۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۵۷

گزارش مهر؛

شرکتهای دانش بنیان بوشهر بازار خود را بیرون از استان جستجومی‌کنند

شرکتهای دانش بنیان بوشهر بازار خود را بیرون از استان جستجومی‌کنند

بوشهر - شرکت‌های دانش‌بنیان در استان بوشهر در حال توسعه و پیشرفت هستند ولی محصولات این شرکت‌ها در استان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دنیای امروز روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است و این پیشرفت‌ها به صورت وسیعی به علم و فناوری وابسته است و هر کشور و جامعه‌ای برای دستیابی به پیشرفت نیاز است که خود را با علم روز وفق دهد.

در ایران نیز در سال‌های اخیر در زمینه علوم مختلف تلاش‌های زیادی شده است و در بسیاری از علوم ایران به عنوان کشورهای پیشتاز است و این علوم را به دیگر کشورها صادر می‌کند.

یکی از اقداماتی که برای تسریع در پیشرفت علم و فناوری در ایران صورت گرفته است، ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور برای تبدیل دانش و فناوری به محصول را بر عهده دارند.

تبدیل علم و فناوری و دانش به محصول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تجاری‌سازی محصولات علمی در سال‌های اخیر به صورت ویژه‌ای مورد تاکید بوده است.

یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان حائز اهمیت است، تولید محصول و ارائه محصولات دانش بنیان به بازار است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات نوآورانه نیازمند حمایت جدی هستند که حمایت جدی مسئولان از این شرکت‌ها و محصولات تولیدی آنها می‌تواند زمینه را برای پیشرفت‌های بیشتر و سرعت‌بخشیدن به توسعه علمی نقش موثری داشته باشد.

کمبود تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان در استان بوشهر

در استان بوشهر بازار خوبی برای استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشده است و به گفته رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر نیاز است که مسئولان پیگیری ویژه‌ای برای حمایت از این محصولات داشته باشند.

حبیب رستمی در گفتگو با مهر اضافه کرد: در استان بوشهر بین ۵۰ تا ۶۰ شرکت دانش‌بنیاد در پارک علم و فناوری خلیج فارس ثبت شده است که در سال گذشته ۹ میلیارد تومان قرارداد داشته‌اند.

وی با بیان اینکه تقاضای محصولات ICT در استان بوشهر باعث تحریک شرکت‌های دانش‌بنیان فعالی در عرصه ICT نمی‌شود، ادامه داد: تصمیمات دستگاه‌های مختلف معمولابه صورت متمرکز است و در وزارت‌خانه‌ها به صورت کلی خریداری می‌شود و اگر در استان‌ها بخواهد خریدی انجام شود از تهران تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با تاکید بر اینکه استاندار بوشهر و دیگر مسئولان استان باید در این زمینه وارد عمل شوند، افزود: باید برش استانی از این نوع پروژه‌ها برای استان تعریف شود.

برش استانی برای خرید محصولات در دستگاه‌ها انجام شود

وی ادامه داد: هم اکنون نمایشگاه الکامپ در حال برگزاری است و در حالی که فضای وسیعی را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته ایم، ولی این شرکت‌ها حضور نیافتند.

رستمی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها برای آنها قرارداد جذب نمی‌کند، اضافه کرد: این شرکت‌ها در حوزه تولید علم و محصول فعالیت دارند ولی ممکن است این نمایشگاه منجر به خرید به آنها نشود.

وی تصریح کرد:‌شرکت‌های فعال در عرصه ICT هم در پی دستیابی به سود هستند و به همین دلیل به تهران می‌روند تا در آنجا بتوانند قراردادی ببند و محصولات آنها خریداری شود.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر بیان داشت: برای اینکه صنایع ما در استان رونق بگیرد، باید در دستگاه‌های دولتی برش استانی پروژه‌ها انجام شود و برای این مشکل باید یک اتاق فکر تشکیل شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان استان بوشهر حمایت کامل می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار بوشهر نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: دولت تدبیر و امید بر توسعه علمی و تقویت نهادهای فعال در عرصه علم و فناوری تاکید بسیار زیادی دارد و حمایت‌های بسیار خوبی را از این شرکت‌ها دارد.

سعید زرین‌فر ادامه داد: در استان بوشهر نیز تلاش داریم تا فضای مناسبی برای رشد و توسعه علمی استان فراهم سازیم و توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را به عنوان یک اولویت بسیار مهم مد نظر داریم.

وی تاکید کرد: مجموعه مدیران و دستگاه‌های مختلف استان تلاش می‌کند تا از محصولات دانش‌بنیان و فناوری‌های نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان استان حمایت کرده و از ظرفیت‌های این شرکت‌ها برای تامین خواسته های استان استفاده کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار بوشهر تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر نیز حمایت‌های قاطعی را از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در استان خواهند داشت که تسهیلات مناسبی نیز به این شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: بازاریابی یکی از نیازهای اساسی در زمینه تولید و ارائه محصولات دانش‌بنیان است که باید بازار مناسبی برای محصولات تولید شده در این شرکت‌ها صورت بگیرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازهای استان را تولید کنند

حال با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت‌های ویژه هستند و مسئولان نیز حمایت خود را از این شرکت‌ها اعلام می‌کنند، باید ارتباط و راهکار مناسبی برای تحقق این حمایت‌ها صورت بگیرد.

محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید به خوبی معرفی شود و مسئولان نیز راهکارهای حمایتی خود از این محصولات را ارائه دهند.

البته شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید تلاش کنند تا محصولاتی را تولید کنند که مورد نیاز استان باشد و بازار مناسبی را در سطح استان و کشور داشته باشند.

دنیا به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است که علم و فناوری موتور محرکه این توسعه و پیشرفت است و ما نیز باید با حمایت از این بخش، بکوشیم تا از قطار توسعه جا نمانیم.

کد خبر 2488418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha