۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳

علیرضا برازنده در گفتگو با مهر:

دیگر وقت خداحافظی با نگاتیو است/ حضور در فجر با 5 فیلم

دیگر وقت خداحافظی با نگاتیو است/ حضور در فجر با 5 فیلم

علیرضا برازنده که امسال فیلمبرداری پنج فیلم در جشنواره فجر را برعهده دارد، می‌گوید دیگر دوران خداحافظی با نگاتیو آمده است.

علیرضا برازنده فیلمبردار سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که به زودی عمر تولید فیلم به صورت نگاتیو تمام می‌شود، گفت: پروسه تولید فیلم به صورت نگاتیو، شاید 6 یا 7 ماه دیگر در کشور ادامه داشته باشد چرا که کارخانه های تولیدکننده نگاتیو اکثر بسته شده و یگر نگاتیو تولید نمی شود. به گونه ای که می توان گفت پروسه تولید نگاتیو و به دنبال آن ساخت فیلم های سینمایی به صورت 35، در حال توقف است و دوربین های دیجیتال جای دوربین های نگاتیو را گرفته است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک فیلمبردار از زمانی که در سینما و در رشته فیلمبرداری تحصیل و کار کرده ام، همیشه با نگاتیو کار کردم و فیلم های بسیاری را به صورت نگاتیو فیلمبرداری کرده ام، به همین دلیل استفاده از نگاتیو  برای فیلمبرداری یک نوستالوژی برایم به شمار می رود.

مدیر فیلمبرداری «آرایش غلیظ» توضیح داد: ما در نگاتیو دستمان بازتر بود و عملا در اجرای فیلمبرداری با دست باز کار می کردیم. در نگاتیو جاهایی که روشنی داریم جزئیات هم داریم و جاهایی که تاریکی داریم باز هم جزئیات داریم. در واقع تصاویر نگاتیو حس و حال بیشتری دارد مانند عکس های قدیمی. زمانی که عکس های خانوادگی را می بینید حس زیادی را از این عکس ها که  نگاتیو است، می گیرید که در فیلمبرداری نگاتیو هم همینطور است. متاسفانه با استفاده از دوربین دیجیتال خطاها زیاد شده و فیلمبردار می گوید که فیلم را می گیریم و اگر بد شد پاک می کنیم، در چنین شرایطی خلاقیت از فیلمبردار گرفته شده است.

وی بیان کرد: در بحث نگاتیو نیازمند تخیل و خلاقیت بودیم و با توجه به ماده خام فیلمبرداری که دستمان بود و پتانسیل فیلمبرداری برنامه ریزی و کار می کردیم و مانند امروز همه چیز را بدست دوربین های هوشمند نمی دادیم. درواقع دوربین های هوشمند قدرت تخیل را از فیلمبردار گرفته و بسیاری از کارهایی که فیلمبردار باید انجام دهد، دوربین ها انجام می دهند.

بوفالو

این مدیر فیلمبرداری که امسال با چند فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفت: «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی نیز به صورت نگاتیو فیلمبرداری شده و امسال در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور دارد. پیشنهاد این گونه فیلمبرداری توسط سجادی ارائه شد. به خاطر دارم آن زمان سر یک کار بودم که به صورت نگاتیو فیلمبرداری می شد و سجادی حسینی به من گفت با توجه به فضاها و اتمسفری که فیلم دارد دوست دارد این فیلم را به صورت نگاتیو فیلمبرداری کند. من هم از این پیشنهاد استقبال و به صورت نگاتیو کار کردم.

مدیر فیلمبرداری «فصل فراموشی فریبا» ساخته عباس رافعی تاکید کرد: امسال جدا از فیلم «بوفالو»، «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان، «شیف شب» به کارگردانی نیکی کریمی، «تگرگ و آفتاب» رضا کریمی و «مبارک» محمدرضا نجفی امامی را در جشنواره دارم، البته «مبارک» در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می شود.

برازنده در پایان گفت: «دوران عاشقی» یک فیلمبرداری رئال با دوربین سیال است. در این فیلم دوربین روی دست نیست و کاملا فضای رئال شهری داریم. «شیفت شب» نیز یک فیلم اجتماعی است که فیلم دوربین روی دست و کاملا رئال است. «تگرگ و آفتاب» نیز درباره حواشی دفاع مقدس است و از لحاظ فیلمبرداری خاص و متفاوت است.

کد خبر 2468052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha