۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۵۱

افخمی راد اعلام کرد:

بیشترین صادرات غیر نفتی ایران به چین و بیشترین واردات از امارات است

بیشترین صادرات غیر نفتی ایران به چین و بیشترین واردات از امارات است

کرج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در 9 ماهه گذشته بیشترین صادرات غیرنفتی ایران به کشور چین و بیشترین واردات از کشور امارات صورت گرفته است.

 به گزارش خبرنگار مهر، ولی الله افخمی راد در آیین تجلیل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان البرز که ظهر یکشنبه در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت در کرج برگزار شد، با اشاره به صادرات غیرنفتی کشور در 9 ماه گذشته گفت: طی این مدت رشد ی 18 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم و با احتساب میعانات 35 میلیارد و 200 میلیون ریال کالا و تولیدات از کشور صادر شده است.

 وی افزود: از مجموع صادرات انجام شده 6.6 میلیارد دلار معادل 26 درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین بوده و می توان گفت این کشور نخستین و جدی ترین بازار هدف صادرات غیرنفتی ایران است.

به گفته افخمی راد 2.7 میلیارد دلار به امارات و دو میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی نیز به کشور افغانستان صادر شده  است. علاوه بر این هند، ترکمنستان و ترکیه نیز کالاهای صادراتی را دریافت کرده اند.

رشد 18 درصدی صادرات غیرنفتی به هچ وجه رضایت بخش نیست

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کشور طی مدت 9 ماهه جاری را 38.4میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بیشترین واردات ایران از کشور امارات به میزان 9.2 میلیارد دلار و پس از آن چین دومین کشوری است که کالا به ایران وارد کرده است.

وی عمده واردات ایران را گندم، سویا و ذرت نام برد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه رشد 18 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به هیچ وجه رضایت بخش نیست، تاکید کرد: باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی افزایش یابد .

افخمی راد با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: در این شرایط صادرات غیرنفتی باید در برنامه‌های توسعه‌ای کشورو اسناد بالادستی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. بدون شک برای خروج از رکود فعلی و برای تحقق اقتصاد مقاومتی راه دیگری جز تقویت بخش صادرات نداریم .

این مسئول اضاقه کرد: در شرایط کنونی تدوین بودجه کشور بر اساس درآمدهای نفتی اشتباه است و بدون شک کشور را با مشکل مواجه می‌کند .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ بدون شک مشکلات اقتصادی دولت بدون افزایش میزان صادرات حل نخواهد شد؛ زیرا صادرات نیاز اصلی جامعه و برطرف کننده بسیاری از مشکلات است.

وی اظهار داشت: افزایش صادرات غیر نفتی ایران نیازمند برنامه‌ریزی اساسی، عزمی ملی و نگاه ویژه مسئولان به این حوزه است .

ایجاد شهرک های صنعتی هزار هکتاری در البرز

افخمی راد که در جمع تولیدکنندگان برتر البرز سخن می گفت، افزود: نزدیکی این استان به پایتخت و برخورداری از نیروی انسانی فراوان ظرفیتی قابل توجه در توسعه بخش اقتصادی کشور است.

وی گفت: این استان مزیت های ویژه ای دارد که وجود زمین های خالی برای ایجاد شهرک های هزار هکتاری تا مرز استان قزوین از آن جمله است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید فضای فعالیت بی دغدغه را برای صنعتگران فراهم کرد، خواستار کاهش بوروکراسی های اداری سر راه فعالیت سرمایه گذاران شد و تاکید کرد: توسعه صنعت کشور تنها با تلاش یک دستگاه به دست نخواهد آمد بلکه به همکاری و مساعدت دستگاه هایی مانند بانک ها، دستگاه های صادر کننده مجوز، گمرک و ... نیاز است.

 وی نبود خط هوایی مستقیم به کشورهای هدف را یکی از معضلات موجود در بخش صادرات کشور عنوان کرد.

کد خبر 2462772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha