۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱

فیلمبرداری بوی باران/ دلیل علمی برای پدیده‌ای طبیعی

فیلمبرداری بوی باران/ دلیل علمی برای پدیده‌ای طبیعی

پس از بارش باران بوی خوشایندی به مشام می‌رسد که این سوال را به ذهن متبادر می‌کند، این بو از کجاست؟ جدیدترین مطالعات محققان دانشگاه ام ای تی امریکا به این سوال پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بارش باران، یکی از زیباترین پدیده هایی است که در فصول سرد سال به وقوع می پیوند. پس از بارش باران بوهای خوب و مطبوعی به مشام می رسد اما علت این پدیده در چیست؟ محققان دانشگاه ام آی تی امریکا جدیدترین تحقیقات خود را به این موضوع اختصاص داده اند تا به علت و چگونگی این موضوع پی ببرند.

محققان با استفاده از دوربین های متفاوت و پر سرعت به فیلمبرداری بارش و برخورد قطرات باران با زمین پرداختند. سپس با بررسی این ویدئو و چگونگی برخورد قطرات باران با زمین به این نتیجه رسیدند که قطرات باران در هنگام برخورد با زمین حباب های کوچکی را ایجاد می کنند که این حباب ها به سمت بالا پرتاب شده و در نتیجه این برخورد قطرات بسیار ریزی از آب و خاک برای لحظاتی در هوا معلق می مانند.

محققان امریکایی معتقدند این ذرات دلیل بویی هستند که پس از بارش باران استشمام می شود. اما این بو نیز به شکل های مختلفی بروز می کند، برای مثال زمانی که شاهد بارش باران هایی به صورت پراکنده یا ملایم و اندک هستیم، میزان بویی که استشمام می شود به مراتب بیشتر از بویی است که از در بارش های تند به مشمام می رسد.

این مطالعه از آنجایی اهمیت پیدا می کند که آیا باران می تواند در انتقال ویروس ها و باکتری ها به انسان نقش داشته باشد زیرا بسیاری از بیماری ها از طریق خاک منتقل می شوند.

کد خبر 2472271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha