۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۲

مقصودلو درباره فرزند شطرنج بازش عنوان کرد:

پسرم آرزو دارد در شطرنج «استاد بزرگی» شود

پسرم آرزو دارد در شطرنج «استاد بزرگی» شود

گرگان - پدر ملی پوش گلستانی شطرنج و قهرمان جهان از ارتباط نزدیک و آرزوی فرزندش در ورزش شطرنج سخن گفت.

علی مقصودلو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی آشنایی فرزند ۱۵ساله اش، به ورزش شطرنج گفت: پرهام زمانی که ۹ ساله بود، در خانه با وی شطرنج بازی می کردم و زمانی که متوجه شدم به این ورزش علاقه دارد، او را برای آموزش در کلاس شطرنج ثبت نام کردم.

مقصودلو با بیان اینکه استعداد پرهام را دیر کشف کردیم افزود: باید از سنین پایین تر حداکثر ۷ سالگی وی را ثبت نام می کردیم و او به همین خاطر مسابقات زیادی را از دست داد.

وی اظهار کرد: پرهام کمتر از سه ماه سطح خود را افزایش داد و در مسابقات شهرستانی مقام نخست را کسب کرد و بعد از ۶ ماه در استان قهرمان شد.

پدر پرهام مقصودلو از تغییر زیاد مربیان پسرش سخن گفت و افزود: پرهام شطرنج مقدماتی را با استاد منوچهری یاد گرفت و پس از آن آقایان شعرباف و ملاحی با وی کار کردند.

پرهام با من دیگر بازی نمی کند!

مقصودلو به مهم ترین عناوین پرهام اشاره کرد و گفت: پرهام سال گذشته در مسابقات شطرنج سریع در امارات قهرمان جهان شد و در المپیاد شطرنج در ماه گذشته به همراه تیم ملی نوجوانان مقام سوم را در کشور مجارستان کسب کرد. علاوه بر آن سابقه چهارمی و ششمی جهان را نیز دارد.

وی درباره تغییر سطح فرزندش خاطرنشان کرد: اوایل که با او بازی می کردم شکستش می دادم اما هرچه که سطح او بالاتر می رفت پیروزی بر او سخت تر می شد و پس از چندی مرا نیز شکست می داد تا اینکه الان دیگر با من بازی نمی کند و می گوید ضعیف هستی!

وی با بیان اینکه فکر نمی کردم که پرهام به این زودی پیشرفت کند افزود: وقتی متوجه پیشرفت پسرم شدم تا جایی که توانستم او را حمایت کردم.

وی در رده سنی خود جزو پنج نفر برتر جهان است

پدر ملی پوش گلستانی شطرنج ادامه داد: پرهام در گرگان همه را شکست می داد برای همین او را به مسابقات استانی و بعد از آن به مسابقات کشوری بردم. وی همه آنها را شکست می داد و سطحش همینطور به بالا می رفت و این موضوع کاملاً مشخص بود.

علی مقصودلو درباره امتیاز رتبه فرزندش گفت: رِیتینگ (امتیاز) او الان ۲۴۲۱ است و فکر می کنم در کشور رتبه سیزدهم را داشته باشد. در رده سنی خودش نفر برتر ایران است و فکر کنم در جهان نیز جزو ۵ نفر اول باشد.

نخستین جواز حضور در تیم‌ملی بزرگسالان

وی درباره چگونگی کسب جواز در تیم ملی بزرگسالان اظهار کرد: پرهام در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی کشور مقام اول را کسب کرد و در مرحله فینال در مشهد با ۳۶ نفر از بهترین شطرنجبازان کشور برای کسب سهمیه تیم ملی رقابت کرد.

وی افزود: پرهام با کسب ۷ امتیاز به عنوان نفر پنجم توانست به تیم ملی بزرگسالان دست یابد. وی پیش از آن در تیم ملی رده زیر ۱۶ سال یا نوجوانان عضویت داشته است و برای نخستین بار به تیم ملی بزرگسالان راه یافته است.

پدر پرهام مقصودلو به تمرینات فرزندش اشاره و اظهار کرد: پرهام خودش از طریق اینترنت با شطرنج بازان برتر دنیا بازی می کند. برادر کوچکش علاقه ای به بازی نشان نمی دهد.

برای مسابقات به خارج از کشور می رویم

مقصودلو با بیان اینکه مربی در سطح پرهام در کشور بسیار کم است گفت: مربی که در سطح وی باشد را باید از خارج از کشور بیاوریم که از توان ما خارج است و فدراسیون یا اداره کل ورزش و جوانان استان کاری برای جذب مربی انجام نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: پرهام برای اینکه فرم خودش را حفظ کند باید هر روز به اینترنت پرسرعت وصل باشد. کتاب و CD مطالعه می کند و برای مسابقات به شهرهای مختلف می رود.

وی با تاکید اینکه در گلستان و مازندران کسی حریف پرهام نمی شود تصریح کرد: برای انجام مسابقات باید به شهرهای بزرگ یا کشورهای دیگر مثل روسیه، آذربایجان و ارمنستان برویم و پرهام سطح بازی خود را در این کشورها محک بزند.

پدر قهرمان گلستانی شطرنج جهان با بیان اینکه همه هزینه های شرکت در مسابقات را خودم تقبل می کنم افزود: نه هیات استان و نه فدراسیون کمکی در این زمینه انجام نمی دهند. همه مسابقات جهانی را خودم هزینه کردم.

فکر و ذکر پرهام معطوف شطرنج است

مقصودلو درباره میزان علاقه فرزندش به شطرنج اظهار کرد: پرهام به جز شطرنج به چیز دیگری فکر نمی کند و فکر و ذکرش شطرنج است و در کنارش درس نیز می خواند.

وی افزود: علاقه پرهام به شطرنج موجب شده است ما دیگر دغدغه ای بابت اینکه به سمت کارهای خلاف برود نداشته باشیم و از اینکه هدفش را مشخص کرده خوشحال هستیم.

وی، درس خواندن را اولویت نخست پرهام عنوان کرد و گفت: من در شطرنج و مادرش در درس خواندن به او کمک می کنیم اما اولویت خودش شطرنج است.

آرزوی پرهام، کسب درجه استادبزرگ شطرنج است

پدر پرهام مقصودلو بزرگترین آرزوی شطرنجی فرزندش را کسب درجه «استاد بزرگی» نامید و گفت: پرهام می خواهد به درجه استادبزرگی که بالاترین سطح شطرنج است برسد. البته به قهرمانی جهان هم علاقه دارد اما این کار هزینه بسیار زیادی می طلبد.

علی مقصودلو درباره سطح فعلی پرهام اظهار کرد: اگر در چند مسابقه دیگر شرکت کند و مقام بیاورد به درجه «استاد بین المللی» می رسد. قبل از این می توانست درجه «استاد فیده» را هم کسب کند که نپذیرفت و گفت یکباره درجه استاد بین المللی را می گیرد.

وی در پایان از مسئولان درخواست کرد: مسئولان از این ورزشکاران حمایت کنند تا در کنار آنها، افراد دیگری هم انگیزه پیدا کنند و به سمت ورزش بیایند.

کد خبر 2478021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha