۲۶ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸

اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه «خورشید»

منتظر بی‌مهری‌های اکران باشید/ تجلیل از محمدرضا اصلانی

منتظر بی‌مهری‌های اکران باشید/ تجلیل از محمدرضا اصلانی

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» با معرفی برگزیدگان و تجلیل از محمدرضا اصلانی فیلمساز با سابقه سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای مراسم غلامرضا کاظمی دینان مدیر افتخاری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: همه ما باید به نوعی همانند خداوند هنرمند باشیم و بپذیریم که جامعه بدون هنرمند زنده نمی ماند. ما باید بدانیم  جامعه بدون هنر ارتقا پیدا نمی کند و این هنرمندان هستند که فرهنگ جامعه را ارتقا می دهند و مسیر اجتماعی صحیح را به مردم می آموزند.

حق هیچ فیلمسازی را ضایع نکردیم

وی با اشاره به حضور محمدرضا اصلانی در مراسم اختتامیه گفت:افتخارمن است که برای دومین بار در کنار استاد محمدرضا اصلانی قرار گرفته ام. بار اول زمانی بود که در بانک ملی حضو ر داشتم و او یک فیلم مستند درباره بانک ملی ساخت و امشب هم دومین باری است که  افتخار همنشینی با این هنرمند را در این مراسم دارم. اصلانی انسانی کاردان در کار خود است .

کاظمی دینان بیان کرد: قطعا اگر هنرمند درست عمل کند می تواند جامعه را پویا و به توسعه پایدار برساند البته نباید از یاد ببریم که اکثر هنرمندان در بالابردن فرهنگ جامعه کوشا هستند. و من امیدوارم در آینده ای نزدیک  بتوانم به سهم خود برای بالابردن این فرهنگ و همراهی  با هنر و هنرمندان کمک کنم.

مدیر افتخاری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید  با بیان اینکه سینمای مستقل و تجربی امروز نیاز به افرادی خلاق و نوآور دارد تصریح کرد: تماشاگر سینمای مستقل باید ویژگی های خاصی داشته باشد ضمن اینکه هر فردی نمی تواند تماشاگر آثار شما عزیزان باشد و امیدوارم جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید توانسته باشد به اصول و هدفی که داشته دست پیدا کرده باشد. ما در داوری های این جشنواره تلاش کردیم تا داوری ها درست باشد و حق هیچ فیلمسازی ضایع نشود.

از افرادی در برگزاری جشنواره به ما کمک نکردند تشکر کنم

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره فیلم مستقل خورشید نیز در این مراسم گفت: ما جشنواره فیلم خورشید را به سختی برگزار کردیم  البته لازم است در همین ابتدا از کسانی که  در برگزاری جشنواره خورشید به ما کمک نکردند تشکر کنم زیرا باعث شدند تا مستقل بودن این جشنواره بیشتر آشکار شود. تشکر بعدی ام از کسانی است که کمک کردند تا جشنواره خورشید دیده شود و تشکر سوم و ویژه ام از رسانه هاست که در اطلاع رسانی این جشنواره تاثیر بسزایی داشتند و موجب بهتر و بیشتر دیده شدن جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید شدند.

وی افزود: از غلامرضا کاظمی دینان تشکر می کنم که با نگاه و دغدغه فرهنگی و هنری خود در برگزاری این جشنواره به ما بسیار کمک کرد.همچنین از مونا زاهد مدیر اجرایی جشنواره تشکر می کنم  که مسئولانه در پیشبرد جشنواره تلاشهای فراوانی کرد و از محمدرضا اصلانی هم سپاسگذارم که با راهنمایی ها و مشاوره های خود نگذاشت سینمای مستقل از راه درست دور شود و در نهایت از هیات انتخاب و داوری که آثار فیلمسازان عزیز را دلسوزانه و صبورانه و مسئولانه انتخاب و داوری کردند تشکر می کنم.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: امسال 404 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در مدت زمان 2 ماه و نیم مورد بازبینی قرار گرفت و این جای تقدیر دارد که بخش خصوصی تا این اندازه تولیدات خوب و درخور توجه دارد.

نیاز سینمای ایران برای بازگشت به استقلال

محمدرضا اصلانی فیلمساز و مدرس سینما هم که در این مراسم حضور داشت درباره استقلال هنر توضیح داد: متاسفانه آنطور که باید از این کلمه استفاده نکرده ایم، مورد توجه قرار نداده ایم و به نتیجه ای هم نرسیده ایم و باز متاسفانه در طول این سال ها به جای استقلال بیشتر به وابستگی هنر توجه کرده این به همین دلیل زمانی که متوجه برگزاری چنین جشنواره ای شدم با نهایت اشتیاق سعی کردم دوستان را همراهی کنم زیرا بنده معتقدم سینمای ما نیاز دارد تا استقلال خود را بازیابد.

این مستندساز پیشکسوت ادامه داد: استقلال مبارک است و امشب افتخار می کنم در جمع کسانی هستم که تلاش کردند با همه مشکلات خود مستقل باشند. باید بدانیم استقلال بدین معنا نیست که از دولت جدا باشیم زیرا پیوسته بودن به جامعه، دولت و جهان همواره امری اساسی است. من باید این نکته را یادآور شوم که ما به اندیشه های جهانی و ایرانی پیوسته هستیم اما وابسته نیستیم پیوستگی اتحاد جامعه ما با خداوند است. سینمای نابسته در اندیشه مستقل است و خلاقیت اولین شرط استقلال است بنابراین اگر دم از استقلال می زنیم باید همراه آن خلاقیت هم داشته باشیم. به هر حال امیدوارم جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید تنها نام مستقل را نداشته باشد چرا که  من امروز آرزوی متحد شدن را دارم.

ممکن است در اکران فیلم‌هایتان با بی مهری روبرو شوید

محمد آفریده رئیس هیات داوران جشنواره نیز گفت: از شما فیلمسازان مستقل می خواهم تا قدر خود را بدانید زیرا این تلاش قطعا آینده ساز و تاثیرگذار خواهد بود. البته ممکن است در نمایش فیلم ها و اکران آنها با بی مهری روبرو شوید اما بدانید که اگر نیت والا داشته باشید قطعا موفق خواهید شد. شما گنج های این سرزمین هستید و بخش اعظمی از شما جور سینمای حرفه ای و سینمای بلند را می کشید. شما با تولید خودسازی می کنید و نقش و نگار صحیحی را برای آیندگان ترسیم می کنید.

در ادامه شهرزاد اسفرجانی از داوران بخش پوستر جشنواره نیز با تقدیر از برگزاری چنین رویداد سینمایی بیان کرد: سال گذشته به عنوان یکی از ناقلین تجربه از فیلمسازان جوان خواستم به promotion فیلم خود توجه بیشتری داشته باشند و امسال زمانیک ه در بخش مسابقه پوستر این جشنواره متوجه این توجه شدم بسیار حیرت زده شدم.

وی افزود: داوری این بخش جشنواره بسیار سخت بود زیرا همه خوب بودند و انتخاب یکی از میان آنها کار دشواری بود. عزیزان بدانید که هیچ طراحی به اندازه خودتان برایتان به این اندازه نمی تواند زیبا کار کند. از همه شما تشکر می کنم که تا این اندازه به این بخش توجه داشته اید.

خاتون شهبازی مدیر ارتباطات و تبلیغات جشنواره و از دیگر داوران بخش پوستر نیز گفت: سال گذشته بخش گنجینه آثار هنرمندان را در جشنواره کلید زدیم  و به جاست  در اینجا از هنرمندانی که به گنجینه آثار توجه داشتند تشکر کنیم . بدانید که هدایای شما پشتوانه ای برای تولید فیلم و حمایت از تولید فیلم بعدی فیلمسازان مستقل است.

محمد آفریده همه ما را شگفت زده کرد

مصطفی آل احمد، عضو هیات داوران بخش فیلم نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: در هیات داوری با اشتیاق فیلم ها را می دیدیم اما بار دیگر محمد آفریده همه ما را شگفت زده کرد زیرا او بود که توجه و نگاه ما را به فیلم های مستقل و تجربی  باز کرد.

وی با بیان اینکه محمد آفریده کسی بود که اجازه داد تا اندیشه های مستقل دنبال شود، افزود: حیف است که امروز در جامعه ما چنین مدیری با چنین نگاهی از عرصه مدیریت به دور است، البته گاهی کسانی مدیریت را برعهده دارند که از انگیزه لازم برخوردار نیستند. امیدوارم سینمای  تجربی که محمد آفریده بنیانگذار آن بود و به سینماگران اعتماد می کرد تا وقتشان در پله های وزارت ارشاد تلف نشود پایدار بماند.

براساس این گزارش در پایان مراسم جوایز برگزیدگان به شرح زیر اهدا شد:

بخش فیلم

هیئت داوران محمد آفریده، مصطفی آل احمد، لقمان خالدی و روانبخش صادقی

بهترین فیلم جشن با موضوع« زیباترین رویاها»

تندیس جشن، دیپلم افتخار، یکسال حمایت بازرگانی از فیلم،حمایت از تولید فیلم بعدی، ده میلیون ریال جایزه نقدی، اهدا می شود به فیلم« پنکه» به کارگردانی شیرین سوهانی

بهترین فیلم جشن با موضوع« ایمان و باور»

دیپلم افتخار، یکسال حمایت بازرگانی از فیلم ،یک سکه بهار آزادی، اهدا می شود به فیلم«عروسک کاموایی » به کارگردانی عزت الله پروازه

بخش دریچه ای به فیلم کوتاه

تندیس جشن، دیپلم افتخار، یکسال حمایت بازرگانی از فیلم ، یک سکه بهار آزادی، اهدا می شود به فیلم«شبکه اجتماعی» به کارگردانی ابوالفضل کاهانی

 سایر نامزدها: شبکه اجتماعی به کارگردانی ابوالفضل کاهانی ، نقش هرپرده به کارگردانی مریم فرح زادی ،شماره 273 به کارگردانی اردوان انتظاری.

بخش انیمیشن

تندیس جشن ، دیپلم افتخار-،یکسال حمایت بازرگانی از فیلم ، حمایت از تولید فیلم بعدی ،دو سکه بهار آزادی، اهدا می شود به انیمیشن «دخترک آت و آشغالی» به کارگردانی  محمد زارع و شلاله خیری

 سایر نامزدها: دخترک آت و آشغالی به کارگردانی محمد زارع و شلاله خیری  و پنکه به کارگردانی شیرین سوهانی.

بخش تجربی

هیئت داوران با توجه به اهمیت جایگاه فیلمهای تجربی ، هیچ فیلمی را در این بخش شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم تجربی جشن نمی داند.

سایر نامزدها:

خرسها به خواب زمستانی نمی روند به کارگردانی مجید فرهنگ بافتانی

جرم روحی به کارگردانی نعمت الله سرگلزایی و شکستنی است به کارگردانی مهدی آقاجانی

بخش مستند

تندیس جشن ،دیپلم افتخار، یکسال حمایت بازرگانی از فیلم،حمایت از تولید فیلم بعدی،چهل میلیون ریال جایزه نقدی، اهدا می شود به فیلم مستند« خون مردگی » به کارگردانی محمد کارت

دیپلم افتخار هیئت داوران در بخش مستند:« روی زیرزمین » به کارگردانی ماهان خمامی پور

سایر نامزدها:

روزی عمو یدالله و همسرش به کارگردانی مرتضی زنجانی ، روی زیرزمینبه کارگردانی ماهان خمامی پور و خون مردگی  به کارگردانی محمد کارت

بخش داستانی

تندیس جشن ، دیپلم افتخار،دو سال حمایت بازرگانی از فیلم،حمایت از تولید فیلم بعدی چهل میلیون ریال جایزه نقدی، اهدا می شود به فیلم داستانی« چله » به کارگردانی داود خیام

دیپلم افتخار هیئت داوران در بخش داستانی: تکنوازی به کارگردانی ایمان فراهانی

سایر نامزدها: تکنوازی به کارگردانی  ایمان فراهانی ، چله به کارگردانی داود خیام و وقتی شهری در خواب فراموشی به کارگردانی بابک قائم

بخش ویدئوآرت

هیئت داوران بخش ویئوآرت متشکل از: مونا زاهد، امیرراد، وحید وکیلی فر و مهدی یارمحمدی، از میان ویدئوآرت های راهیافته به بخش مسابقه این دوره جشن، برگزیده خود را به شرح ذیل معرفی کرد:

تندیس جشن ، دیپلم افتخار، ده میلیون ریال جایزه نقدی ، اهدا می شود به ویدئوآرت« it »به کارگردانی مهیار قلمی

بخش پوستر

هیئت داوران بخش پوستر متشکل از: شهرزاد اسفرجانی، خاتون شهبازی و علی باذل، از میان پوسترهای فیلمهای بخش مسابقه این دوره جشن، برگزیده خود را به شرح ذیل معرفی کرد:

دیپلم افتخار، نیم سکه بهار آزادی، اهدا می شود به طراح پوستر فیلم« آخرین نوار آقای جعفر شکوفا»  به کارگردانی رکسانا غلام پور

هما روستا، فاطمه گودرزی، محمد احمدی، لقمان خالدی، مصطفی آل احمد،فرید فرخنده کیش، وحید وکیلی فر، امیر عابدی، گودرزی معاون مدیرعامل بانک صادرات، امیر راد، روانبخش صادقی از جمله مهمانان ویژه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید بودند.

کد خبر 2465939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha