و ایمن می شوند لذا سعی شود تا مشکلاتی که در مسیر عدم تحقق آن وجود دارد به طور کامل مرتفع شود و خدمات شهری، راه، فضای سبز، مدرسه، کلانتری، خدمات زیربنایی آب، برق و گاز آنها در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود تا به این ترتیب مشکل تعداد زیادی از شهروندان حل شود.

.........................................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2448509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha