۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶

کمالی:

عشایر 18 درصد جمعیت جیرفت را تشکیل می دهند

عشایر 18 درصد جمعیت جیرفت را تشکیل می دهند

کرمان - مدیر امور عشایر شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد گفت: 18 درصد جمعیت شهرستان جیرفت را عشایر تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا کمالی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 18 درصد جمعیت شهرستان جیرفت را عشایر تشکیل می‌دهند که دارای جمعیتی معادل 2 هزار و 782 خانوار در قالب 9 ایل و سه طایفه مستقل هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد 529 هزار و 589 رأس دام‌ در سراسر این شهرستان پراکنده است، بیان داشت: از جمله ایل‌های این منطقه مهنی، لری، کچمی، سلیمانی، آیینه‌ای و ... هستند که با گویش‌های جیرفتی، بلوچی و ... صحبت می‌کنند.

کمالی کوچ را بارزترین ویژگی زندگی عشایر ذکر و تصریح کرد: فرآیند کوچ به صورت جابه‌جایی متناوب از اسباب و لوازم زندگی افراد خانواده به همراه دام بین ییلاق و قشلاق انجام می‌شود.

مدیر امور عشایر شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد گفت: زندگی عشایر کوچنده سرشار از مشارکت و همیاری است و بدون آن اداره زندگی بسیار مشکل‌آفرین می‌شود.

وی افزود: عشایر این منطقه از نظر مذهبی بسیار معتقد به دین اسلام و احکام و از نظر اخلاقی نیز بسیار صدیق و راستگو، دارای احساسات پاک و انسانی، شکیبا، سلحشور و مقاوم هستند.

کمالی عنوان کرد: از نظر استعدادها و قابلیت‌های جامعه عشایری می‌توان به حضور تاریخی و تأثیرگذار این سلحشوران در صحنه‌های مختلف جنگ تحمیلی اشاره کرد که گواه صادقی بر توانمندی‌های نظامی این قشر به ویژه در شرایط محیطی سخت است.

مدیر امور عشایر شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد اظهار داشت: عشایر شهرستان جیرفت از فعالیت در مشاغلی مانند دامداری، زراعت، باغداری و صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 2471710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha