۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۰۱

موسوی‌کیا:

۳۹.۴ درصد مدارس استان هوشمند‌سازی شد

۳۹.۴ درصد مدارس استان هوشمند‌سازی شد

بیرجند- معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۳۹.۴ درصد آموزشگاه‌ها و ۲۹.۶ درصد کلاس‌های سطح استان هوشمندسازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر موسوی‌کیا پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اظهارکرد: در حال حاضر دو هزار و ۲۸۱ آموزشگاه با هشت هزار و ۳۹ کلاس درس در این استان دائر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۱۴ هزار و ۸۲۰ دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: حدود ۵۱.۲۵ درصد از این دانش‌آموزان پسر و ۴۸.۷۵ درصد نیز دانش‌آموزان دختر هستند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی تعداد افراد شاغل در این مجموعه را ۱۵ هزار و ۲۷۹ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد هشت هزار و ۹۷۰ نفر از این افراد معلم هستند.

سکونت ۳۰.۶۷ درصد دانش‌آموزان استان در مناطق روستایی

موسوی‌کیا با بیان اینکه در حال حاضر ۶۹.۳۳ درصد دانش‌آموزان استان در مناطق شهری ساکن هستند، عنوان کرد: تنها حدود ۳۰.۶۷ درصد دانش‌آموزان در مناطق روستایی هستند که این موضوع نشان می‌دهد باید راهکارهایی برای ماندگاری جمعیت در روستاها داشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش جمعیت دانش‌آموزی در بسیاری از روستاهای استان، بیان کرد: با توجه به اصلی‌ترین سیاست وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی و به منظور ارتقاء کیفیت آموزش و صرفه‌جویی در منابع مالی و انسانی لذا ارتقاء تراکم کلاسی و ادغام کلاس‌های کم جمعیت و قابل ادغام ضروری است.

 معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با توجه به سیاست آموزش و پرورش در این زمینه گفت: باید مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها زیر نرم مصوب بوده در مدارس دیگر ادغام شود، اما ما به هر کلاسی که ۱۵ دانش‌آموز داشته مجوز تشکیل کلاس داده‌ایم.

موسوی‌کیا با بیان اینکه بر همین اساس در مقطع متوسطه اول تعداد ۳۱ مدرسه و در متوسطه دوم ۹۶ مدرسه زیر نرم بوده‌اند، بیان کرد: همچنین در سطح مدارس کاردانش استان تعداد ۲۸ کلاس زیر نرم بوده و ما مجبور به تجمعیع این کلاس‌ها هستیم.

موسوی‌کیا ادامه داد: اما در برخی از موارد به دلیل نبود سرویس مناسب برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان عشایری، تعصبات قومی و پراکندگی بالای جمعیت ناچار شده‌ایم علی‌رم زیر نرم بودن مدارس، مجوز ادامه فعالیت به مدارس را بدهیم.

وی یادآور شد: در مجموع حدود ۲۴۸ دانش‌آموز در ۲۷ آموزشگاه منحل شده به مدارس شبانه‌روزی منتقل شده‌اند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: در راستای اجرای بخشنامه وزارت متبوع در ارتباط با اجباری بودن آموزش تا پایان دوره راهنمایی (متوسطه اول) و لزوم پوشش تحصیلی تمامی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و هدایت آن‌ها به مراکز پرجمعیت یا مدارس شبانه‌روزی نیازمند تأمین اعتبار لازم برای هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان هستیم.

لزوم تخصیص اعتبارات استانی برای تأمین هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان

موسوی‌کیا با بیان اینکه بر اساس برآورد انجام شده ماهیانه برای تأمین هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در مدارس متوسطه اول به ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان اعتبار نیاز داریم، بیان کرد: در سطح مدارس ابتدایی برای تأمین این هزینه‌ها ردیف اعتباری در نظر گرفته شده که این ردیف در متوسطه در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود اعتبارت تخصیص یافته برای هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود اعتبارات استانی در این زمینه اختصاص و مجوز مشارکت اولیا در تأمین این هزینه‌ها داده شود.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه سواد دیجیتالی یک امر مهم و یک جزء لاینفک زندگی امروزی محسوب می‌شود، عنوان کرد: در همین راستا وزارت آموزش و پرورش هوشمندسازی مدارس را در دستور کار خود قرار داده است.

۴۰ میلیارد ریال برای هوشمندسازی مدارس نیاز است

به گفته وی در حال حاضر ۳۹.۴ درصد آموزشگاه‌ها و ۲۹.۶ درصد کلاس‌های سطح استان هوشمندسازی شده‌اند.

موسوی‌کیا با بیان اینکه سیاست ما در وهله اول هوشمندسازی یک کلاس در هر مدرسه است، بیان کرد: برای اجرای این مهم به اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۱۴۶میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با انتقاد از اینکه از سال ۹۱ تاکنون هیچ اعتبار استانی برای هوشمندسازی مدارس به آموزش و پرورش اختصاص نیافته، گفت: باید سهم آموزش و پرورش از اعتبارات استانی در نظر گرفته شود.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ما نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها به خصوص شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه ملی اطلاعات و اتصال به اینترنت هستیم.

موسوی‌کیا بر لزوم تجهیز دارالقرآن‌های سطح استان به سیستم‌های دیجیتال تأکید کرد و افزود: در حال حاضر تعداد ۱۰ دارالقرآن در استان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها تنها با داشتن یک سیتسم کامپیوتری فعالیت می‌کنند و نیاز است تا اعتبارات استانی در این خصوص اختصاص یابد.

کد خبر 2475202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha