۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۸:۵۹

حیدرپور:

۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران نوسازی شد

۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران نوسازی شد

قائمشهر – رئیس سازمان جهاد و کشاورزی مازندران از تجهیز و نوسازی ۵۰هزار هکتار از اراضی شالیزاری در استان خبر داد.

به گزراش خبرنگار مهر، دلاور حیدرپور عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در روستای ابجر اظهار کرد : جهت افزایش و بهره وری و زیرساختهای تولید، عواملی همچون تجهیز و نوسازی اراضی، پوشش کانالهای بتونی و آبیاری تحت فشار در استفاده بهینه از آب و آبیاری مزارع، بسیار مهم و مؤثرتلقی می شوند.

وی تصریح کرد : در سال جاری تجهیز و نوسازی هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران را در برنامه خود قرار داده ایم که تاکنون بیش از ۶۰۰ هکتار آن، از جمله ۶۱ هکتاری که امروز در روستای ابجر به بهره برداری رسید، محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد و کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ۲۱۰هزار هکتاری این استان نیاز به تجهیزو نوسازی دارد، اذعان کرد: مقدمات اینکار فراهم شده است که امیدواریم در طی سه سال آینده با استفاده از تسهیلات داخلی و اعتبارات خط فاینانس خارجی، حدود ۵۰ هزار هکتار از آن را انجام دهیم.

وی افزود : یکی از برنامه های خاصی که در بودجه سال ۹۴ پیش بینی شده است ، تجهیز و نوسازی ۱۰۵هزار هکتار از اراضی شالیزاری است تا ما بتوانیم در کنار دو استان گیلان و گلستان، این برامه را ظرف سه سال آینده عملی کنیم.

حیدر پور با اشاره اهداف تجهیز و نوسازی گفت : اینکار، افزایش تولید، کاهش هزینه و استفاده از ماشین آلات را بدنبال دارد تا بتوانبم در اراضی که صرفا یک کشت در سال انجام می دهند با تغییر شکل هندسی در مزارع از ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون به راحتی استفاده کنیم و باعث افزایش بهره وری و کمک به کشاورزان شویم.

رئیس سازمان جهاد و کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۳۰میلیارد ریال اعتبار ملی برای تجهیز و نوسازی اراضی در مازندران اختصاص داده شده است گفت : همچنین ۳۰۰میلیارد ریال برایپروژه های آبیاری تحت فشار چهار هزار هکتار زمین در مازندران، اختصاص داده شده است  که تاکنون حدود ۱۱۰۰ هکتارآن به بهره برداری رسید و ۱۳۰۰ هکتار در دست اجراست و امیدواریم تا پایان سال مالی ۹۳ به اهداف چهار هزار هکتار برسیم.

وی در خصوص اقتصادی کردن کشاورزی اظهار کرد : برای اینکه درآمد کشاورزان و تولید را بالا ببریم بایستی هزینه های تواید را کاهش دهیم که بهترین راهکار استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی جدید است که در شش ماهه گذشته و سال جاری تاکنون ۷۵۰میلیارد ریال تسهیلات ماشین آلات برای توسعه مکانیزاسیون در اختیار استان قرار گرفت که تاکنون، بیش از ۸۰ درصد آن جذب شده است.

عصر امروز با حضور مدیرکل سازمان جهاد و کشاورزی مازندران، فرماندار وسرپرست جهاد و کشاورزی قائمشهر و تعدای از مسئولان، پروژه های پرورش گاو شیری صنعتی در روستای ریکنده، پل بین مزارع بر روی رودخانه سیاهرود در روستای ریکنده و تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در روستای ابجر افتتاح و به بهره برداری رسید.

فرزین فرهادی سرپرست مدیریت جهاد و کشاورزی قائمشهر، در گفتگو با خبرنگاران در خصوص این پروژه ها اظهار کرد: گاوداری صنعتی روستای ریکنده با ظرفیت ۱۹ رأس گاو مولد (۳۸ رأس کل گله) در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع با اعتباری بالغ ۳۶۰میلیون تومان احداث گردیده است که مجری این پروژه ۸۰ میلیون تومان آن را از تسهیلاتی که توسط سازمان جهاد و کشاورزی پرداخت شد، استفاده و مابقی را خودش سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود : این واحد صنعتی با میزان تولید سالیانه ۵۲ هزار و ۱۵۵کیلوگرم شیر و دو هزار و ۳۲۷ کیلوگرم گوشت قرمز اشتغالزایی ۱ کارشناس، ۱ دامپزشک و ۲ کارگر ساده را فراهم آورده است.

فرهادی احداث پل بین مزارع در روستای ریکنده را از ضروریات حل مشکلات عبور و مرور روستاییان این روستا  دانست و بیان کرد: این پل به عرض ۴ متر دهنه و ۵ متر آبرو، با اعتباری بالغ بر۲۵۰ میلیون تومان  از محل اعتبارات حوادثی فرمانداری قائمشهر ساخته شده است.

سرپرست جهاد و کشاورزی قائمشهر در خصوص تجهیز، ونوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری روستای ابجر گفت: این عملیات بیش از ۶۱ هکتار از اراضی شالیزاری این روستا را در بر می گیرد که با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۵۲۱ میلیون ریال از اعتبارات ملی تجهیز و ساخته شده است.

فرهادی تصریح کرد : تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی به کلیه عملیاتی اطلاق می شود که جهت استفاده بهینه از پتانسیل های آب و خاک داخل مزرعه صورت می گیرد و شامل اجزایی از قبیل احداث سامانه های آبیاری  و زهکشی داخل مزرعه و ابنیه مربوط به آن، آرایش مناسب هندسی و قطعه بندی و تسطیح اراضی و احداث جاده های دسترسی و تجمیع  و یکپارچه سازی اراضی است.

کد خبر 2487772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha