۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴

مهر گزارش می دهد/

وحدت؛ ضامن همبستگی در مقابله با دشمنان مشترک/ اتحاد، خار چشم دشمنان

وحدت؛ ضامن همبستگی در مقابله با دشمنان مشترک/ اتحاد، خار چشم دشمنان

اراک- وحدت و انسجام ضرورتی فطری و عقلی، شرعی، سياسی و اجتماعی و شرط ترميم خرابی ها و سازندگی جامعه برای حرکت به سوی رشد و پيروزی در تمام حوزه های زندگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام به عنوان آخرين و كاملترين دين الهی برای نجات بشر از گمراهی و جهل، توسط پيامبراكرم (ص) به انسان عرضه شد. اما از آنجا كه روشنگری و آگاهی بخشی آن سبب خلاصی مردمان از بردگی شد، همواره دشمنان دين برای نابود كردن آن تلاش كرده و با انواع ترفندها، از آغاز نبوت پيامبر تا کنون قصد ايجاد تفرقه بين مسلمان و جلوگیری از اشاعه و رشد اسلام را دارند.

در اين ميان مهمترين و بزرگترين دلیل مخالفان حقيقت، بحث شيعه و سنی و اختلاف ميان اين دو مذهب از مسلمانان بوده و لزوم حفظ وحدت ميان مسلمان از اموری، كه همواره از سوی بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان مورد توجه قرار گرفته است.

در عصر کنونی سکوت در برابر هجمه های فرهنگی و اعتقادی دشمنان، اسلام را از هر زمان دیگر آسیب پذیرتر می کند، چنان که در گذشته هم در اثر بی کفایتی زمامداران حکومت‏های اسلامی و دامن زدن آنان به اختلافات فرقه ای، بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی را میان برد و سال‏های درازی سرمایه‏های فکری و هنری خویش را صرف اختلافات بی اساس کردند.

اتحاد بین مسلمانان از امور ضروری جامعه اسلامی است

رییس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی حساسيت دشمنان اسلام برای ايجاد اختلاف و پراكندگی ميان مسلمانان بيشتر شد، گفت: دو مذهب تشیع و تسنن از پيروان زيادی در سراسر جهان برخوردار بوده و هر اندازه بتوانند ديدگاه‌ های خود را به يكديگر نزديك كنند، تاثير بسيار مهم و ارزشمندی در اعتلا و عزت و سربلندی مسلمان در جهان كنونی دارند.

حجت الاسلام سیداحمد میرمهدی با اشاره به اینکه اتحاد مسلمانان همواره توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده است، افزود: با فعالیت های علمای اسلام پیش از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روزهای دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول با عنوان «هفته وحدت» نام گذاری و يكی از مهمترين راه‌های ايجاد وحدت ميان جامعه مسلین است.

وی با بیان اینکه بافت مذهبی ايران شيعه بوده و اقوام و مردم بسياری هم مذهب سنی را انتخاب كرده و به آن معتقدند، اضافه کرد: وجود اختلاف ميان آن‌ها در ايران ممکن است سبب اختلاف و تهدید امنيت كشور شود، بنابراین حفظ وحدت و قرار دادن ايامی با این نام علاوه بر جنبه مذهبی و شرعی از نظر اجتماعی و امنيتی اقدامی به جا و قابل تامل است.

وجود مشترکات بیشتر از اختلافات؛ مسلمانان از نظر اختلافات مذهبی با يكديگر برادر و مصداق «انما المؤمنون اخوه» هستن

رییس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک با تاکید بر اینکه مسلمانان از نظر اختلافات مذهبی با يكديگر برادر و مصداق «انما المؤمنون اخوه» هستند، گفت: همه به رسالت محمد(ص) ايمان دارند، نبوت را به او پايان يافته می ‌دانند، دين او را خاتم اديان می شناسند، همه قرآن را كتاب آسمانی خود دانسته و آن را تلاوت می كنند و قانون اساسی همه مسلمين می شناسند، همه به سوی يك قبله نماز می خوانند و يك بانگ به نام اذان بر می آورند، همه در يك ماه معين از سال كه ماه رمضان است روزه می ‌گيرند، همه مراسم حج را مانند هم انجام می دهند و همه خاندان نبوت را دوست داشته و آنان را تکریم می کنند.

حجت الاسلام میرمهدی ادامه داد: اين مشترکات کافی است كه دل های مسلمانان به يكديگر پيوند خورده و احساس برادری و اخوت اسلامی در آنان برانگيخته شود.

وی با بیان اینکه بی شک هفته وحدت و طرح اين مسئله و ضرورت آن می تواند گام مهمی برای وحدت مسلمانان باشد، اظهار کرد: همه مسلمانان بايد با توجه به موارد اتفاق خويش اتحاد و انسجام را حفظ و با اتحاد توطئه های دشمنان را نقش بر آب كنند و با الگو قرار دادن ائمه اطهار(ع) ثابت كنند كه پيرو واقعی آن بزرگواران هستند.

یکی از بزرگترین اهداف تشکیل نظام اسلام وحدت اسلامی

رییس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک با اشاره به اینکه از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران تحقق وحدت اسلامی يکی از بزرگترين اهداف بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) بود، افزود: پیش از انقلاب اسلامی نقش آیت الله بروجردی در نزدیکی مذاهب شیعه و سنی زبانزد خاص و عام است.

حجت الاسلام میرمهدی ادامه داد: ایشان با رویکرد مهم فقه مقارن در حوزه های علمیه باعث نزدیکی جهان اسلام و اتحاد اسلامی شد.

وی با بیان اینکه آیت الله بروجردی معتقد بودند که مسئله خلافت، مسئله امروز بین شیعه و سنی نیست که مانع همگرایی مسلمانان شود، اظهار کرد: برخوردهای عالمانه و دور از تعصب ایشان، باعث نزدیکی مراکز علمی شیعه و سنی شد، به طوری که شیخ محمود شلتوت از مفتیان بزرگ الازهر مصر، شیعه را در شمار مذاهب اهل سنت دانست.

رییس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک تصریح کرد: ایشان از حرکت های اختلاف برانگیز که درون مذهب شیعه اتفاق می افتاد، جلوگیری می کرد و حرکت های اصلاح گرایانه وی باعث تحولی عمیق در حوزه های علمیه جهان اسلام شد و در انقلاب اسلامی توسط حضرت امام خمینی(ره) احیا و امروز با سیاست های تقریبی مقام معظم رهبری پیگیری و دنبال می شود.

حجت الاسلام میرمهدی با بیان اینکه وحدت شیعه و سنی به عنوان ضامن و حافظ وحدت ملی در ایران و سایر کشورهای در وضعیت مشابه است، ادامه داد: اتحاد بین مسلمانان همواره مورد تاکید علمای بزرگ روشن بین اسلامی بود، که با پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به این وحدت مضاعف شد؛ به طوری که بنیانگذار انقلاب اسلامی یک هفته را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند.

تقریب و هماهنگی از مهمترین مسایل و نیاز جوامع اسلامی

وی تقریب و هماهنگی بین مذاهب را از مهمترین موضوعات مورد نیاز جوامع اسلامی در عصر حاضر دانست و افزود: اکنون که تمام قوای کفر، دست به دست هم به رویارویی مستقیم با اسلام برخاستند، همه مسلمانان باید به این نکته توجه داشته باشند که یگانه راه غلبه بر جبهه استکبار و استعمار، وحدت مسلمانان جهان با همه تنوع های اقلیمی، نژادی ‏و مذهبی و مبارزه با تفکر سکولاریسم و جدایی دین از سیاست است.

رییس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک با تاکید بر نقش اتحاد و وحدت اسلامی در تداوم و استمرار انقلاب اسلامی، گفت: پرداختن به مقوله اتحاد ملی و وحدت اسلامی يکی از مواهب و نعمت های بزرگ الهی و از مقاصد مهم شرايع آسمانی و رهاوردهای عقلی بشر است.

حجت الاسلام میرمهدی اظهار کرد: وحدت و انسجام ضرورتی فطری و عقلی، شرعی، سياسی و اجتماعی و شرط ترميم خرابی ها و سازندگی جامعه و حرکت به سوی ر شد و پيروزی در تمام حوزه های زندگی است.

ارتباط دیپلماتیک بین سران کشورهای اسلامی زمینه اتحاد اسلامی

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ارتباط دیپلماتیک بین سران کشورهای اسلامی زمینه ساز اتحاد اسلامی است، گفت: پیام انقلاب اسلامی ایران به سراسر جهان صادر شده و کشورهای مسلمان و غیر مسلمان آن را دریافت کردند.

عباس صلاحی با بیان اینکه فعالیت های دیپلماسی باید بین کشورهای مسلمان ایجاد شود، اضافه کرد: ارتباط بین قوای مختلف، وزرا، سران کشورهای مسلمان و نمایندگان مجلس در پارلمان کشورهای مختلف سبب وحدت رویه می شود.

وی ادامه داد: تشکیل دیپلماسی مشترک و ارتباط هرچه بیشتر در بخش های گوناگون به ویژه افزایش مشترکات در بازار سبب کسب موفقیت های بسیار می شود.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  جمهوری اسلامی ایران حكومتی متكی به آراء عمومی است و مملكت توسط نمايندگان واقعی مردم اداره می شود و هيچ تصميمی بدون مشورت مردم گرفته نمی شود.

صلاحی با بیان اینکه حضور و مشاركت در نظام دينی به مفهوم حفظ و تدوام و استمرار نظام اسلامی بوده و مردم به لحاظ تكليف در عرصه های سرنوشت ساز شركت دارند، اضافه کرد: انقلاب اسلامی به پشتوانه مردم و رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت و این نشان دهنده حضور مردم و تاثیر آن در موفقیت جامعه است.

وحدت میان مسلمانان سد محکمی در برابر دشمنان است

 نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود تفرقه های استکبار جهانی با استفاده از جنگ نرم فرهنگی و به راه انداختن قومیت ها، مذاهب و به ویژه تفرقه میان شیعه و سنی، افزود: دشمن همواره در تلاش است تا ملت مسلمان را مردمی متحجر، خشن و به دور از تمدن بشری و تکامل جلوه دهد.

صلاحی با بیان اینکه اتحاد میان مسلمان همواره و حتی پیش از انقلاب اسلامی ایران مطرح بود، گفت: با وجود رفتارها و توطئه های دشمنان این نیاز بیش از گذشته احساس می شود.

وی با تاکید بر وحدت رویه به عنوان حلال مشکلات جهان اسلام، گفت: باید کشورهای مسلمان جهان با تبادلات و مراوردات بین خود پشتوانه خوبی برای مسایل و مشکلات و در عرصه های مختلف ایجاد کنند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملت ها همواره در عرصه های مختلف فعالیت داشته و حضور خود را نشان دادند، اضافه کرد: امروز وظیفه دولت های کشورهای اسلامی است که بیش از گذشته با هم ارتباط برقرار کنند و تحرکات اجتماعی و بین المللی خود را افزایش دهند.

صلاحی با اشاره به اینکه امروز گروه های تروریستی به نام اسلام و با هدایت استکبار جهانی در صدد لطمه زدن به اسلام و روابط میان مسلمان است، افزود: این حرکات محکوم بوده و مسلمان جهان باید با همدلی و هم زبانی نقش تعیین کننده در برابر عوامل خارجی داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروز ملت های مسلمان جهان به تاسی از انقلاب اسلامی ایران در برابر حکومت های ظالم خود که دست نشانده قدرت های جهان هستند، ایستادگی کردند، تصریح کرد: این امر نشان دهنده این است که کشورهای اسلامی علاقمند به حفظ هویت اسلامی هستند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود مشترکات اسلامی میان مسلمانان، گفت: مشترکات میان مسلمانان به اندازه ای است که می تواند سلاحی محکم و غیرقابل نفوذ در برابر دشمن باشد.

با وجود تاکید فراوان بر وحدت و انسجام اسلامی از سوی مسوولان نظام جمهوری اسلامی پیش از انقلاب، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا تشکیل مجمع التقریب مذاهب، وجود قوانین و محدودیت های زندگی عادی که حق هر فرد است برای برخی از مسلمانان کشورهای اسلامی و تابع و ساکن ایران وجود داشته، به طوری که این افراد از حقوق اولیه زندگی چون داشتن مدارک هویتی، تحصیل، شغل و ازدواج که سنت پیامبر اکرم (ص) است، بی بهره هستند.

امید است؛ هفته وحدت زمینه حرکت هایی برای رفع مشکلات برادران و خواهران مسلمانی که همپای ایرانیان از این مرز و بوم در برابر دشمن دفاع کرده و برادری خود را ثبات کردند، باشد.

گزارش از: زهرا پاکباز 

کد خبر 2459829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha