۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۲

بازوند تاکید کرد:

فرهنگ صرفه جویی در لرستان ترویج داده شود/ ضرورت تغییر نگرش مردم

فرهنگ صرفه جویی در لرستان ترویج داده شود/ ضرورت تغییر نگرش مردم

خرم آباد - استاندار لرستان بر ضرورت ترویج فرهنگ صرفه جویی در این استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند ظهر شنبه در همایش سبک زندگی اسلامی ایرانی، برگزاری همایش هایی در قالب سبک زندگی اسلامی را اقدامی مناسب دانست و اظهار داشت: خروجی برگزاری این همایش ها باید منجر به تغیر نگرش و رفتار افراد در جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع سبک زندگی دو سال از جانب مقام معظم رهبری مطرح شد افزود: تمام شعارهایی که طی سال های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب در قالب شعارهای سال مطرح شده به نوعی مفهوم تمامی آن ها سبک زندگی اسلامی ایرانی بوده و به این موضوع ارتباط داشته است

نظم اجتماعی زمینه ساز دستیابی به توسعه پایدار

استاندار لرستان عنوان کرد: وقتی از انضباط اجتماعی و وجدان کاری بعنوان شعار سال صحبت به میان آورده می شود مشاهده می شود که مباحث سبک زندگی در دل این شعار نهفته است چرا که نبود نظم اجتماعی باعث عدم شکل گیری مهندسی اجتماعی و به تبع آن بروز هرج و مرج در جامعه خواهد شد.

بازوند از نظم اجتماعی به عنوان راهی برای دستیابی به توسعه پایدار در جامعه یاد کرد و بیان داشت: اگر در جامعه انضباط اجتماعی وجود نداشته باشد امنیت آن جامعه نیز از بین خواهد رفت و نبود امنیت در جامعه نیز مانع از رسیدن آن جامعه به توسعه پایدار خواهد شد.

وی در تعریف وجدان کاری به جلب رضایت خداوند و مردم اشاره کرد و افزود: آیا همه ما به بحث وجدان کاری که چندین سال پیش مورد تاکید رهبری قرار گرفت جامعه عمل پوشاندیم، اگر این اتفاق نیفتاده به چه دلیلی بوده، لذا این دقیقا همان نگرشی است که سبک زندگی اسلامی به دنبال آن است.

صرفه جویی یکی از اصول تحقق سبک زندگی اسلامی

استاندار لرستان یادآور شد: برگزاری همایش سبک زندگی اسلامی اقدامی مثبت است اما بایستی آسیب شناسی های لازم نیز در مورد آن صورت گیرد لذا در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی که منجر به تغییر نگرش و تغییر رفتار فرد در جامعه می شوند می توان آسیب ها و چالش های پیش روی سبک زندگی اسلامی را برطرف کرد.

بازوند به صرفه جویی، نوآوری و شکوفایی بعنوان دیگر شعار مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در قالب شعار سال اشاره کرد و اظهار داشت: صرفه جویی یکی از اصول سبک زندگی اسلامی است که این موضوع در استان لرستان خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و اسراف در ادارات دولتی به وضوح دیده می شود.

وی عدم رعایت صرفه جویی را یکی از مهمترین چالش های استان دانست و افزود: لرستان از نظر میانگین سرانه درآمدی بیست و هشتمین استان کشور و به لحاظ سرانه مصرفی چهارمین استان کشور است که این امر نشان دهنده این است که مردم این استان برای مصارف خود یا وام می گیرند یا از ذخیره های سال های گذشته خود استفاده می کنند.

ضرورت تغییر نگرش در سبک زندگی مردم

استاندار لرستان نوآوری و شکوفایی در کشور را عاملی برای رقابت با دنیا دانست و گفت: ما هر روز بایستی به دنبال نوآوری و شکوفایی باشیم تا از رقابت با دنیا عقب نمانیم ولی متاسفانه محصول تولیدی ما خیلی کیفیت نداشته و با قیمت بالا عرضه می شود همچنین اصلا قابل رقابت با کالاهای کشورهای دیگر نیست.

بازوند به بحث اصلاح الگوی مصرف بعنوان دیگر شعار سال اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع نیز در دل سبک زندگی اسلامی نهفته شده اما آیا در ادارت ما و در بین خانواده ها این موضوع در دستور کار قرار گرفته است اگر اصلاح الگوی مصرف را رعایت می کردیم امروز با کمبود هزینه اعتباری مواجه نبودیم و دستگاه های اجرایی استان این همه کسری نداشتند.

وی اضافه کرد: زندگی به سبک اسلامی است که استرس ها را کم کرده و راهگشای بسیاری از مشکلات بوجود آمده در جامعه باشد لذا ما مدیران و مسئولین بیاییم از خود شروع کرده و تغیر نگرشی در رفتارهای خود داشته باشیم.

استاندار لرستان یادآور شد: شعار همت مضاعف و کار مضاعف و ارتقاء فرهنگ کار همان مطلبی است که ما در استان لرستان دنبال آن می گردیم چرا ما در این استان نمی خواهیم به این نتیجه برسیم که هر کدام برای حل مشکل خود بایستی خودمان اقدام کنیم و همیشه بدنبال این هستیم کسی دیگر مشکلاتمان را حل کند.

ضرورت ترویج فرهنگ کار در لرستان

بازوند افزود: مشکل ما با کار مضاعف حل خواهد شد و اگر فرهنگ کار در لرستان شکل گیرد بسیاری از مشکلات این استان برطرف خواهد شد.

وی بر رفع مشکلات و آسیب شناسی در حوزه سبک زندگی اسلامی تاکید کرد و گفت: صدا و سیما نقش بسیار موثری در این زمینه دارد و می تواند در تمام برنامه های خود بحث سبک زندگی را مطرح و دستگاه های فرهنگی استان نیز می توانند در این زمینه کمک کرده و با برگزاری کارگاه های آموزشی آسیب های این حوزه را برطرف کنند.

استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت انجام آسیب شناسی لازم در رابطه با آسیبهای اجتماعی در استان مانند افزایش طلاق، کاهش صله رحم و ... عنوان کرد: همچنین میراث فرهنگی در راستای ترویج الگوهای مناسب در زمینه تفریح جوانان اقدامات لازم را انجام دهد.

بازوند همچنین بر ضرورت استفاده از سبک اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی در کشور و همچنین استان لرستان تاکید کرد.

انتقاد از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرها

وی بیان داشت: یک شهردار مسئول ایجاد آسایش و آرامش بین مردم بوده و این در حالیست که در خیلی از کوچه ها و خیابان های ما ساخت و سازهای غیر مجاز دیده می شود لذا ما هموراه شاهد کوچ برخی شهروندان بعلت نبود آسایش و آرامش آنها هستیم.

استاندار لرستان افزایش دروغ و غیبت را مغایر با سبک زندگی اسلامی دانست و عنوان کرد: متاسفانه دروغ گفتن و پشت سر هم حرف زدن در جامعه خیلی زیاد شده و بایستی مشخص شود علت کارگریزی، عدم رعایت قانون، عدم کیفیت کالاهای تولیدی، عدم اعتماد به نفس و افزایش پرخاشگری در جامعه چیست و چرا ایده های ما تنها در حد رویا باقی مانده و نمی توانیم آن ها را عملیاتی کنیم.

استاندار لرستان مصرف گرایی و تجمل گرایی را از دیگر موضوعات مغایر با سبک زندگی اسلامی برشمرد و افزود:  رفع این مشکلات با برگزاری همایش های سبک زندگی اسلامی و برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه برطرف خواهند شد.

کد خبر 2472875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha