۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۸:۴۷

گزارش خبری مهر/

واگویه های اهالی هنر و رسانه البرز باوزیر ارشاد/ به دولت کمک می کنیم

واگویه های اهالی هنر  و رسانه البرز باوزیر ارشاد/ به دولت کمک می کنیم

کرج - نشست صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان البرز با طرح گلایه ها و کمبودها و اعلام آمادگی هنرمندان البرز برای کمک به دولت تدبیر و امید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان سفر یکروزه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان البرز، نشستی صمیمی با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه البرز ظهر پنجشنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد؛ نشستی که تعداد پرشماری از فرهیختگان استان حضور داشتند و چند تن از چهره های شاخص هنری و رسانه البرز دغدغه های این بخش را به نمایندگی از سایر هنرمندان و اهالی رسانه مطرح کردند.

بهداروند نماینده خوشنویسان استان در این نشست خطاب به وزیر ارشاد گله کرد که از ابتدای انقلاب تا کنون فقط ۱۲-۱۰ نفر در تمام حوزه های فرهنگی و هنری حضور دارند و نقش سایر هنرمندان نادیده گرفته شده و به همین جمع محدود خلاصه می شود.

وی همچنین خواستار مساعدت برای ملاقات با وزیر و برخورد با ناشران خاطی شد.

دریچه های تاریکی در فرهنگ و هنر کشور باز شد

نفر بعدی داوود فتحعلی بیگی پیشکسوت تئاتر البرز بود که هنرمندان را سربازان این آب و خاک خواند و اظهار داشت: هنرمندان افرادی هستند که از عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین پاسداری می کنند که اهمیت آن کمتر از پاسداری از نظام نیست و انتظار داریم جلسات هم اندیشی با اهالی هنر هر ماه برگزار شود.

وی از فقر امکانات تئاتر در استان گله و تصریح کرد: در شان این استان نیست که هنرمندان تئاتر در سالن ۶۰-۵۰ متری فعالیت کنند . این در حالیست که دام های فراوانی سر راه جوانان وجود دارد که فعالیت های هنری و فرهنگی می تواند آنان را از این دام ها دور کند.

فتخعلی بیگی با اشاره به مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری اظهار امیدواری کرد دولت حمایت بیشتری از هنرمندان به عمل آورد.

حسین پرنیا استاد موسیقی سخنانش را با بیان اینکه در جهانی زندگی می کنیم که جهان ضدیت است، آغاز کرد و سپس اظهار داشت: نخستین مولفه هنر، زیبایی است. وقتی زیبایی و هنر در جامعه ای کمرنگ شود زشتی پدیدار می شود.

 وی گفت: در سال های گذشته به علت عدم حمایت از این حوزه ها دریچه های تاریکی باز شد که باید برای آن فکری کنیم.

 پرنیا تامین زیرساخت های فرهنگی را موضوعی پایه ای و اساسی خواند و گفت: اگر زیرساختهای فرهنگی فراهم نشود هیچ امیدی به پیشرفت در سایر بخش های جامعه نیست.

وی توجه بیشتر به حوزه موسیقی در البرز را به طور جدی خواستار شد.

به گزارش مهر، افزایش صدور نشریات، افزایش اعتبارات آموزشی برای اهالی رسانه، حمایت در قالب تعاونی ها، میزبانی از جشنواره های ملی، تاسیس مرکز چند منظوره فرهنگی و هنری، تاسیس چند سالن و مجتمع فرهنگی و هنری با گنجایش دست کم دو هزار نفر ، اختصاص بودجه به امور سینمایی، اعلام آمادگی هنرمندان البرز برای کمک به دولت در مبارزه با خشونت و .... از جمله مطالبات و گفته های اهالی هنر و رسانه از وزیر فرهنگ و ارشاد بود.

وزیر ارشاد در ادامه این نشست ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: خوشحالم در چنین مناسبتی خدمت دوستان حضور دارم. در روز میلاد پیامبری که مبعوث شد تا زنجیرها را از بندگان خدا بردارد و ندای آزادی سر دهد.

 وی در ادامه وجود اقوام محتلف در استان را امتیاز دانست و گفت: این از نظر جامعه شناسی فرصتی فراهم می کند تا طرح های کشور ابتدا در البرز به عنوان پایلوت اجرا شود. در سالهای ۸۲- ۸۱ وزارتخانه طرحی تحت عنوان ارزشها و نگرش های ایرانیان تدوین کرد که نشان داد گروه های مرجع که هدایت جامعه را به عهده دارند، جابجا شده اند. در راس این جابجایی ها نیز اساتید دانشگاه، سپس پزشکان و نیروی انتظامی و پس از آن سایر اقشار جامعه قرار گرفتند.

گروه های مرجع در جامعه جابجا شده اند

 وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون نیز در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات در حال پیگیری است، گفت: هنرمندان به عنوان یکی از گروه های مرجع فرهیخته و قابل تغییر به تدریج جایگاه خود را پیدا می کنند. نمونه آن تشییع باشکوه مرحوم پاشایی بود که نشان داد مردم نسبت به اهالی فرهنگ و هنر اقبال بیشتری نسبت به گذشته دارند.

 جنتی افزود: تاریخ ایران هنرمندان و فرهیختگان پرافتخاری را در حوزه های مختلف هنری فرهنگی به خود دیده، سینمای ایران پس از انقلاب خوش درخشیده و در هنرهای تجسمی  و سایر هنرها نیز رشد خوبی داشته است اما متاسفانه به علت کمبود امکانات نتوانستیم استعدادهای خوبی پرورش دهیم.

 وی گفت: کشور با محدودیت امکانات و منابع اعتباری مواجه است و این وضعیت در خوزه فرهنگ و هنر نیز وجود دارد.

وزیر ارشاد یادآور شد: در دولت های نهم و دهم که حدود ۷۰۰میلیارد دلار درآمد ارزی کشور و قیمت نفت بالاتر بود، باید امکانات بیشتری برای گسترش فضاهای فرهنگی و ارتقای زیرساختها اختصاص می یافت که انجام نشد و ارز دولتی صرف ورود پورشه به کشور شد.

 وی گفت: دولت به طور جدی در تنگنا قرار گرفته اما باید از همین امکانات استفاده ای بهینه در بخش اولویت ها داشته باشیم.

 جنتی با اشاره به دغدغه های هنرمندان استان گفت: تلاش وزارتخانه بر کاهش مشکلات و گرفتاریهای هنرمندان است.

 وی افزود: در بحث برخورد با ناشران خاطی، دولت طرح حمایت از مالکیت معنوی و مادی را به مجلس ارائه داده که  در حال پیگیری است.

پس از انقلاب بخش خصوصی را نابود کردیم

 وزیر ارشاد با اشاره به نوپا بودن استان البرز، خواستار ساماندهی انجمن های مختلف فرهنگی و هنری شد و از مساعدت و حمایت وزارتخانه از انجمن ها خبر داد.

 وی گفت: نیروی انسانی از سرمایه های ارزشمند کشور محسوب می شوند و باید حمایت های لازم برای رشد همه جانبه اقشار مختلف انجام شود.

جنتی با تاکید بر توسعه امکانات با کمک بخش خصوصی گفت: پس از انقلاب بخش خصوصی را نابود کردیم اما برای توسعه مراکز فرهنگی و هنری باید از امکانات بخش خصوصی کمک بگیریم و در کشور هم افرادی که علاقه مند به توسعه فرهنگ و هنر هستند، امکانات خود را در اختیار این بخش قرار می دهند.

وزیر ارشاد دولت یازدهم درباره برگزاری جشنواره های ملی در البرز گفت: با توجه به سیاست وزارتخانه هر استانی که در یکی از رشته های هنری امتیاز ویژه داشته باشد می توانیم جشنواره ملی را به آن استان انتقال دهیم. و البته امکانات آن را داریم که مسئولیت برگزاری یک جشنواره را به چند استان بدهیم.

وی ادامه داد: این کاری است که هم اینک هم در بعضی استانها دنبال می شود مانند جشنواره کودک و نوجوان که به میزبانی استان اصفهان برگزار می شود.

 جنتی درباره تبدیل البرز به پایتخت تعزیه کشور گفت: به جز البرز استان های دیگری هم هستند که در این رشته فعالیت می کنند.

وی درباره درجه بندی هنرمندان یادآور شد که مدتی است که شورای ارزشیابی هنرمندان فعال شده و در حوزه های مختلف هنری ارزشیابی صورت می گیرد.

به گفته وزیر ارشاد مجوز تاسیس موسسات فرهنگی در صورت کامل بودن مدارک ظرف سه هفته صادر می شود.

در نشست بررسی دغدغه های اهالی هنر، فرهنگ و رسانه البرز، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار کرج، معاون سیاسی امنیتی استاندار و تعدادی از مسئولان حضور داشتند.

عکس: محمدرضا جهانشاهلو

کد خبر 2460934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha