۲۳ دی ۱۳۹۳، ۹:۰۱

اعلام محورهای ششمین همایش تاریخ مجلس

اعلام محورهای ششمین همایش تاریخ مجلس

محورهای ششمین همایش تاریخ مجلس با موضوع «نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی در دوره­‌های بیست و یکم و بیست و دوم (۱۳۵۰-۱۳۴۲) خورشیدی» اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با  اعلام این خبر، گفت: نخستین جلسه اعضای کمیته علمی همایش تاریخ مجلس با حضور اساتید دانشگاه تهران، شهید بهشتی، یاسوج، آزاد اسلامی، اصفهان، ‌ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در مرکز اسناد برگزار و طی آن، محورهای همایش و همچنین فرصت ارسال چکیده و اصل مقالات نیز تعیین شد.

به گفته وی، محورهای ششمین همایش تاریخ مجلس عبارتند از: دورۀ فترت بین مجلس بیستم و بیست و یکم، مجلس و دولت­ها، مجلس و دربار، مجلس و انتخابات، مجلس و مسائل اجتماعی و فرهنگی، مجلس و زنان، مجلس، آب، محیط زیست و منابع طبیعی، مجلس و نیروهای مسلح، مجلس و سیاست خارجی، رویارویی مجلس و نهضت اسلامی، مجلس و اقتصاد،   مجلس و احزاب، مجلس و نظام قضایی، مجلس و مردم، مجلس و کارگران، مجلس و روستاها، مجلس و بحران­های سیاسی، مجلس و علما، مجلس و مطبوعات، مجلس و عشایر، پایگاه طبقاتی نمایندگان مجلس، سازمان داخلی مجلس (هیئت رئیسه، کمیسیون­ها، کتابخانه، امور اداری، دیوان محاسبات و ... )، مناسبات مجالس بیست و یکم و بیست و دوم با مجالس سنا،   لوایح قانونی در مجالس بیست و یکم و بیست و دوم، بررسی عملکرد مجلس بیست و یکم، بررسی عملکرد مجلس بیست و دوم، دلایل انحلال مجلس بیست و دوم و مأخذشناسی مطالعات تاریخ مجلس.

همچنین مهمترین مصوبات آن مجلس که در این همایش مورد بررسی قرار خواهند گرفت، عبارتند از: لایحه کاپیتولاسیون، قانون تشکیل مجلس مؤسسان، قانون حمایت از خانواده، قانون تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی، قانون اساسنامه بانک ملی ایران، قانون خدمات اجتماعی زنان، قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران، قانون تشکیل وزارت منابع طبیعی و قانون پیمان منع استقرار سلاح­‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های انهدام دسته جمعی.

بر اساس این گزارش، آخرین فرصت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه ششمین همایش تاریخ مجلس واقع در تهران، میدان بهارستان، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۳ و آخرین فرصت ارسال اصل مقالات هم ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ است.

این همایش در هفته پایانی اردیبهشت ۱۳۹۴ در محل سابق مجلس شورای ملی برگزار می‌شود.

کد خبر 2463784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha