۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

سروی خبر داد؛

کشت و فرآوری زعفران در اردبیل بومی شد

کشت و فرآوری زعفران در اردبیل بومی شد

اردبیل - رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل از بومی سازی کشت و فرآوری محصول زعفران در این استان برای اولین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عدیل سروی صبح چهارشنبه در جلسه توسعه کشت زعفران در اردبیل افزود: با همکاری‌های کارشناسان کشت و فرآوری محصول اقتصادی و با ارزش زعفران در این استان بومی شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال تحقق این مهم زعفران امسال در هشت شهرستان استان کشت شد، تصریح کرد: امسال حدود ۷۲ تن پیازچه وارد و در بین کشاورزان استان توزیع شد، که کشت آن را در سطح معادل ۵۰ هکتار شاهد بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه هم اکنون در استان اردبیل ۳۱ نوع محصول کشاورزی کشت می‌شود، ادامه داد: زعفران هم به ‌عنوان یک محصول زراعی ارزشمند و تثبیت‌شده به این آمار اضافه شده و پس از این شاهد کشت آن در تمام مناطق استان خواهیم بود.

به گفته وی زعفران دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که هم از لحاظ اشتغالزایی، هم از لحاظ مدیریت منابع آب و هم از لحاظ اقتصادی با صرفه‌ترین محصول بوده و از لحاظ اشتغالزایی کشاورزی هم شاخص‌ترین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

سروی با اشاره به خصوصیات گیاه‌شناسی زعفران عنوان کرد: زعفران در بین سایر محصولات کشاورزی از لحاظ نیاز آبی کم ‌توقع‌ترین محصول است و با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی که شاهد خشکسالی هستیم و با بحران کم‌آبی روبه‌رو هستیم، این محصول حتی در شرایط بحرانی می‌تواند تولید شود.

وی در خصوص پیش‌بینی میزان برداشت این محصول در استان یادآور شد: از هر هکتار ۱.۵ کیلوگرم براده این محصول تولید شود که با توجه به آزمایش‌های انجام‌ شده، درجه کیفیت زعفران تولیدی اردبیل از لحاظ شاخص ارزش زعفران دارای رتبه اول و دوم است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ابراز امیدواری کرد که در سالهای آینده هم شاهد افزایش سطح زیر کشت زعفران در استان اردبیل باشیم.

کد خبر 2459877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha