۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۵

به همت نمایندگی‌های فرهنگی ایران؛

برگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در کشورهای مختلف

برگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در کشورهای مختلف

مراسم جشن میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت با حضور مسلمانان و ایرانیان مقیم در خارج از كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مراسم از سوی نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در كشورهای ذیل برگزار شد: 

پاكستان(اسلام آباد)

همزمان با شب میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) و فرزند بزرگوار ایشان حضرت امام جعفر صادق(ع) مراسم جشن  باحضور جناب حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران، مسئوولین نهادها و ارگانهای کشورمان در اسلام آباد ،خانواده ها و جمعی از ایرانیان  مقیم در  مسجد امام حسین(ع) در منطقه مسکونی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم  پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، بزرگر از معلمان مجتمع آموزشی امام حسین(ع) در وصف پیامبر عزیز اسلام به مولودی خوانی پرداخت.

در ادامه مرادی سرپرست رایزنی فرهنگی به عنوان سخنران این برنامه ضمن تبریک 17 ربیع الاول و سالروز ولادت با سعادت نبی مکرم(ص) اسلام و ششمین پیشوای شیعیان جهان امام جعفر صادق(ع) ،با استناد به آیه شریفه: لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» به بیان بخش هایی از سیره و سنت پیامبر اسلام پرداخت.

وی  با ذکر برخی از فضائل و مناقب آخرین فرستاده الهی متذکر شد: با ولادت پیامبر اسلام(ص) حوادثی در جهان بوقوع پیوست که هر یک از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند، فرو ریختن 14 کنکره از ایوان کاخ کسری، خاموش شدن آتشکده فارس، خشک شدن دریاچه ساوه و وقایع دیگری که به برکت تولد این مولد خجسته اتفاق افتاد و هر یک دارای معنا و مفهوم ویژه ای هستند.

مرادی در پایان سخنان خود با طرح 4 سؤال از زندگانی پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: بنابر موافقت سفیر محترم به 6 نفر از افرادی که به این سؤالات پاسخ صحیح بدهند هدایایی تعلق خواهد گرفت.

در ادامه این برنامه گروه تواشیح «شمیم بهشت» شهرستان بابل شامل: رحیمی فرد، متولی طاهر، علی آبادیان و روح اللهی که با دعوت رایزنی فرهنگی و همکاری مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اسلام آباد عزیمت نمودند، چندین برنامه تواشیح و همخوانی در وصف و منقبت پیامبر اکرم(ص) اجرا کردند که با استقبال حاضرین روبروگردید.

صربستان

بمناسبت میلاد مسعود نبی مکرم اسلام ، پیامبر رحمت و مودت ، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و نیز ولادت با سعادت امام جعفر صادق (ع) و همچنین گرامیداشت هفته مبارک وحدت ، مراسم جشن با شکوهی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران و با حضور ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در صربستان به همراه خانواده های ایشان در بلگراد برگزار شد .

در این آیین مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان و سعید خلیلوویچ مدیر مرکز علوم دینی قم در بلگراد به تفصیل پیرامون شخصیت ملکوتی پیامبر عظیم الشأن اسلام و عظمت رسالت نبوی و اهمیت مودت و محبت در تعالیم دینی به ایراد سخن پرداختند .

در ادامه این مراسم محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص این ایام مبارک سخنانی بیان نمود .

مهمترین محور سخنرانان این مراسم معنوی توجه هرچه بیشتر به اصل وحدت و گسترش محبت در پرتو معنویت بود که مورد تاکید و توصیه جدی قرار گرفت .

در پایان این مراسم مسابقه فرهنگی برگزار شد و به برندگان جوایزی از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی اهدا گردید .

یونان

به مناسبت هفتة وحدت و ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام، آئین جشن میلاد پیامبر رحمت، حضرت محمد صلی الله علیه و آله به همت و تلاش رایرنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، در شهر آتن پایتخت یونان برگزار شد.

در این آئین ملکوتی مسئولان انجمن مسلمانان یونان، انجمن جعفری، انجمن گلزار زینب، انجمن مهدیة صاحب الزمان(ع) و ایرانیان مقیم و دانشجویان و شماری از مسلمانان شهر آتن حضور داشتند.

در ابتدای این مر اسم بهنام بهروز  سفیر جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک این عید بزرگ به تمام مسلمانان جهان بر اهمیت هفته وحدت تأکید کرد.

محمد حسین مظفری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نیز در سخنانی با اشاره به آیات قرآن کریم در بارة نقش آن حضرت در ایجاد وحدت و همدلی در میان مسلمانان افزود: همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ابتدای بعثت خصومت های موجود در جامعة آن روز جزیره العرب را به محبت و برادری تبدیل کرد، امروز نیز مسلمانان محتاج آن حضرت هستند و در شرایط دشوار کنونی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که می تواند بار دیگر محور وحدت مسلمانان باشد و تفرقه ها و دشمنی ها را به برادری و مهرورزی بدل سازد.

 در ادامه برنامه سید موسوی ، نماینده  شیعیان پاکستانی مقیم یونان به زبان اردو در مدح و منقبت پیامبر اکرم به مدیحه سرائی پرداختند.

در پایان جوایز جام قدس که به مناسبت روز جهانی قدس توسط رایزنی فرهنگی برگزار شده بود، اهداء شد.

آذربایجان

برگزاری مراسم در رایزنی فرهنگی ایران در باكو

مراسم  جشن میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور پاک آئین سفیر ایران، ابراهیمی رایزن فرهنگی  ایران، روسا و کارکنان نمایندگی های ایران در باکو، جمعی از ایرانیان مقیم باکو و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل دردانشگاههای باکو در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی باکو برگزار شد.

در این مراسم ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران ضمن تبریک ولادت باسعادت پیام آور رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) به تمامی مسلمانان جهان، از حضور سفیر، مسئولین و کارکنان نمایندگی های ایرانی مستقر در باکو و ایرانیان مقیم تشکر و قدردانی نمود.

وی در ادامه با بیان اینکه همواره نام پیامبر همراه با رحمت، برکت و تخلق به اخلاق کریمه بوده است به تفاوتهای مکارم اخلاق و محاسن اخلاق اشاره نموده و گفت تا زمانیکه حسن خلق محقق نشود مکارم اخلاق نیز محقق نمی شود.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام که می فرمایند:   "من سعاده الرجل حسن الخلق و من شقا و ته سوء الخلق"  حسن خلق مایه سعادت انسان در زندگی و سوء خلق از عامل شقاوت و بدبختی انسان در زندگی است. ایشان به روایات دیگری از امام جعفر صادق(ع) در خصوص محاسن اخلاق اشاره نمودند.

در ادامه برنامه پاک آئین سفیر ایران در باکو ضمن تبریک هفته وحدت به حضار  ار رایزنی فرهنگی درباره برگزاری این گونه مراسم ها که موجب دوستی و همبستگی ایرانیان خارج از کشور می شود تشکر و قدردانی نمود.

وی در ادامه وحدت و اتحاد بین مسلمانان جهان را از ایده های پیامبر مکرم اسلام دانست که دشمنان اسلام از جمله کشورهای غربی و آمریکا با ایجاد و  راه اندازی جنگ نرم بر علیه کشورهای مسلمان جهان در صدند منافع جهان غرب و اسرائیل را حفظ نمایند.

سپس پاک آئین به تفاوتهای جنگ نرم با جنگ سخت اشاره نمود و گفت: وظیفه ما مسلمانان در برابر این جنگ نابرابر و ناجوانمردانه این است که در کلیه مقاطع باید تلاش کنیم که قصد پلید کشورهای غربی که همان تفرقه بین مسلمانان جهان است را به مسلمانان جهان اطلاع رسانی کنیم و پیام و هدف پیامبر مکرم اسلام که همان وحدت بین مسلمانان جهان است را اشاعه دهیم.

در ادامه برنامه فیلم سینمائی ایرانی " طبقه حساس" به کارگردانی کمال تبریزی برای شرکت کنندگان در مراسم به نمایش در آمد.

 برگزاری مراسم در خانه فرهنگ شهریار

مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور پاک آئین سفیر ایران، حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان، حجه الاسلام و المسلمین حافظ نیا امام جمعه محترم آستارا، ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران در باکو و جمع کثیری از آذریهای محب آن حضرت در سالن اجتماعات خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار گردید.

 در این مراسم که به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) برگزار شد پس از تلاوت آیاتی از قران کریم توسط  " الکین علی اف" قاری ممتاز جمهوری آذربایجان، ابراهیمی رایزن فرهنگی  ایران طی سخنان کوتاهی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد پیامبرعظیم الشان اسلام و امام جعفر صادق علیهم السلام به اهمیت بزرگداشت 17 ربیع الاول پرداخت.

وی با اشاره به این که امروز علاوه بر سالروز مولود پیامبر عظیم الشان که  عهده دار ابلاغ و رساندن رسالت و پیام عظیم و جاودانه اسلام برای بشریت است، سالروز امامی است که بنیانگذار فقه جعفری و تشیع است، لذا امروز یکی از با شکوه ترین مناسبتهای موجود در دنیای اسلام است. ایشان در خاتمه ضمن بیان روایاتی در ارتباط با اخلاق اسلامی و الگو قرار داده شدن پیامبر اکرم برای مسلمانان در قرآن کریم از حضار و میهمانانی که با وجود هوای بسیار سرد و برفی در مجلس برگزاری حضور بهم رساندند تشکر و قدردانی نمود.

در ادامه حجه الاسلام والمسلمین حافظ نیا امام جمعه آستارا در سخنانی به برخی از زوایای اخلاقی و انسانی پیامبر مکرم اسلام اشاره نمود و با ابراز خوشحالی از حضور در بین مردم جمهوری آذربایجان از مسئولان برگزار کننده این مراسم تشکر و قدردانی نمود.

سپس حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان در سخنانی با اشاره به فلسفه وجودی انسان، به نقش مهم هدایت در تعیین سرنوشت آن پرداخت و با اشاره به مناسبت مولود پیامبر اکرم سخنانی در مورد خصوصیات اخلاقی و رفتاری آن حضرت ایراد نمود.

در ادامه گروه موسیقی دینی" مومنون" باکو به رهبری مهدی دربندی که یکی از فعالترین گروههای موسیقی دینی در باکو می باشد با اجرای زنده چندین قطعه موسیقی و سرود مذهبی درخصوص وصف پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و ائمه اطهار علیهم السلام به هنرمندی پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

سپس حاج عارف بزونالی، حاج سیار و میر رحیم از شعرای بنام آذربایجان اشعاری را که در وصف حضرت رسول و ائمه اطهار علیهم السلام سروده بودند قرائت نمودند که مورد توجه و تشویق حاضرین در این جشن قرار گرفت.

در پایان از شعرای فعال در عرصه ترویج فرهنگ دینی در آذربایجان توسط رایزنی فرهنگی باکوتجلیل بعمل امد و تقدیرنامه هایی از سوی رایزنی فرهنگی توسط پاک آئین سفیر  ایران در باکو، حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان، ابراهیمی رایزن فرهنگی  ایران و بهبودی وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ شهریار به شعرای حاضر در برنامه تقدیم شد.

قرقیزستان

مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و فرزند بزرگوارش حضرت امام صادق(ع) با حضور شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در مسجد امام ظلی (ع)  شهر بیشکک برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی (ع)  میلاد عصاره خلقت و خلاصه مراتب هستی پیامبر اعظم و فرزندنش امام صادق (ع) را  تبریک گفت و با اشاره به آیه 24 سوره انفال  افزود خداوند در این آیه مومنین را خطاب قرار می دهد و می فرماید ای مومنین اجابت کنید خدا ورسولش را که دعوت می کند شما را به چیزی که حیات شما در آن است.

  وی ادامه داد: مطمئناً حیات انسانی در مسائل غریزی که  مشترک است میان انسان و حیوان یافت نمی شود خداوند می فرماید حیات پاکیزه داشته باشید این حیات طیب را خدا و رسولش معین می کنند.

 امام جماعت مسجد امام علی (ع)  اضافه کرد:  پیامبر اسلام اشرف کائنات است و خاتمیت پیامبران به معنای تکمیل نعمت خداوند است.

 ایمانی در فراز دیگری از سخنان خود به نام گذاری هفته وحدت توسط امام راحل پرداخت و گفت: در اندیشه امام خمینی (ره) وحدت یک نعمت است و اگر همه مسلمانان وحدت داشته باشند هیچ قدرتی نمی تواند در برابر مسلمین بایستد وی افزود خداوند در آیه 103 سوره آل عمران می فرماید یادآرید نعمت خداوند را که قلوب شما را بهم نزدیک کرد .

قزاقستان(آستانای)

مراسم جشن ولادت پیامبر رحمت و مهربانی (ص) و صادق آل محمد (ع) و بزرگداشت هفته وحدت در شهر آستانای قزاقستان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور ایرانیان مقیم، علاقمندان به مکتب نبوی و نمایندگان و کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران، در رایزنی فرهنگی برگزار شد، دمیرچی لو سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و صابری رایزن فرهنگی، ضمن خیر مقدم به عموم مسلمانان و حاضرین در مراسم در مورد ولادت حضرت اکرم (ص) امام صادق (ع) و هفته وحدت سخنرانی کردند.

اجرای موسیقی سنتی که یکی از سازهای معروف محلی است توسط یکی از داش آموزان قزاقی و اجرای سرود، قرائت شعر و دیکلمه توسط دانش آموزان مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) و  ازجمله برنامه های این مراسم بود که مورد استقبال و تشویق شرکت کنندگان در برنامه قرار گرفت.

مراسم جشن ولادت پیامبر رحمت و مهربانی (ص) و صادق آل محمد (ع) و بزرگداشت هفته وحدت در فضایی اکنده از صفا و صمیمیت با اهداء هدیه به دانش آموز قزاقی به پایان رسید.

تركمنستان

به مناسبت سالروز ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و رئیس مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق (ع) و همچنین هفته وحدت بین مسلمانان مراسم جشن باشکوهی در درمسجد فاطمه زهرا(س) ومسجد امام رضا (ع)  درعشق آباد برگزارشد.

این مراسم با شركت تعدادی از برادران اهل تسنن شهر عشق آباد و همچنین شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) ، ایرانیان مقیم ، کارکنان رایزنی فرهنگی و معلمان مجتمع آموزشی به همراه خانواده هایشان درمسجد فاطمه زهرا(س) و در روز جمعه با شركت تعدا قابل توجهی از برادران اهل تسنن با اقامه نماز جمعه به امامت رایزن فرهنگی کشورمان آغاز گردید .

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز و با شعر خوانی؛ مولودی خوانی ؛ برگزاری مسابقه فرهنگی و دیگر برنامه های متنوع تداوم پیدا كرد و سپس اسماعیل­زاده رایزن فرهنگی كشورمان در سخنانی با اشاره به اهمیت هفته وحدت و از شركت برادران اهل تسنن و شیعه در مراسم گرامیداشت هفته وحدت تشكر نمود و بیان داشت كه حضور برادران و خواهران مسلمان اعم از شیعه و سنی در این مراسم نشانگر بالا بودن سطح آگاهی و معرفت است و ما علی رغم این كه در برخی مساول جزوی اختلاف نظر داریم و به نظر برخی از ما 12 ربیع و برخی دیگر از ما 17 ربیع­الاول سالروز میلاد حضرت پیامبر می باشد؛ ولی گرامیداشت این روز میمون و با سعادت در قالب یك هفته؛ حاكی از تقریب و وحدت، دوستی و صمیمیت بین مسلمانان است كه در این برهه از زمان بیشتر مورد توجه و دارای اهمیت است.

در ادامه مراسم مداحی اهل بیت (ع) و  مولودی خوانی انجام شد.

افغانستان(هرات)

به مناسبت سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و بزرگداشت هفته وحدت مراسمی در مسجد جامع اهل سنت حضرت علی(ع) دررباط پیرزاده هرات برگزار شد.

میرزایی وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و نوری رئیس شورای ملی اقوام افغانستان به دعوت مولوی فقهی امام جمعه وجماعت در این مراسم حضور یافتند.

در این مراسم خطیب مسجد جامع در سخنانی گفت: حضرت رسول اکرم زمانی پا به عرصه وجود نهاد که سراسر دنیا را جهل و ظلمت فرا گرفته بود. مردم از ارزش های انسانی روی گردان بودند و دختران خویش را زنده به گور میکردند . دردوران جاهلیت رسول اکرم به پیامبری برگزیده شد و به لطف الهی این قوم عقب مانده و جامعه بشریت را به سوی تعالی ، عزت و شرف سوق داد.

مولوی فقهی در سخنانی  به نقش مهم مساجد در تربیت انسان ها اشاره داشت  و به بیان برنامه ها و دستاوردهای دارالحفاظ قران کریم مسجد جامع و تعداد شاگردان و میزان موفقیت آن پرداخت.

سپس نوری رئیس شورای ملی اقوام افغانستان ضمن تبریک این روز مبارک وقدردانی از برگزاری این نوع محافل از لزوم وحدت هرچه بیشتر مسلمانان در شرایط کنونی سخن به میان آورد. و ازهمکاری های وابستگی فرهنگی در این خصوص تشکر نمود.

افغانستان(مزار شریف)

مراسم سالروزولادت پرخیرومیمنت پیامیبر عظیم الشان اسلام وهفته وحدت ومیلاد حضرت امام جعفر صادق (ع) درولایت بلخ برگزار شد.

دراین مراسم که درمناطق وولسوالی های مختلف ولایت بلخ برگزارشد، شرکت کنندگان برپیروی از سجایای اخلاقی ، رفتار اجتماعی ،دیانت ویکتا پرستی وتمامی سنتهای قولی وفعلی حبیب وولی خداوند حضرت ختمی مرتبط (ص) واهل بیت مطهرش تاکید نمودند .

درشهرمزارشریف هم که به همین مناسبت محفل با شکوهی ازسوی شورای اخوت اسلامی ولایت بلخ برگزارشده بود، جمع کثیری از علمای دینی ، مسئولان حکومتی ، فرهنگیان ، اقشار  مختلف مردم ، سرکنسول ،مسول خانه فرهنگ وسایر اعضای نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران مقیم درشهرمزارشریف شرکت داشتند .

دراین مراسم محمد ظاهر وحدت معاون والی بلخ ضمن آنکه فرارسیدن سالروز میلادپیامبرعزیز اسلام ،هفته وحدت وسالروز ولادت امام جعفر صادق (ع) را به تمامی رهروان وپیروان آن بزرگواران تبریک وتهنیت گفت : بردرک شرایط خطیر کنونی جهان بخصوص کشورهای اسلامی ازسوی مسلمانان تاکید کرد .

وحدت افزود: ما درشرایطی بسر می بریم که بیش ازهرزمان دیگری نیازمندبهره بردن ازراهنمایی ها وارشادات پیامبر بزرگوار اسلام هستیم تاازرهنمود های دینی خود که اززبان مبارک آن حبیب وفرستاده خداوند جاری شده است استفاده بریم وبه آن عمل نمایم .

معاون والی بلخ با یاد آوری ازاینکه وحدت واخوت میان مسلمانان ازتاکیدات خداوند وبندگان برگزیده اش می باشد تصریح کرد :

متاسفانه درحالی که جهان اسلام درعملی ساختن این امر با مشکلاتی مواجه اند وهنوزازهمدیگر متفرق اند اما دنیای غرب خوب توانسته  اند ازاین آموزه ها به نفع جوامع خویش ودرراستای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند .

معاون والی بلخ با اشاره به شرایطی که برای هرگونه فعالیت های علمی ، فرهنگی وآموزشی درافغانستان مساعد می باشد خطاب به علمای دینی چنین بیان داشت :علمای  دینی می توانند با توجه به پذیرشی که نسبت به آنان درجامعه ودرنزد دولتمردان وجود دارددرجهت تبلیغات دینی وآموزشهای احکام اسلامی وروشن ساختن اذهان جامعه نهایت بهره برداری را بنمایند وجوانان این مرزوبوم را ازخطرافتادن  به دامهای شیطانی وخطهای انحرافی حفظ نمایند .

درمراسم تجلیل از سالروزمیلاد فرخنده رسول مقبول اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) درشهر مزارشریف مولوی محمد شاه عادلی رییس شورای اخوت اسلامی  این ولایت نیز ضمن گرامی داشت ازاین روزمبارک وهفته وحدت مسلمانان را به پیروی درست ازآن بزرگوار والگوقراردادن رفتار پیامبر اسلام درزندگی شان دعوت نمود

مولوی عادلی با یادآوری ازابتکارفرزند فرزانه اسلام حضرت امام خمینی (ره) درنام گزاری هفته وحدت وایجاد همدلی میان مسلمانان جهان این ابتکار آن سلاله طیبه پیامبر گرامی اسلام را یک اقدام ماندگار وجهت دهنده برای همه ای مسلمانان جهان ذکر نموده تاکید کرد : همه مسلمانان باید ازاین فرصت ها درراستای وحدت امت مسلمه استفاده نمایند ومبلغ اخوت دینی باشند .

دراین مراسم حجة الاسلام والمسلمین  محمد کاظم جعفری رییس شورای علمای  تشیع ولایت بلخ هم با بیان سخنانی ازروزمیلاد نبی مکرم اسلام به عنوان روزمبارک درجهان اسلام یاد نمود

جعفری بااشاره به گسترش روزافزون دین مبین اسلام که میراث ابدی وجاویدانه پیامبرعزت ورحمت است خاطرنشان ساخت : که دنیای غرب همواره درتلاش است تا با راه اندازی توطئه ها جلو رشد این آیین نجات بخش را بگیرد واسلام ومسلمانان را بدنام نماید که به گفته جعفری هیچگاه دسیسه های دشمنان  اسلام کاربجای نبرده وباعث ذلت ورسوایی خودشان گردیده است .

این عالم دینی ازطرفی هم تاکید می کند کسانی که تحت نام دفاع ازاسلام دست به اعمال وکرداری می زنند که باعث تنفر جهانیان از مسلمانان ویا دین مبین اسلام می شود هیچگاه موردتایید جهان اسلام بخصوص علمای دینی  نمی باشند .

گفتنی است که ازآغازهفته وحدت وبمناسبت سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت محمد مصطفی (ص) محافل ومجالس متعددی دریک هفته گذشته ازسوی علما ، فرهنگیان ، وسایراقشار مردم درشهرمزارشریف وسایر مناطق ولایت بلخ برگزارگردید که دراین محافل سخنرانان ضمن بیان اوصاف وویژگی های رسول معظم اسلام مسلمانان را به فراگیری رفتار وسنت آن حبیب وفرستاده خداوند دعوت کردند .

 افغانستان (كابل)

برگزاری مراسم در سفارت جمهوری اسلامی ایران

به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت اسلامی و میلاد پبامبر گرامی اسلامی حضرت محمد مصطفی (ص) مراسم باشکوهی با حضور جمعی از ایرانیان مقیم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار گردید.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الهی آغاز سپس سخنرانان پبرامون میلاد با سعادت پبامبر گرامی اسلام سخنانی مبسوطی را ارائه نمودند در ادامه گروه موسیقی سنتی داروگ اعزامی  از جمهوری اسلامی ایران قطعات متنوع موسیقی سنتی اجرا نمودند که مورد استقبال آنان واقع گردید.

 برگزاری مراسم پیامبر نماد وحدت امت اسلامی

همایش یک روزه تحت عنوان «پیامبر نماد وحدت امت اسلامی» به مناسبت هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر اسلام از سوی حزب رفاه ملی افغانستان در کابل برگزار شد.

در این همایش دبیرکل حزب رفاه ملی پس از تبریک سالروز ولادت پیامبر اسلام به نکاتی در مورد وحدت اسلامی اشاره نمود.وی گفت : نفاق هایی که به نام های مختلف در دنیای اسلام به وجود آمد زائیده توطئه های کشورهای غرب است ومتاسفانه مسلمانان به جای اینکه به ریسمان الهی چنگ بزنند، فریب جهان غرب را خورده و به نفاق میان امت مسلمه دامن می زنند. اتفاقاتی که امروز در جهان اسلام به نام اسلام رخ می دهد، ربطی به اسلام نداشته و توطئه غرب است. اسلام هراسی، ایجاد گروه های تکفیری به نام های داعش و طالبان، توهین به فرهنگ اسلام و توهین به پیامبر و کتاب مقدس ما قرآن کریم از برنامه های اساسی جهان غرب است که به امت مسلمه به نام های مختلف تحمیل شده است.

وی افزود: بهترین تجلیل از هفته وحدت تبین اهداف اصلی پیامبرگرامی می باشد. علمای جهان اسلام رسالت دارند که ماهیت اصلی اسلام را تبین کرده و اتهاماتی که به نام های نقض حقوق زن، ترویزم، و اسلام هراسی به پای اسلام و مسلمین ختم می شود، خثنی کنند. اسلام دین دعوت است و دعوت ارجحیت دارد بر خشونت. خشونتی که امروز به اسلام و جهاد در جهان اسلام اتفاق می افتد، هیج ربطی به اسلام ناب محمدی ندارد.

امام جمعه مسجد پل خشتی در کابل گفت : صدای پیامبر از ۱۴۰۰ سال پیش تاکنون صدای منطق، صدای عدالت و صدای عدم تبعیض علیه انسانها بوده است و صدای قوی و منطقی تر از آن در جهان وجود ندارد. هر کس تبعیض نژادی و قومی را در میان مسلمین دامن زند، صدای خود از صدای بهترین اولاد آدم  حضرت محمد (ص) بالاتر کرده و در گمراهی محض است.

 اتیوپی

برگزاری مراسم در سفارت ایران

جشن میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق(ع)در رزیدانس ایران در آدیس آبابا 0با حضوررایزن فرهنگی، سفیر ایران، اعضای نمایندگی و نهادهای ایرانی و خانواده ها و ایرانیان مقیم اتیوپی و اجرای برنامه های سخنرانی ، برنامه های سرودخوانی توسط دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس ابابا و اجرای برنامه های شاد و متنوع و اجرای سنتور در رزیدانس سفارت برگزار شد.

 برگزاری مراسم در حسینیه شیعیان منطقه مگانانیا

جشن میلاد پیامبر اكرم و امام جعفر صادق(ع)  در حسینیه شیعیان منطقه مگانانیا در آدیس آبابا با حضوررایزن فرهنگی، تجار شیعه هندی،پاكستانی،لبنانی ،سوریه ایی، و ایرانی مقیم اتیوپی و مسلمانان شافعی مذهب اتیوپی و با حضور روسای فرق صوفیه تیجانیه و قادریه و شاذلیه به همراه اجرای برنامه های سخنرانی ، برنامه های غوالی خوانی و شعرخوانی در مدح رسول مكرم اسلام و امام جعفر صادق(ع) در حسینیه شیعیان منطقه مگانانیا برگزار شد.

پاكستان(كراچی)

  مراسم با شکوه بزرگداشت هفته مبارک وحدت وجشن ولادت باسعادت پیامبرگرامی اسلام و حضرت امام جعفرالصادق(علیهما السلام) با حضور حضرت آیت الله بهاء الدینی نماینده مقام معظم رهبری، سبحانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، کارکنان کنسولگری،کارکنان سرپرستی مدارس شبه قاره و مدرسه جمهوری اسلامی ایران، فرهنگیان محترم، علماء و دانشمندان برجسته شیعه و اهل سنت، ایرانیان مقیم و تعداد زیادی از مردم مسلمان پاکستان با خانواده های محترمشان در محل نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم سید معاذ علی نظامی نعت خوان معروف اهل سنت به نعت خوانی پرداخت .

در ادامه خطیب مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در سخنانی اظهار داشت: بحث وحدت یک امر قرآنی و الهی است که منادیش همه انبیا و اولیای الهی هستند۔ از آدم تا خاتم  و از خاتم تا امروز همه علماء و همه فرق به بحث وحدت اعتقاد و ایمان داشته اند۔

وی  گفت:  فرهنگ شیعه فرهنگ مسالمت ، محبت ،دوستی،برادری ،و عزت آفرینی است  ۔ اهل بیت علیهم السلام همواره شیعیان را به خوشرفتاری با پیروان مذاهب اسلامی سفارش کرده اند و سیره عملی خودشان نیزچنین بوده است۔ امام باقر(ع) فرمودند٫٫ حتی اگر با یک یهودی همنشین شدی با او به نیکویی  رفتار کن  امیرالمومنین(ع) حتی با اهل کتاب (مسیحیان و یهودیان) چنان خوشرفتار بودند بگونه ای که  مورد توجه و علاقمندی و احیانا تشرف آنان به اسلام می شد۔ اگر کسی بخواهد نمونه های رفتار بزرگوارانه اهل بیت(ع) با پیروان ادیان و مذاهب دیگر را گرد آوری کند قطعا کتابی حجیم خواهد شد۔

خطیب اضافه كرد: طبق روایات اهل بیت(علیهم السلام) شیعیان باید با پیروان مذاهب دیگر در کمال ادب و احترام گفتگو کنند زیرا خداوند می فرماید ٫٫ قولو للناس حسنا٬٬ با مردم سخنی نیکو بگویید۔ خداوند در این آیه نفرمود تنها با مومنان حقیقی خوشرفتار باشید بلکه واژه ٫٫الناس٬٬(مردم)  را به کار برد یعنی باید با همه اقشار مردم شامل مسلمان ،کافر ، شیعه و سنی و۔۔۔۔ نیکو سخن بگویید۔ درباره همین آیه امام باقر(ع) می فرماید : ٫٫منظور این است که با مردم آنگونه سخن بگو ییدکه دوست داری آنان با تو سخن بگویند٬٬

وابسته فرهنگی كشورمان اظهار داشت: در حدیثی معتبر از امام صادق(ع) آمده که هرکس از شیعیان که [ برای وحدت اسلامی ] در صف اول نماز با اهل سنت شرکت کند گویی پشت سر پیامبر (ص) نماز گزارده است. طبق این روایت نماز با اهل سنت نه تنها جایز بلکه دارای پاداشی بزرگ است. طبق روایتی دیگر امام صادق(ع) نماز با اهل سنت در صف اول را همچون جهاد فی سبیل الله دانسته اند. این روایات از سوی محققان شیعه معتبر دانسته شده و مراجع تقلید بر اساس آنها فتوا می دهند۔

مطفر هاشمی یکی از رهبران حزب جماعت اسلامی و از مسئول بنیاد فلسطین پاکستان طی سخنان خود ضمن تشکر از دعوت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و تبریک ایام با ولادت سعادت پیامبر گرانقدر اسلام (ص) اظهار داشت: مسلمانان عالم جهت زنده نگه داشتن تعلیمات و سیرت نبی اکرم(ص) و هدف بعثت ایشان(ص) جشن ولادت باسعادت رسول اسلام (ص) را در هر جای دنیا برگزار می نمایند.

حضرت آیت الله بهاءالدینی نماینده مقام معظم رهبری در سخنانی اظهار داشت:  هفته وحدت یک هفته مبارکی است۔ برادران اهل سنت ولادت خاتم الانبیاء حضرت رسول اسلام(ص) را در دوازدهم ربیع الاول می دانند و ما شیعیان در هفدهم ربیع الاول این جشن ولادت را بر گذار می کنیم۔ پس این یک اختلاف در تاریخ است۔ و همین اختلاف را به وحدت تبدیل کردیم۔ پس ما می توانیم از اختلاف بدون عناد و تعصب به وحدت برسیم۔ در این هفته وحدت از ۶۵ کشور دانشورانشان، متفکرانشان الان در تهران جمعند۔

دنبال این هستند که چه کنیم چه راهی را انتخاب کنیم تا امتی وحید داشته باشیم، یکی شویم، باهم باشیم، امت واحده گردیم۔ دنبال چاره جوی هستند، چرا؟ چون دشمن با تمام قوا به میدان آمده تا ما را  متعارض و متشاجر ببیند۔

از شرکت کنندگان یک جلد کتاب مسلمانان در آزادی هندوستان تالیف وترجمه رهبر معظم انقلاب  (با ترجمه اردو) اهدا شد .

بوسنی و هرزگوین

مراسم جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص)و حضرت امام جعفر صادق (ع) در محل سالن اجتماعات و با حضور ایرانیان مقیم سارایوو برگزار شد.

در این مراسم دانش آموزان اشعار زیبایی را در مدح و ثنای حضرت محمد (ص) قرائت نمودند.

در پایان مراسم، پس از اجرای مولودی خوانی، به دانش آموزان ممتاز مدرسه ایرانیان در سارایوو جوایزی به رسم یادبود اهداء شد.      

پاكستان(کویته)

مراسم با شکوهی به مناسبت تولد حضرت محمد (ص) و امام صادق(ع) در کنسولگری ایران در كویته پاكستان برگرار شد.

دراین مراسم که باحضور یحیوی  سرکنسول وکلیه ایرانیان اعزامی  به همراه خانواده های آنان انجام گردید، اشعاری در مدح حضرت رسول اکرم (ص) وامام صادق (ع) قرائت شد، سپس توسط سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ مراسم  وعظ و مولودی خوانی در خصوص کرامات حضرت محمد مصطفی(ص) و امام محمد صادق (ص) انجام شد.

گفتنی است به همین مناسبت سه مقاله در خصوص زندگی حضرت محمد مصطفی (ص) در روزنامه آزادی این كشور به چاپ رسید.

 

کد خبر 2461700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha