۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۳۸

مهر گزارش می دهد/

تعطیلی پنجشنبه ها در البرز؛ آری یا نه

تعطیلی پنجشنبه ها در البرز؛ آری یا نه

کرج - با این پنجشنبه سومین هفته از اجرای لغو تعطیلی پنجشنبه ها در البرز می گذرد؛ موضوعی که این روزها صدای انتقاد خیلی ها را درآورده است؛ اگرچه موافقانی سرسخت هم دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - ساره نوری: تب تعطیلی پنجشنبه در دولت پیشین داغ شد. موضوعی که ابتدا در تهران به اجرا درآمد تا پایتخت نشینان نخستین کسانی باشند که نتایج این طرح را تجربه می‌کنند. پس از گذشت چند سال از اجرای تعطیلی پنجشنبه‌های تهران رفته رفته استان‌های جنوبی کشور هم خواستار تعطیلی پنجشنبه‌ها شدند.

استان‌های جنوبی شرجی بودن و گرمای هوا را علت عمده تقاضای خود مطرح کردند. به این ترتیب سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر به فهرست استان‌های با تعطیلی دو روزه آخر هفته اضافه شدند. این طرح برای مدتی در استان‌های اصفهان و مرکزی حتی کهگیلویه و بویراحمد هم به اجرا درآمد.

پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز هم در چند سال اخیر بارها مطرح شده بود چنانکه بحث‌های کارشناسی و همچنین تأثیرات متقابل تعطیلی البرز بر استان تهران از جمله موارد مورد بررسی در این پیشنهاد بوده است. در این باره اصغر عربیان، استاندار اسبق البرز گفته بود: "تعداد زیادی از شاغلین شهر تهران در شهر کرج و استان البرز ساکن هستند و بالعکس و تعطیلی روزهای پنج‌شنبه یکی از این استان‌ها برای دیگری مشکلاتی ایجاد می‌کند و روی مؤلفه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاثیرگذار است."

سرانجام عربیان در اسفندماه ۹۱ خبر از تعطیلی ادارات در این روز پر سر و صدا داد و اعلام کرد "پس از کارشناسی‌های بسیار، به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ادارات و دستگاه‌های اجرایی دولت در استان البرز از فروردین ۹۲ به مدت شش ماه به صورت آزمایشی روزهای پنجشنبه فعالیت اداری نخواهد داشت." بعدها این مصوبه تا پایان سال ۹۲ تمدید شد.

موافقان تعطیلی پنجشنبه‌ها ایجاد انگیزه بیشتر برای کارکنان و ارتقای بهره وری در سایر روزهای کاری، بهبود روابط عاطفی بین افراد خانواده و ایجاد روحیه شاد و با نشاط را از دلایل موافقت خود اعلام می‌کنند.

تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز با رأی دیوان عدالت اداری

اما عمده ترین علتی که برای تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز به آن استناد می‌شود کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در منابع ملی است. موضوعی که سید طاهر طاهری استاندار وقت البرز آن را مهمترین علت تعطیلی این روز عنوان کرد. وی در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی استان گفته بود که " تعطیلی روزهای پنجشنبه یک اتفاق آرا نیست که همه علاقه مند به تعطیلی روزهای پنجشنبه باشند بلکه این تصمیمی مبنی بر کاهش هزینه‌های ملی است. و اضافه کرده بود: آلودگی‌ها هزینه‌های هنگفتی را در بر دارد که با تداوم اجرای تعطیلی پنجشنبه‌ها این هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت." همان وقت با اعلام نظر موافق استاندار، تعطیلی پنجشنبه تا پایان سال ۹۳ قطعی اعلام شد.

در هفته‌های گذشته اما معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار البرز با اعلام خبر لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها آب پاکی روی دلخوشی های خیلی‌ها ریخت. عبادلله کامکار اعلام کرد که تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و مصوبه شورای برنامه ریزی استان البرز ابطال شد.

وی گفت که تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر در استان البرز به استناد تبصره سه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تصویب نامه هیئت وزیران، ملزم به رعایت ۴۴ ساعت کار هفتگی در شش روز کاری هستند.

با گذشت بیش از یک سال و نیم از تعطیلی پنج شنبه‌ها در البرز حالا با لغو این تصمیم همه چیز به روال پیش از تعطیلی بازگشته است؛ اما مشخص نیست که آیا این وضعیت باقی می‌ماند یا خیر.

البرز ویژه دیده شود

اعضای مجمع نمایندگان استان البرز از منتقدان جدی لغو این تعطیلی هستند. محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این تصمیم می‌گوید: استان البرز و به ویژه شهرستان کرج دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی است که در کمتر استان و شهرستان کشور دیده می‌شود.

وی با اشاره به نزدیکی به پایتخت و ترافیک‌های سنگین در محورهای برون شهری البرز و از سوی دیگر آلودگی هوا به مهر، می‌گوید: کرج و شهرستانهای استان البرز در جلسه شورای برنامه ریزی استان به دلیل کاهش ترافیک و آلودگی هوا و بر اساس بررسی‌های کارشناسانه از سوی هواشناسی، معاونت عمرانی استانداری، برآورد هزینه‌های کاری در روزهای پنج شنبه در قبال ارائه خدمت و.... جمع بندی نهایی موقتاً بر تعطیلی پنج شنبه‌ها ارائه شد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد، آسارا و فردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری بر اساس شکواییه ای که در خصوص تعطیلی پنج شنبه‌ها از سوی تعدادی از شهروندان ارائه شده بود مصوبه شورای برنامه ریزی استان را لغو کرد، اظهار می‌دارد: بر اساس مذاکره‌ای که با قوه قضائیه و کارشناسان فن داشتیم نظر بر این بود که رأی از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت صادر شده و نماینده دولت نیز در هنگام صدور رأی حضور داشته است و باید اجرایی شود.

وی در عین حال از رایزنی‌های مجمع نمایندگان استان برای بررسی مجدد این موضوع خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: البته با توجه به اینکه رأی دیوان عدالت اداری در این زمینه وجود دارد، باید دستگاه قضائی وارد شده و موضوع در این قوه قضائیه پیگیری شود که مجمع نمایندگان استان البرز و همچنین نهادهای مربوطه از جمله استانداری در حال رایزنی با دستگاه قضائی هستند.

کولیوند تاکید می‌کند که " تعطیلی پنج شنبه‌ها در البرز قابلیت دفاع دارد و از دو جنبه باید مورد بررسی قرار گیرد؛ نخست اینکه راندمان کاری در روزهای پنج شنبه به نسبت هزینه‌های جاری برای سازمان‌ها بسیار کمتر است و از سویی دیگر برای رفاه حال خانواده‌های کارمندان این امر قابل پیگیری است."

عزیز اکبریان نماینده دیگر عضو مجمع نمایندگان استان و منتقد لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها در گفتگو با مهر، تصمیم اخیر را غیرکارشناسی می‌داند و تصریح می‌کند: هزینه‌های ادارات در روزهای پنجشنبه از بازدهی کار کارکنان در این روز بسیار بیشتر است و لغو تعطیلی پنجشنبه اقدامی غیرکارشناسی بود و بدون توجه به شرایط خاص استان گرفته شد.

وی تصمیم دیوان عدالت اداری را عجولانه توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: دستور استاندار برای همه قابل احترام است اما بهتر بود پیش از اجرا، جنبه‌های مختلف این تصمیم و تبعات دایر بودن ادارات دولتی در روزهای پنجشنبه به بحث و شور گذاشته می‌شد.

اکبریان با اشاره به اینکه نمایندگان مردم کرج در جریان این تصمیم نبودند، می‌گوید که اگر پیش از اجرا از لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها مطلع می‌شدیم می‌توانستیم به دیوان اعتراض کنیم." و ادامه می‌دهد: باید نظرات کارشناسی مبنی بر اهمیت تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز در نشستی به دیوان عدالت اداری اعلام شود.

فرماندار ویژه کرج از دیگر منتقدان جدی لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها معتقد است با برگزاری نشستی ویژه با حضور استاندار البرز، نمایندگان مجلس و مدیران می‌توان پس از بحث‌های کارشناسی این تصمیم را برگشت داد.

وی تاکید می‌کند که تمام جوانب اجتماعی، فرهنگی و امنیتی باید برای تعطیلی پنجشنبه‌ها لحاظ شود و با تدبیر و رعایت قانون می‌توان تصمیم بهتری برای تعطیلی این روز از هفته داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم خواستار اجرای دوباره تعطیلی پنجشنبه‌ها است. وی موضع خود را در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای البرز اعلام کرد و با ارائه گزارشی مقایسه‌ای از وضعیت کیفی هوا در روزهای پنج شنبه از سال‌های ۹۱ تا ۹۳ گفت: با تعطیلی پنج شنبه‌ها از ابتدای سال ۹۲ وضعیت کیفی هوا در آخر هفته‌ها نسبت به سال ۹۱ بهبود نسبی یافت. به طوری که تعداد پنج شنبه‌های پاک و سالم در سال ۹۲ به میزان چهار درصد و در سال ۹۳ به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۱ افزایش داشته است.

حسین محمدی ادامه داد: تعطیلی آخر هفته در تهران سبب افزایش حجم ترد عبوری در روزهای پایانی هفته در محورهای مواصلاتی البرز می‌شود که این امر خود عاملی برای تشدید آلودگی هوا در البرز است.

نظر موافقان لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها

اما موافقان این تصمیم نظر دیگری دارند. آنها گذشته از کم بودن ساعت کار مفید در ادارات استان، تعطیلی پنجشنبه و سپس جمعه و سایر تعطیلات در طول سال را منجر به نابودی چرخه اقتصاد و تولید می‌دانند. این عده معتقدند مادامیکه زیرساختها درست نباشد، تعطیلات پی در پی دردی از مشکلات دوا نمی‌کند و نه تنها موجب بهبود کیفی زندگی مردم نمی‌شود که تاثیری سو بر این شاخص‌ها دارد.

فعالان اقتصادی مهم‌ترین پیامد تعطیلی‌های پنج شنبه ادارات و سازمان‌ها را ضربه به اقتصاد استان می‌دانند و آن را با شعار سال "اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی" در تناقض می‌خوانند.

اما ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری چه می‌گوید؟

به گزارش مهر، ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح دارد: ساعت کاری کارمندان دولت ۴۴ ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان و در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذیربط است.

کد خبر 2453968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • انصاری ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      0 0
      من فکر میکنم تعطیلی پنج شنبه ها بی حساب بود مافقط برای خرید و کارهای بانکی پنج شنبه میتوانستیم کار انجام دهیم وگرنه جمعه ها که تعطیل است و هیچ کاری نمیتوان انجام داد