۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۹

حجت الاسلام حسامی:

نمی توان در خصوص ازدواج و نوع زندگی مردم قانون تعیین کرد

نمی توان در خصوص ازدواج و نوع زندگی مردم قانون تعیین کرد

اصفهان – مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نمی توان در امر ازدواج و نوع زندگی برای مردم قانون وضع کرد اما می توان در قبال دستگاه ها در خصوص ترویج ازدواج قانونی برخورد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام فاضل حسامی ظهر امروز در کارگاه آموزشی ترویج ازدواج سالم در جوانان منطقه یک اصفهان اظهار داشت: نمی توان به مردم در مورد سن ازدواج یا نوع پوشش و حتی تعداد فرزندان الزامی تعیین کرد اما می‌توان مانع پخش فیلم‌هایی در صدا و سیما شد که سبب تغییر ارزش‌ها و نوع نگرش به ازدواج شده و سن ازدواج را بالا برده است.

وی بیان داشت: برای موضوع ازدواج باید نسخه های جداگانه ای برای حاکمیت و مردم پیچیده شود.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در مسئله ازدواج باید در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری وارد شد، تصریح داشت: منظور از نرم افزار فراهم کردن زمینه اجتماعی برای ازدواج است که خود خانواده ها به این سمت و سو بروند.

وی با اشاره به اینکه قوه مقننه باید توجه کند که نمی توان در همه عرصه ها برای مردم قانون تعیین کرد، بیان داشت: اینکه برای هر موضوعی قانون وضع شود شایسته نیست بلکه باید قانونگذاری برای مردم به حداقل برسد.

حجت الاسلام حسامی خاطرنشان کرد: قانونگذاری در مباحثی مانند امنیت اخلاقی یا بهداشت و درمان ضروری است اما نمی توان درباره مباحث شخصی و خصوصی نیز وارد قانونگذاری شد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مجلس، ایجاد تحول و تغییر در جامعه را در دو لایه نرم افزاری و سخت افزاری خواند و گفت: در هر دو لایه باید حاکمیت و توده های مردم را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه عملکرد ما برعکس است،گفت: به جای اینکه مزایای ازدواج را به جوانان گوشزد کنیم مدام می گوییم که اگر ازدواج کنید دچار فقر و سایر مشکلات می شوید که همین امر باعث شده ازدواج و همسرگزینی به بحران تبدیل شود.

حجت الاسلام حسامی در پاسخ به سوالی درباره نقش وزارت ورزش و امور جوانان در ازدواج گفت: اگر دستگاه حاکمیتی بخواهد خود را متولی هر کاری کند نمی تواند به همه امور به خوبی رسیدگی کند.

وی افزود: دستگاه حاکمیتی باید به جای گستره و سطح به عمق مسائل بپردازد و با برون سپاری اجرای امور را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند.

متخصص جامعه شناسی و استاد دانشگاه ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان نباید به مسائلی مانند باشگاه های فوتبال و سربازان فراری ورود و خود را درگیر آن کند.

حجت الاسلام حسامی با اظهار اینکه در حال حاضر مجلس شورای اسلامی روی قوانین و لوایحی که در بحث ازدواج وجود داشته بازنگری دوباره می کند، گفت: در برخی از قوانین خلاء هایی مشاهده می شود در برخی با تعارض هایی مواجه شدیم و بعضا با قوانین معطله روبروایم که از آن جمله قانون ازدواج آسان است که با تصویب آن در سال ۸۴ اما همچنان به اجرا گذاشته نشده است.

وی گفت: همچنین مقرر شده است که هسته ای به نام خانواده در گروه مطالعات اجتماعی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

کد خبر 2474526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha