۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۰۲

۲۰۰ هزار میکروفیلم از کتب خطی و قرآن‌های آستان قدس رضوی تهیه شد

۲۰۰ هزار میکروفیلم از کتب خطی و قرآن‌های آستان قدس رضوی تهیه شد

مشهد- مسئول بخش فیلمتک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار میکروفیلم از کتب خطی و قرآن‌های آستان قدس تاکنون تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استان قدس رضوی محمد علی رمضانی اظهار داشت: تاکنون حدود ۴۸ هزار عنوان میکروفیلم و بیش از ۱۷۴ هزار منبع دیجیتال از قرآن‌ها و نسخ خطی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت از سال ۱۳۵۱  آغاز شده است ادامه داد: این بخش با هدف تهیه نسخه‌پشتیبان از نفایس خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به صورت میکروفیلم شروع به کار کرده و در ادامه با افزایش روند کار برای تمامی نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی مانند گوهرشاد، وزیری یزد و ملک تهران میکروفیلم تهیه کرده است.

 وی با ابراز خشنودی از برداشتن گام‌های مؤثر در روند پیشرفت فن‌آوری دیجیتال‌سازی منابع برای استفاده به روز محققان ادامه داد: از سال ۱۳۸۸ بخش دیجیتال‌سازی به صورت گسترده در کتابخانه مرکزی شروع شد و از کلیه نسخ خطی و منابع موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های وابسته به آن فایل دیجیتال تهیه شده است که یک نسخه در کتابخانه مبدأ و نسخه‌هایی هم به کتابخانه مرکزی منتقل و در آنجا نگهداری می‌شود.

مسئول بخش فیلمتک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین به مهم‌ترین فعالیت این بخش اشاره کرد و گفت: تغییر فناوری میکروفیلم به دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های تبدیل میکروفیلم به دیجیتال و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مربوطه برای تکمیل روند نوسازی از جمله فعالیت‌‌های شاخص این بخش کتابخانه آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

رمضانی با بیان انواع منابع موجود در کتابخانه‌ها اعم از قرآن و جزوه قرآنی خطی، ‌ کتابهای خطی، چاپ سنگی و چاپی، مرقعات، اسناد، پایان‌نامه ها، مجله و روزنامه ها افزود: دو سال است که از نسخ خطی برون سازمانی هم نسخه دیجیتال تهیه می‌کنیم که تاکنون حدود ۳۰ هزار نسخه خطی در سراسر کشور شناسایی کرده و در حال تهیه فایل دیجیتال آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از کارهای صورت گرفته در دو کتابخانه شیراز و خوانسار اظهار کرد: دیجیتال‌سازی همه منابع خطی و قرآن‌های کتابخانه شاهچراغ شیراز در سال ۱۳۹۱ و نیز شش هزار  کتاب کتابخانه حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) خوانسار از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

کد خبر 2471134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha