۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲

خضری:

۳۰۰ هکتار از مراتع اسفراین احیا و اصلاح شد

۳۰۰ هکتار از مراتع اسفراین احیا و اصلاح شد

اسفراین- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسفراین گفت: عملیات اصلاح و احیای مراتع در قالب کپه کاری در سطح ۳۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان اجرا شد.

علی خضری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع در سطح شهرستان اسفراین، اظهار داشت: در این راستا طرح کپه کاری در سطح ۳۰۰ هکتار از مراتع شهرستان در حال انجام است.

وی هدف از اجرای این عملیات را افزایش پوشش گیاهی، تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دام های منطقه، وارد کردن گونه های خوش خوراک با حداقل به هم خوردگی در سطح خاک و مراتع، افزایش نفوذ پذیری خاک و کاهش رواناب، کاهش فرسایش با افزایش پوشش گیاهی در حوزه آخیز برستو، شیرویه و شمال دهنه اجاق ذکر کرد.

خضری اضافه کرد: همچنین سال گذشته نیز در حوزه آبخیز برستو و در حاشیه رودخانه شور دو هزار و ۸۰۰ مترمکعب عملیات احداث دیوار حفاظتی گابیونی با هدف جلوگیری از تخریب و خسارت به باغات حاشیه رودخانه، فرسایش کناری و کاهش رسوبات ورودی به مخزن سد بیدواز اجرا شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تبدیل دیمزارهای کم بازده شهرستان به علوفه ای با اجرای طرح کشت یونجه دیم، اظهار داشت: این طرح از محل اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به منظور تأمین بخشی از علوفه مورد نیاز دام ها، افزایش درآمد روستاییان، ایجاد پوشش گیاهی مناسب در اراضی شیب دار، جلوگیری از فرسایش خاک، احیای اراضی تخریب شده، جلوگیری از تحمیل هزینه های شخم و شیار هر ساله به منظور کشت گندم، جو و ... که غالبا محصولی نیز برداشت نمی شد؛ اجرا می شود.

به گفته خضری این طرح در ۱۳۷ هکتار از اراضی شیب دار حوزه کلات با اولویت اراضی حاشیه جاده اسفراین به بجنورد و در مستثنیات مردم با خرید بذر یونجه مرغوب و آزمایش شده و توزیع به صورت رایگان در بین صاحبان اراضی به منظور تبدیل دیمزارهای کم بازده به علوفه کاری انجام می شود.

کد خبر 2464047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha