۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۱۵

معاون امور استان‌های نهاد کتابخانه‌ها:

استفاده از ظرفیت امامان جمعه برای گسترش کتابخوانی مغفول مانده‌است

استفاده از ظرفیت امامان جمعه برای گسترش کتابخوانی مغفول مانده‌است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا واحدی گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی می توان از ظرفیت امامان جمعه استفاده کرد که تاکنون این مساله مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تکریم و معارفه عقیل ناصری پور سرپرست سابق و اسفندیار زیدآبادی مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان سیستان و بلوچستان صبح امروز یکشنبه ۲۸ دی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا واحدی معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد، رمضانعلی محسنی مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌ها و جمعی از مسئولان استانی در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام واحدی معاون امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد در این مراسم گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از نهادهای تاثیرگذار در دنیاست و نقش مهمی در تعالی فرهنگی عمومی جامعه ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مکانی برای مراجعه مردم، زمینه به روزآوری اندیشه‌ها و فکرها را در راستای ساختن زندگی، اقتصاد و اجتماع برتر فراهم می کند و بر این اساس مورد توجه بسیاری از سازمان های بین المللی از جمله یونسکو قرار دارد.

وی فرهنگ مداری را شاخصه اصلی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: این فرهنگ مداری سبک زندگی برتر را به انسان‌ها آموزش می‌دهد.

معاون امور استان‌ها، مجلس و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: با توجه به فرمایش های امام(ره) استقلال در همه جنبه‌های آن منوط به استقلال فرهنگی است و این فرهنگ توسط انقلاب اسلامی ایران به دنیا عرضه شده و به همین دلیل امروزه استکبار از اسلام می‌ترسد.

واحدی همچنین گفت: برای اینکه کتابخوانی یکی از شئون اجتماعی مردم کشور شود نیازمند تلاش بیشتر هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود آمار امانت گرفتن دو میلیون نسخه کتاب و ساخت ۱۱۲ باب کتابخانه در سال جاری در کشور، نیازمند اقدامات بیشتر در این عرصه هستیم به طوری که فرهنگ کتابخوانی باید جزو زندگی روزمره مردم شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان فرهنگی کهن دارد که به دلیل عوامل مختلف به دست فراموشی سپرده شده است که امیدواریم با کمک همه مسئولان این استان جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

واحدی با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور تنها متولی گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی نیست گفت: تمام دستگاه های فرهنگی کشور باید با عزم ملی در این زمینه کوشا باشند.

معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: تکریم کتابداران نقش مهمی در ارتقای روحیه خودباوری و تلاش بیشتر آنان برای جذب اقشار مختلف مردم به کتابخانه ها و افزایش سرانه مطالعه دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین سیاست های این نهاد تکریم کتابداران و حمایت از مدیران است بر این اساس تلاش داریم از این پس فقط افراد تحصیل کرده در رشته کتابداری را استخدام کنیم.

وی گفت: مطالعه بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ ایمیل کتابداران از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نشان از توجه ویژه مسئولان این نهاد به کتابداران است.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی می توان از ظرفیت امامان جمعه استفاده کرد که تاکنون این مساله مغفول مانده است.

عقیل ناصری پور سرپرست سابق کتابخانه های عمومی استان سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: خدمت در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای من یک افتخار بود. در شش ماه گذشته ۴ کتابخانه افتتاح و راه اندازی شد ضمن اینکه کتابخانه مشارکتی فرهنگسرای شهرداری با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: درآمدهای اداره کل استان از بخش شهرداری ها در ۹ ماهه اول امسال نسبت به ۹ ماهه سال گذشته دو برابر شده است.

علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این مراسم با تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از مولفه‌های مهمی که باعث پیروزی و شکوفایی انقلاب اسلامی شد نوع پرداختن شخصیت های بزرگ به مباحث چالشی دوران ستم شاهی بود.

وی افزود: شخصیت‌های بزرگ فرهنگی با طرح مبانی اعتقادی و ترویج اندیشه های در صدد تنویر افکار عمومی بودند تا انقلاب به پیروزی برسد و بعد از آن تداوم داشته باشد.

جمشیدنژاد در ادامه خصیصه اصلی انقلاب را فرهنگ دانست و گفت: برای بقای اسلام و انقلاب باید در حوزه فرهنگ بیش از بیش توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار مسجد اهل سنت و ۴ هزار مسجد اهل تشیع در استان وجود دارد که باید از این ظرفیت در جهت ارتقای سطح مطالعه مفید در استان استفاده کرد.

دانشی علمای اهل تشیع و تسنن را بازوان حوزه فرهنگ دانست و گفت: با استفاده از این ظرفیت ها سیستان و بلوچستان می تواند مرجع فرهنگی خوبی برای ایران و کشورهای همسایه و همجوار باشد.

وی همچنین همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های فرهنگی سیستان و بلوچستان را برای حفظ و انسجام تعامل در حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی مهم عنوان کرد.

در پایان این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین واحدی در پایان ضمن تشکر از زحمات عقیل ناصری پور سرپرست سابق کتابخانه های عمومی استان، اسفندیار زیدآبادی را به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان معرفی کرد.

کد خبر 2467578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha