۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷

مجردی:

فعالیت مجدد بانک عمومی خون بندناف مستلزم حمایت های مالی است

فعالیت مجدد بانک عمومی خون بندناف مستلزم حمایت های مالی است

سنندج- رئیس جهاد دانشگاهی کردستان عنوان کرد: فعالیت مجدد بانک عمومی خون بندناف مستلزم حمایت های مالی دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا مجردی صبح یکشنبه در نشستی که به منظور برگزاری همایش آموزشی ضامنان سلامت و بخشندگان خون در استان و با حضور مدیران کل انتقال خون و اموربانوان استانداری کردستان و اصحاب رسانه در سنندج برگزار شد، گفت: مایه حیات بخش خون سال هاست که مورد توجه بخش درمان در تمامی کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: از سال 84 در ایران به همت دانشمندان رویان جهاددانشگاهی علم استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها بومی شد و اکنون جزو معدود کشورهایی هستیم که از این تکنولوژی بهره مند هستیم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر بالغ بر 10 هزار نمونه خون بند ناف در موسسه رویان جهاد دانشگاهی ذخیره شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان افزود: نمایندگی خون بند ناف از سال 88 در کردستان هم راه اندازی شده است و به طور متوسط درماه 10 الی 15 نمونه از استان به موسسه رویان ارسال شده و می شود.

مجردی با اشاره به اینکه ذخیره سازی خون بندناف در قالب دو بانک عمومی و خصوصی انجام می شد، بیان کرد: از سال 91 بانک عمومی خون بندناف در کشور به دلیل بالابودن هزینه های نگهداری هر نمونه برای موسسه رویان و تحریم های اعمال شده غیرفعال شده است.

وی با اشاره به اینکه یک ردیف بودجه از بودجه کشور به جهاد دانشگاهی اختصاص پیدا می کند،  اظهارداشت: در صورتیکه جهاددانشگاهی مورد حمایت مالی دولت قرار گیرد بانک عمومی هم فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: در بانک عمومی خون بندناف مالکیت خون بندناف مربوط به فرد دهنده نیست و فقط کارتی به او اعطا می شود که در صورت نیاز به سلول های بنیادی رایگان در اختیارش قرار گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه نگهداری خون بندناف در بانک خصوصی با پرداخت وجهی از سوی متقاضاین صورت می گیرد، عنوان کرد: این میزان هزینه هم اکنون حدود 2 میلیون تومان است و سالانه هم حدود 115 هزار تومان متقاضی و اهدا کننده بابت شارژ پرداخت می کند.

مجردی اظهارداشت: با تفاهم نامه ای که میان جهاددانشگاهی کردستان و سرپرستی بانک ملت استان منعقد شده است این بانک به متقاضیان اهدای خون نبدناف وام قرض الحسنه پرداخت می کند.

وی افزود: امکان تقسیط این میزان مبلغ هم وجود دارد و گاها هم تخفیفاتی در حد 50 و حتی 100 درصد هم داده شده و می شود.

وی به بیان مطالبی در خصوص همایش آموزشی ضامنان سلامت و بخشندگان خون در استان اشاره کرد و گفت: این همایش به همت جهاددانشگاهی استان و با همکاری دفتر اموربانوان استانداری، ادارات کل انتقال خون، تبلیغات اسلامی و شورای اسلامی شهر سنندج و پژوهشگاه رویان برگزار می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه این همایش روز چهارشنبه 10 دی ماه جاری در مجتمع نور اداره کل تبلیغات اسلامی برگزاری می شود، عنوان کرد: محورهای برگزاری این همایش شامل اهدای خون بانوان، بانک خون بند ناف و بیماری های منتقله از راه خون است.

مجردی بیان کرد: سخنرانانی از داخل و خارج استان برای ارائه محورهای ذکر شده در این همایش دعوت شدند.

وی با اشاره به اینکه بحث سلامت در هر جامعه ای یکی از ارکان مهم توسعه محسوب می شود، افزود: توسعه همواره در جوامعی که از نظر جسمی و روحی سالم هستند تحقق پیدا می کند لذا این همایش آموزشی هم در همین راستا و به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به مردم برگزار می شود.

کد خبر 2450615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha