۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳

زنجان، شهر وعده های بی عمل؛

تجهيز ناوگان تاكسيرانی به تاكسی‌متر اندر خم كوچه بی پولی

تجهيز ناوگان تاكسيرانی به تاكسی‌متر اندر خم كوچه بی پولی

زنجان-تجهیز ناوگان تاكسیرانی به تاكسی‌متر و ارائه خدمات الكترونیكی یكی از وجوه شهرداری الكترونیكی است كه در زنجان به رغم وعده های بسیار هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «شهرداری الكترونیك» واژه ای ساده در عین حال دشوار،شعاری كه به زبان ساده اما در عمل دشوار است و تجهیز ناوگان تاكسیرانی به تاكسیمتر و ارائه خدمات الكترونیكی یكی از وجوه شهرداری الكترونیكی است كه در زنجان علی رغم وعده های بسیار هنوز محقق نشده است.

ده ها مشكل مربوط به راننده های تاكسی،مسافران و متولیان ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بود با جامه عمل پوشاندن بر وعده  تجهیز تاكسی های زنجان به تاكسی متر مرتفع شود اما گویا هنوز هفت خوان تامین هزینه های تجهیزات و زیرساخت ها فراهم نشده است.

بهمن سال ۹۲ بود كه همچون بسیاری از موارد مشابه طرحی كه در عمل ناكام ماند افتتاح شد و طرحی که افتتاح آن موجبات شادی شهروندان را فراهم كرد اما حالا حدود یك سال از این افتتاحیه می گذرد و خبری از خدمات الكترونیك در ناوگان تاكسی رانی نیست.

 نگاهی به وعده های داده شده در خصوص سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی در زنجان عمق ناتوانی شهرداری زنجان در محقق  کردن وعده خود را نشان می دهدنگاهی به وعده های داده شده در خصوص سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی در زنجان عمق ناتوانی شهرداری زنجان در محقق  کردن وعده خود را نشان می دهد.

تیتر اخبار بهمن پارسال حاكی از این بود كه: به مناسبت دهه فجر سامانه هوشمند ناوگان تاكسیرانی شهرداری زنجان با حضور رحمتی معاون عمرانی استاندار زنجان افتتاح شد.

 همزمان با بهره برداری  از سامانه هوشمند ناوگان تاكسیرانی شهرداری زنجان در بهمن سال گذشته  جواد رحمتی معاون عمرانی استاندار زنجان این اقدام را  را یك كار ارزشمند در راستای جلوگیری از تخلفات دانست و گفت: با افتتاح این سامانه رانندگان در برخورد با شهروندان اعمال سلیقه نخواهند داشت و هدایت تاكسی ها به مقصد مورد نظر در كوتاهترین زمان اتفاق خواهد افتاد.

همچنین امین شهردار سابق زنجان راه اندازی سامانه هوشمند را یكی از كارهای ضروری در راستای نظارت و نحوه خدمات رسانی مناسب برای شهروندان دانست افزود:جهت كنترل و نظارت دقیق برای توزیع تاكسی در سطح استان از دستگاه GPS استفاده شده است كه با وجود این دستگاه در مصرف سوخت هم صرفه جویی خواهد شد.

امین با بیان اینكه در فاز اول  سامانه هوشمند در ۱۶۰تاكسی نصب شده است گفت: با برآورد هشت میلیارد تومان برای انجام این پروژه در فازهای بعدی تمامی تاكسی های شهر به سیستم هوشمند مجهز خواهند شد.

مجری طرح سامانه هوشمند تاکسیرانی زنجان نیز در آن زمان گفت: سامانه هوشمند مورد استفاده در ناوگان تاكسیرانی شهرداری زنجان از بهترین نوع سامانه های مورد استفاده در دنیا محسوب می شود.

محمد گروسی در جمع خبرنگاران سامانه هوشمند نصب شده بر تاكسی های زنجان را  دارای كامل ترین زیر ساخت های لازم برشمرد ه و افزوده بود: گرچه این سامانه در استان قزوین نیز نصب شده است اما به صورت كامل مورد بهره برداری قرار نگرفته و زیر ساخت های كامل نمونه مشابه زنجان را ندارد.

مسئول فنی شركت مگا فرس آلمان  یادآور شده بود: امكان مشاهده محل، سرعت و فعال یا غیر فعال بودن تاكسی ها،امكان دریافت تاریخچه حركتی تاكسی های طی روزهای گذشته، مشاهده مسیرهای رفت و برگشت، ایستگاه های توقف و... از مزایای این سیستم هوشمند است.

وی  ادامه داده بود: این سامانه با هدایت صحیح ناوگان موجب صرفه جویی در وقت، هزینه و سرمایه های تاكسیرانان می شود چرا كه  دیگر راننده مجبور نیست مسیرهای طولانی را بدون مسافر حركت كند تا در مسیر مشخصی مسافر سوار كند بلكه محل سوار شدن و پیاده شدن مسافر مشخص است و سیستم نزدیكترین مسیر را به راننده پیشنهاد خواهد كرد.

این سامانه با هدایت صحیح ناوگان موجب صرفه جویی در وقت، هزینه و سرمایه های تاكسیرانان می شود و دیگر راننده مجبور نیست مسیرهای طولانی را بدون مسافر حركت كند تا در مسیر مشخصی مسافر سوار كند بلكه محل سوار شدن و پیاده شدن مسافر مشخص است و سیستم نزدیكترین مسیر را به راننده پیشنهاد خواهد كردگروسی  با اشاره به وجود بستر های لازم برای استفاده از كارت بانك و اینترنت از طریق سامانه هوشمند ناوگان تاكسیرانی گفته بود: چنین امكاناتی زمینه رضایت بیشتر شهروندان را فراهم می كند.

به گفته وی در صورت فعال شدن اینترنت سامانه های هوشمند ناوگان تاكسیرانی شهر زنجان نرم افزارهای ویژه تلفن همراه در بین شهروندان توزیع می شود تا با استفاده از آن مردم در تاكسی از خدمات آن بهره مند شوند.

گروسی  تصریح كرده بود: همه امكانات و زیر ساخت های لازم برای  ارائه خدماتی مطلوب در سامانه هوشمند نصب شده بر ناوگان تاكسیرانی شهرداری زنجان فراهم شده است و گسترش آن نیازمند عزم جدی مسئولان و راننده های تاكسی برای نصب این سامانه بر روی خودروهاست.

وی تصریح كرده بود: با فعال شدن امكانات تبلیغاتی این سامانه درآمدی بیش از میزان قابل تصور راننده ها عاید آنان می شود.

 گروسی با بیان اینكه زیر ساخت های لازم برای نصب تاكسی متر بر ۲۰ هزار دستگاه خودرو  در شهرداری زنجان فراهم شده است گفته بود: امكان بهره مندی همه تاكسی ها، خودروهای دولتی، خودرهای آتش نشانی، پلیس و..  از این سامانه فراهم شده است

مدیریت ناوگان اولویت شهرداری است

و اما امروز با گذشت حدود یك سال از بهره برداری ناموفق از طرح هوشمندسازی ناوگان تاكسیرانی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری زنجان  بابیان اینكه تاكسی ها تعداد بالای ناوگان حمل و نقل عمومی  درون شهری  را  تشكیل می دهند افزود: نحوه پرداخت هزینه های مربوط به  نصب تاكسی متر یكی از موانع تحقق این برنامه است كه  بارایزنی های صورت گرفته طی روز های آتی در رابطه با آن تصمیم گیری خواهد شد.

سعی می كنیم بار مالی به راننده تحمیل نشود

سمانه شاددل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح كرد: سعی می كنیم در اجرای طرح نصب تاكسی متر بار مالی به راننده ها تحمیل نشود و از تجربه كلان شهرهایی مثل تبریز استفاده شود.

 معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری زنجان  گفت: با تجهیز تاكسی ها به تاكسی متر و ارائه كارت های شهروندی بخش مهمی از خدمات كارت شهروندی محقق می شود.

شاددل اظهار كرد: الكترونیكی شدن خدمات حمل و نقل عمومی  توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری زنجان درحال پیگیری است.

تاكسی مترها هفته جاری تعیین تكلیف می شوند

رییس شورای اسلامی شهر زنجان نیز  با تاكید بر اینكه شهرداری الكترونیك در اولویت برنامه های شورای چهارم است ابراز كرد: برخی فازهای شهرداری الكترونیك در شهرداری منطقه یك اجرایی شده است.

آراض ضیایی در گفتگو با خبرنگار مهر خاطر نشان كرد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری زنجان پیش نویس طرح شهرداری الكترونیكی را به تازگی به شورای شهر ارجاع داده و در حال بررسی است.

وی  در خصوص ارائه خدمات الكترونیك در ناوگان تاكسیرانی شهر اظهار كرد: با توجه به اینكه هزینه های اجرای این طرح بالاست درصدد هستیم از طریق انعقاد قراردادی با بانك عامل  اجرای این طرح را تسهیل كنیم.

رئیس شورای شهر زنجان: ما موافق افزایش كرایه ها نیستیم و ترجیح می دهیم با تنویر افكار عمومی و توجیه راننده ها از سویی و  همكاری بانك عامل از دشواری تامین هزینه ها كاسته شود

ضیایی تصریح كرد: ما موافق افزایش كرایه ها نیستیم و ترجیح می دهیم با تنویر افكار عمومی و توجیه راننده ها از سویی و همكاری بانك عامل از دشواری تامین هزینه ها كاسته شود.

مدیر عامل سازمان تاكسیرانی شهرداری زنجان در با بیان اینكه دو هزارو ۵۴۴ دستگاه تاكسی  در شهر زنجان  وجود دارد بیان داشت: ۱۷۵ دستگاه از این تعداد خودروهای سواری  شخصی ساماندهی شده هستند.

مشهود میرابی در گفتگو با خبرنگار مهر كمبود بازرس را یكی از مشكلات سازمان متبوعش برشمرد و اظهار كرد: با وجود تعداد انگشت شمار نیرو نمی توان انتظار داشت نظارت بر دو هزار و خرده ای تاكسی  ایده ال باشد.

مدیر عامل سازمان تاكسیرانی شهرداری زنجان در خصوص نصب تاكسی متر در تاكسی های شهر گفت: مهم ترین مشكلی كه موجب تاخیر  در عملیاتی شدن این برنامه شد هزینه بالای مورد نیاز است. حدود پنج میلیارد تومان برآورد شده است.

میرابی: برای رفع مشكل هزینه خرید تاكسی متر یا باید هزینه ها به صورت تدریجی از راننده دریافت شود یا با حمایت شهرداری خریدار ی  شود یا اینكه همچون شهرهایی مانند تبریز مبلغ ناچیزی  بر كرایه های مسافران اعمال شودمیرابی خاطر نشان كرد: برای رفع مشكل هزینه خرید تاكسی متر یا باید هزینه های به صورت تدریجی از راننده دریافت شود یا با حمایت شهرداری  خریدار ی  گردد یا اینكه همچون شهرهایی مانند تبریز مبلغ ناچیزی  بر كرایه های مسافران اعمال شود.

وی تصریح كرد: تصمیم گیری در خصوص تامین هزینه های نصب تاكسی متر هفته جاری در شورای سازمان تاكسیرانی بررسی می شود و در صورت تصویب  راهكار برای تصویب نهایی به شورای شهر ارجاع داده می شود.

مدیر عامل سازمان تاكسیرانی شهرداری زنجان یادآور شد: در فاز نخست تاكسی بی سیم ها مجهز به  دستگاه تاكسی متر می شوند و در فاز بعدی سایر تاكسی ها به این سیستم مجهز می شوند.

میرابی  خاطر نشان كرد: در حال حاضر تاكسی‌متر در تاكسی بی سیم ها نصب است و از طریق كارت شتاب می توان از آن استفاده كرد اما در عمل استفاده ای نمی شود.

وی تصریح كرد: در صورتیكه كارت های شهروندی از طریق شهرداری صادر شود ارائه بسیاری از خدمات از جمله خدمات تاكسی متر تسهیل می شود.

مدیر عامل سازمان تاكسیرانی شهرداری زنجان، با بیان اینكه در حال حاضر امكان رصد تاكسی ها در بازه زمانی مشخص وجود دارد ابراز كرد: رصد دقیق و منظم تاكسی ها از مزایای نصب تاكسی متر است.

میرابی مشكلات فرهنگی را یكی از دلایل عدم پذیرش این طرح از سوی راننده ها برشمرد و افزود: متاسفانه راننده ها از اینكه درآمد روزانه آن ها مشخص شود نگران هستند این در حالیست كه آن ها از مالیات معاف هستند و سازمان تاكسیرانی نیز مكلف است زمینه شرایط مطلوب فعالیت را برای آن ها فراهم كند.

وی اظهار كرد: با برگزاری دوره های آموزشی درصدد تغییر نگاه راننده های تاكسی در رابطه با ارائه خدمات الكترونیكی هستیم.

کد خبر 2459767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha