۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹

دو دهه عکاسی محمد فرنود کتاب می‌شود/ نگاه ورزشی یک عکاس بحران

دو دهه عکاسی محمد فرنود کتاب می‌شود/ نگاه ورزشی یک عکاس بحران

محمد فرنود عکاس خبری پیشکسوت که بیشتر در زمینه عکاسی خبری و بحران شهره است، مجموعه عکس‌هایش مربوط به بیست سال حضورش در جام‌های جهانی و المپیک‌ها را کتاب می‌کند.

محمد فرنود هنرمند عکاس در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در حال گردآوری عکس هایی هستم که ظرف 20 سال گذشته از المپیک ها و جام جهانی های متعدد عکاسی کرده ام و تصمیم دارم، گزیده آنها را در قالب یک کتاب منتشر کنم.

فرنود همچنین از نمایش مجموعه ای از آثارش در همایش «10 روز با عکاسان ایران» خبر داد و یادآور شد: در این مجموعه نیز 15 قطعه عکس رنگی از سفر برزیل و جام جهانی 2014 را انتخاب کرده و به نمایش می گذارم.

او درباره رویکردش به سمت عکاسی ورزشی با توجه به سابقه 40 ساله اش در عکاسی خبری بحران توضیح داد: من عکاس ورزشی نیستم، اما عکاسی از جام های جهانی و  المپیک ها برای من بهانه ای است تا بتوانم روح آسیب دیده خودم را به دلیل حضور در بحران هایی نظیر جنگ ها، زلزله های متعدد در رودبار، بم، زرند و ...درمان کنم، به همین دلیل در این نمایشگاه عکس های رنگی را شاهد خواهید بود.

فرنود در پایان موضوع عکس هایش را نیز حاشیه جام جهانی 2014 ذکر کرد و افزود: فوتبال برزیل برای من بهانه است و سعی کردم بیشتر از حواشی آن که مردم هستند، عکاسی کنم و در واقع مردم در جام جهانی برای من در متن قرار دارند و عکاسی مستند آرت را سعی کردم که به نمایش بگذارم.

این عکاس پیشکسوت یک شنبه گذشته 14 دی ماه به برنامه «سفید» که از شبکه آموزش پخش می شود، دعوت شده بود و درباره چهار دهه حضورش در زمینه عکاسی خبری و بحران، بررسی عکاسی خبری و مستند ایران و جهان و همچنین درباره فعالیت‌های انجمن عکاسی ایران و عکاسان مطبوعاتی که در ترکیب هیأت موسس و بنیانگذاران این انجمن ها حضور داشته است، سخن گفت که این بحث به درازا کشید و قرار شد در آینده این موضوع باز هم مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.

محمد فرنود درسال 1336 در سمنان متولد شد و از سال 54 کار عکاسی خبری را با روزنامه کیهان آغاز کرد. او آرشیو بزرگی از عکس های دوران جنگ تحمیلی دارد و آثارش در بسیاری از مطبوعات ایران و نشریات معتبر خارج از ایران به چاپ رسیده است.

فرنود همکاری خود را با یکی از آژانس‌های بین‌المللی عکاسی خبری( Sipa سیپا) فرانسه در کنار همکاری با روزنامه کیهان آغاز کرد و با سفر به کشورهای عربی، آسیایی و اروپایی، نمایشگاه‌های بسیاری را همراه با چاپ کتاب آثارش برگزار کرده است.

عکس های او در یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی خبری در هلند world- press به عنوان عکس‌های سال خبری در کتاب سال چاپ شده است.

محمد فرنود در جشنواره ها و رویدادهای عکاسی بسیاری به عنوان عضو شورای سیاستگذاری و داور حضور داشته است و از بسیاری رویدادهای معتبر عکاسی جوایزی را دریافت کرده است.

چاپ عکس‌های برگزیده خبری سال در مطبوعات و نشریات جهانی در دهه 1980 و 1990 نیز در کارنامه فعالیت‌های این عکاس ثبت شده است.

کد خبر 2458132

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Davoodi mahin ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
      0 0
      درود بر این بزرگ مرد ایران محمد فرنود عزیز