۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۱۶

خبرنگار اعزامی مهر از افغانستان/۵

عبدالله: ایران از بازیگران اصلی و دوست مطمئن دولت و مردم افغانستان است

عبدالله: ایران از بازیگران اصلی و دوست مطمئن دولت و مردم افغانستان است

عبدالله عبدالله گفت:ایران همیشه در کنار افغانستان بوده چه زمان جهاد و چه مقاومت در مقابله با افراط‌گرایی و چه در مرحله جدید سیاسی افغانستان و همواره دوست مهم ما بوده و نقش سازنده‌ای در این کشور دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به افغانستان، محمد جواد ظریف در دیدار با رئیس اجرایی دولت افغانستان ضمن سپاس از دولت افغانستان برای این دعوت، گفت: با سپاس از برادر عزیز و بزگوار و دوست قدیمی‌ام، عبدالله عبدالله، از مردم خوب، همسایه و برادر افغانستان برای مهمان‌نوازی‌شان نسبت به بنده و هیات همراه بسیار سپاسگزارم.

وی ادامه داد: امروز روز بسیار خوبی برای افغانستان است، روزی است که کابینه دولت وحدت ملی برای رای اعتماد به مجلس می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران چه در دوره جهاد، مقاومت و چه در دوران افراط و تروریسم، دوران تشکیل دولت موقت و اکنون در کنار افغانستان بوده‌ایم و خوشحالیم که در توسعه و ثبات کشور تلاش کرده‌ایم.

ظریف تاکید کرد: البته نقش ما به این دلیل است که توسعه و ثبات افغانستان را توسعه و ثبات خود می‌دانیم و این برای ما اهمیت راهبردی دارد لذا همیشه در کنار مردم افغان خواهیم بود.

وی با اشاره به چالش‌های مشترک ایران و افغانستان، گفت: در نشست مشترک با عبدالله، این چالش‌ها اشاره شد: مسئله افراط و تروریسم کل منطقه را فرا گرفته و همانطور که در وقایع اخیر دیدیم، جهان را درگیر کرده است. حرمت شکنی و توهین به مقدسات، گونه‌ای از جهل است که به خشونت و افراط دامن می‌زند. امیدواریم در کنار مردم افغان، بتوانیم حرکت مشترکی در مقابله با این تهدیدات برداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان به مسئله مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیاز به راهکارهای مشترک داریم. حضور موثر جامعه بین الملل را که در گذشته ضعیف عمل کرده، خواستاریم.

ظریف درباره دیگر چالش‌ها گفت: مساله مهاجران، قانونمند کردن آنها، رفت و آمدها، بحث‌های اقتصادی، همکاری در زمینه آب و ... موضوعات مشترک و مورد نظر دو کشور است که کشور ایران و افغانستان را به هم پیوند می‌دهد.

وی تاکید کرد: فرصت‌های بسیاری برای توسعه شرق ایران و افغانستان وجود دارد که در این زمینه‌ها نیز گفتگوهایی داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خاتمه کرد: همکاری‌های دیپلماتیک و فرهنگی بین ایران و افغانستان همیشه بوده و ما از حضور دانشجویان عزیز افغان در ایران استقبال می‌کنیم و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

عبدالله: ایران از بازیگران اصلی و دوست مطمئن دولت و مردم افغانستان است

در ابتدای این دیدار عبدالله عبدالله عنوان کرد: به دوستان عزیز از کشور ایران خوشامد می گویم و خوشحالم که فرصت آن را داشتیم که لحظاتی درباره روابط دو کشور، زمینه‌های همکاری، ادامه روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان گفتگو داشته باشیم.

عبدالله عبدالله ادامه داد: ایران همیشه در کنار افغانستان بوده چه زمان جهاد و چه مقاومت در مقابله با افراط‌گرایی و چه در مرحله جدید سیاسی افغانستان و همواره دوست مهم ما بوده و نقش سازنده‌ای در این کشور داشته است.

رئیس اجرایی دولت افغانستان افزود: ایران در همه شرایط کنار مردم و دولت افغانستان بوده و در بازسازی‌های کشور نقش موثری بوده است، سرمایه‌گذاری کرده و با پذیرایی از مهاجران افغان و مقابله با چالش‌های این کشور به ویژه مواد مخدر، نقش بسیار فعالی داشته است.

وی تاکید کرد: شما در همه شرایط در تثبیت وضعیت افغانستان نقش موثری داشتید و اکنون از بازیگران اصلی و دوست مطمئن دولت و مردم افغانستان هستید.

عبدالله افزود: لذا مردم افغان آرزومند استحکام روابط در زمینه همکاری دو جانبه با ایران هستند و امروز هم در دیدار با آقای ظریف درباره تجارت، عرصه‌های فرهنگی، چالش‌های مشترک صحبت شد و عنوان کردیم که سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران، زمینه موافقتنامه‌های مشترک می‌تواند این رابطه را گسترده‌تر سازد.

وی با اشاره به سفر اشرف غنی به ایران، گفت: ما درباره آمادگی‌های این سفر هم صحبت کردیم که می‌تواند دستاوردهای بسیاری داشته باشد.

عبدالله عبدالله گفت: ما در زمینه گسترش تجارت و متصل شدن به شبکه خط آهن جمهوری اسلامی که در سطح منطقه گسترش پیدا کرده، از ایران بهره خواهیم برد و تلاش ما، توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های دوجانبه در زمینه آموزش و پرورش، مبارزه با مواد مخدر، بازسازی افغانستان و توسعه این کشور خواهد بود.

رئیس اجرایی دولت افغانستان تاکید کرد: امروز افغانستان به مرحله تازه‌ای رسیده است.

وی در خاتمه به نمایندگی از مردم افغان، مراتب امتنان خود را برای کمک‌های بی‌شائبه ایران ابلاغ کرد.

کد خبر 2470038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha