۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۳۰

تصمیمات مهم و استراتژیک در حوزه آب و انرژی استان قزوین اتخاذ شد

تصمیمات مهم و استراتژیک در حوزه آب و انرژی استان قزوین اتخاذ شد

قزوین- در نشست استاندار و مجمع نمایندگان با رییس مجلس و وزیر نیرو در جهت تحقق تاکیدات رهبری در سفر به استان قزوین در سال 82 تصمیمات مهم و استراتژیک در حوزه آب و انرژی گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از اداره كل روابط عمومي استانداري، نشست مشترک استاندار قزوین و  اعضای مجمع نمایندگان استان با وزیر نیرو با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی مشکلات پیرامون آبرسانی به استان قزوین و بخش انرژی برگزار شد.

در این نشست روزبه استاندار قزوین درباره مسائل پیرامون این استان در حوزه آب، گفت:‌ اجرای سریع طرح مطالعه پروژه سد الموت‌رود بسیار ضروری است، همچنین حق ابه استان از این پروژه باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار قزوین با تأکید بر اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار و نوین در استان قزوین، افزود: این استان در اجرای این پروژه‌ها با مشکلاتی روبه رو است، از این رو از رئیس مجلس می خواهیم که امکانات بیشتری در لایحه بودجه برای توسعه این حوزه اختصاص دهند.

وی گفت: متأسفانه سهم استان قزوین در اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار کمتر از ۵ درصد است، که این موضوع نقص بزرگی بوده که همه باید برای رفع آن تلاش کنند.

استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین ظرفیت‌های بسیاری در حوزه انرژی‌های نو دارد، گفت: این استان در بخش نیروگاه‌های بادی دارای ظرفیت‌های بالایی است.

در این نشست سیدمرتضی حسینی نیز گفت: از دهه هشتاد تاکنون هیچ اقدامی برای تأمین آب استان قزوین صورت نگرفته است، از طرف دیگر در شرایط کنونی از روان رودهای منطقه به‌ویژه رودخانه الموت رود سالانه حدود ۸۸۰ میلیون متر مکعب به دریا ریخته می شود.

قزوین جلسه آب

نماینده مردم قزوین در مجلس ادامه داد: سدهای کنونی در حال مطالعه و اجرا در منطقه میان استان قزوین با استان‌های دیگر مشترک هستند، اما به نظر من استان قزوین برای تأمین آب خود نیاز به یک سد مستقل دارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی دشت قزوین به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که این اقدام باید از سوی وزارت نیرو ضورت گیرد.

همچنین در این نشست داود محمدی با بیان اینکه موضوع دشت قزوین یک مسئله ملی است، افزود: متأسفانه به‌علت خشکسالی و برداشت زیاد، سطح سفره‌های زیرزمینی حدود ۲۵ تا ۴۰ متر افت کرده است که وزارت نیرو برای نجات این منطقه باید سریع وارد عمل شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس، با بیان اینکه مطالعات طرح سد الموت‌رود باید هر سریع‌تر انجام شود، گفت: از طرف دیگر حق آبه استان قزوین باید از سد الموت‌رود و شاهرود باید مشخص و ارائه شود.

در این نشست همچنین رجب رحمانی یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان قزوین، گفت: هم‌اکنون کشور به‌ویژه استان قزوین در حوزه آب در شرایط سختی قرار دارد، از طرف دیگر در شرایط کنونی استان قزوین به‌ویژه غرب استان در مخاطره شدید قرار دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس، ادامه داد: به‌علت بروز خشکسالی و کمبود در استان قزوین متأسفانه از ۳۰ هزار هکتار باغ‌های تاکستان حدود ۷ هزار هکتار آسیب دیده‌اند، از این رو ابرسانی به این مناطق بسیار ضروری است.

لازم به توضیح است بر اساس مذاکرات و توافقات صورت گرفته فی مابین مجلس و دولت، مقرر شد در خصوص انتقال آب از سر شاخه های الموت رود و ارتفاعات دو هزار و سه هزار، مطالعات این پروژه تا نیمه اول سال ۹۴ به اتمام برسد و اعتبار لازم برای تکمیل مطالعات توسط وزارت نیرو تامین شود. همچنین سهم آب استان قزوین در این مطالعات بصورت دقیق و شفاف تعیین و مشخص شود. در خصوص انتقال آب از سد طالقان به قزوین که شامل ۱۰ شهر و یک صد روستا است مقرر شد اولا سهم تخصیصی آب شرب از ۳۰ میلیون مترمکعب به ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد و طراحی و انتقال آب بر اساس ۶۰ میلیون مترمکعب صورت گیرد و عملیات اجرایی آن حداکثر تا نیمه اول سال ۹۴ با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گیرد.

همچنین در خصوص تکمیل تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای شال، آبگرم، اسفرورین، ضیاء آباد، اقبالیه و شریفیه مقرر شد وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با استفاده از شیوه سرمایه گذاری یا خرید تضمینی نسبت به احداث و تکمیل آن اقدام کند.

قزوین جلسه آب

همچنین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مساعدت لازم را در خصوص تکمیل ۴۳ مجتمع آب رسانی روستایی با استفاده از خرید تضمینی انجام دهد.

با توجه به پیشنهاد استاندار قزوین در خصوص استفاده از سیستم مدرن و نوین آبیاری در دشت بی نظیر قزوین جهت افزایش بهروری آب، با موفقت مجلس و وزیر نیرو مقرر شد طرح پیشنهادی استان به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شود و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی همکاری لازم را در خصوص اعتبارات مورد نیاز استان داشته باشند.

در خصوص استفاده از ظرفیت بالای استان در تامین انرژی های نو از جمله انرژی بادی، بنا بر پیشنهاد استاندار قزوین و موافقت وزیر نیرو مقرر شد قزوین به عنوان مرکز انرژی های بادی در کشور تعیین شود و در این ارتباط و عملی شدن آن به سازمان انرژی های نو ماموریت ویژه داده شد.

کد خبر 2453423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha