۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵

حسنی به مهر خبر داد:

آغاز مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان شهرستان میامی

آغاز مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان شهرستان میامی

میامی - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان از توابع شهرستان میامی خبر داد.

حمید رضا حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به آغاز طرح مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان اظهار داشت: در این مرحله از مرمت، کار سبک سازی بام شامل برداشت کاهگل فرسوده، تعویض تیرهای فرسوده، تخته ریزی، قوره گل و کاهگل مجدد بام و دیواره ها و دیگر اجزای آسیاب انجام شد.

وی افزود: این بنای تاریخی در گذر زمان بر اثر نزولات جوی، آسیب دیده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود خاطرنشان ساخت: روستای ارمیان دارای چند آسیاب آبی بوده که امروزه تنها آثار برخی از آنها به جای مانده است.

مرمت آسیاب تاریخی روستای ارمیان شهرستان میامی

حسنی افزود: آسیاب‌های آبی از معماری ویژه ای برخوردارند که معمولاً در دامنۀ کوه یا زمین های با اختلاف سطح مسیر رودخانه، قنات یا چشمه ساخته می شوند و این امر بیانگر فن و تخصص پیشینیان در خصوص استفاده از انرژی های پاک و طبیعی در چرخش سنگ آسیاب بوده است.

وی در خاتمه با یادآوری اینکه آسیاب آبی برای آرد كردن گندم و جو در راستای تهیه نان و مصارف مختلف استفاده می‌شده است، گفت: این آسیاب در شرف ثبت در فهرست آثار ملی ایران بوده و از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای ارمیان در کنار جاذبه های گردشگری و تفریحی محسوب می شود.

کد خبر 2478572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha