۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۰۵

مخالفت مجدد محیط زیست با واردات، تکثیر و پرورش گونه غیربومی تیلاپیا

مخالفت مجدد  محیط زیست با واردات، تکثیر و پرورش گونه غیربومی تیلاپیا

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: تیلاپیا گونه ای مهاجم و بسیار خطرناک است که در صورت ورود به آب های داخلی کشور به عنوان یک رقیب غذایی و مهاجم برای گونه های بومی تلقی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به انتشار خبری مبنی اینکه تیلاپیا هیچ خطری برای محیط زیست ندارد ، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست همواره در ارائه نظرات کارشناسی و اتخاذ تصمیمات مدیریتی، فارغ از سایر مسائل و بدور از هر گونه حاشیه پردازی، تنها ملاحظات زیست محیطی و نگاه کارشناسی به مسائل مد نظر قرار داده است و از این رو چنین صحبتی خارج از دایره انصاف است.

خرازیان افزود: در خصوص موضوع تکثیر و تولید گونه غیربومی و مهاجم تیلاپیا در ایران همانگونه که قبلاً نیز از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شد، سازمان حفاظت محیط زیست به دلایل متعدد از جمله سرعت تکثیر بسیار بالا ، تخم ریزی متوالی در هر دو ماه، نرخ باروری و زادآوری بسیار بالا، توانایی تحمل سخت ترین شرایط محیطی از جمله اکسیژن بسیار پایین، تحمل طیف وسیع شوری و حرارت، مقاومت بالا در برابر بیماری ها و همه چیز خواری و توان تغذیه از طیف وسیع زنجیره غذایی در موضعی مخالف سازمان شیلات قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همین چالش هاست که تیلاپیا را به گونه ای مهاجم و بسیار خطرناک تبدیل نموده که در صورت ورود به آب های داخلی کشور به عنوان یک رقیب غذایی و مهاجم برای گونه های بومی تلقی می شود و می تواند باعث کاهش تنوع زیستی آبزیان آب های داخلی شود.

وی ادامه داد: با توجه به جمیع موارد ذکر شده، همچنین حساسیت های مردمی، دانشگاهی و رسانه ای در این خصوص و برآیند جلسات هم اندیشی و کارشناسی برگزار شده میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات و نظر به جمیع جهات و به منظور حفظ منافع کشور و حفظ تنوع زیستی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر واردات، تکثیر و پرورش گونه غیربومی تیلاپیا را به مصلحت کشور نمی داند .

خرازیان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همواره از نظرات و پیشنهادات متخصصان، صاحب نظران، اساتید و کلیه دلسوزان محیط زیست کشور در همه زمینه های مربوطه استقبال نموده و معتقد است مردم حافظان اصلی محیط زیست کشور هستند.

کد خبر 2453632

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha