۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۴۰

در نشست «کوچه بی‌نام» عنوان شد:

شعبده بازی محمود کلاری/ ویژگی فیلم نداشتن ویژگی است

شعبده بازی محمود کلاری/ ویژگی فیلم نداشتن ویژگی است

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» با حضور کارگردان و عوامل فیلم در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» بعد از نمایش فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد. در این نشست خبری که با استقبال اهالی رسانه نیز همراه بود، هاتف علیمردانی کارگردان، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری، پانته‌آ بهرام، باران کوثری، فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری بازیگران و منصور لشگری قوچانی تهیه‌کننده فیلم حضور داشتند. کیوان کثیریان نیز اجرای این جلسه را بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست، لشگری درباره دلایل پذیرفتن تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی با توجه به نظرات منفی که سال گذشته فیلم قبلی علیمردانی به همراه داشت، توضیح داد: به نظرم اصلا پذیرفتن تهیه این فیلم سخت نبود. اردیبهشت ماه که ما آگهی فیلم «خط ویژه» را برای شهرستان‌ها می‌ساختیم، علمیردانی فیلمنامه این فیلم را به من پیشنهاد داد که چون به نظرم فیلمنامه بسیار خوبی بود و از کارگردانی علیمردانی هم مطمئن بودم، تهیه این فیلم را پذیرفتم.

ششمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

وی افزود: به نظرم اگر عوامل درست چیده شود و داستان‌گویی و حمایت از یک فیلم از طرف تهیه‌کننده به درستی انجام گیرد، اثری قابل تعمق و با فکر ساخته می‌شود.

علیمردانی نیز در ادامه با اشاره به صحبت های کثیریان مبنی بر ضعیف بودن فیلم قبلی وی بیان کرد: هنوز هم معتقدم «مردن به وقت شهریور» یک فیلم مردمی و سالم است و جوابش را از مخاطب می‌گیرد. وقتی فیلمی خوب از کار درنمی‌آید، کارگردان باید مسئولیتش را بپذیرد. بنابراین اگر این فیلم در اکران موفق نبود، آن وقت است که من می‌پذیرم که فیلم خوبی نساخته‌ام. در فیلم «کوچه بی‌نام» هم همه عوامل دست به دست هم دادند که این فیلم ساخته شود. البته هنوز هم کار ضعف‌هایی دارد که به خاطر بی‌تجربگی های من است.

در ادامه فرشته صدرعرفایی درباره علل کم کاری‌اش در سینما، بیان کرد: واقعیت این است که همه ما داریم فیلم‌ها را می‌بینیم و مشخص است که معضل فیلمنامه‌ها در سینمای ما بیداد می‌کند. بنابراین در این مدت هم چون فیلمنامه خوبی به من پیشنهاد نشد، به خاطر احترامی که برای مخاطب قائلم، بازی در اثری را نپذیرفتم. اما نقش احترام در این فیلم، نقشی بود که من فکر کردم می‌توانم روی آن مانور بدهم.

علیمردانی نیز در مورد فضاسازی فیلمش توضیح داد: سعی کردیم فضای ناتورالیستی را در این فیلم حفظ کنیم و به سراغ واقع‌گرایی برویم؛ به این مفهوم که مثلا اگر فرد میوه‌فروشی به تماشای این فیلم بنشیند، با دیدن میوه‌فروش فیلم ما احساس کند که خودش را در فیلم دیده است.

ششمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

این کارگردان سینما متذکر شد: سعی کرده‌ام شخصیت‌ها را بر اساس ما به ازاهای بیرونی‌شان تصویر کنم، چون شاید فرق بین یک فیلم خوب و بد، به خاطر انتقال بار دراماتیک شخصیت‌ها به مخاطب باشد و تلاش من در این فیلم نیز این بود که همه شخصیت‌های واقعی فیلم را پیدا کنم تا بازیگران با آنها آشنا شده و ارتباط برقرار کنند. اگر این فیلم اثر خوبی از کار درآمده، به خاطر بازی خوب بازیگرانی است که کنار من بوده‌اند و همچنین کمک‌های فراوان محمود کلاری.

در ادامه کثیریان با خواندن اظهارات یکی از حاضران در سالن مبنی بر اینکه محمود کلاری تنها فیلمبردار سینمای ایران است که مردم هنگام تیتراژ با دیدن نامش کف می‌زنند، از این فیلمبردار خواست درباره تجربه حضورش در این فیلم صحبت کند.

کلاری نیز در این باره گفت: فیلمبرداری این فیلم را به صورت مشترک با پسرم کوهیار انجام دادم. شاید به نظر نیاید که چقدر فیلمبرداری این فیلم کار سختی بوده است. وقتی قرار باشد دیده نشوید و مخاطب هم احساس نکند موقعیت‌هایی در فیلم تعریف شده و نباید آنها را ببیند کار برایتان بسیار مشکل می شود. 

وی ادامه داد: ویژگی فیلمبرداری «کوچه بی‌نام»، نداشتن ویژگی است. هاتف علیمردانی نیز از آن دسته از فیلمسازانی است که دارد آرام‌آرام و پله‌پله جلو می‌رود و تلاش زیادی می‌کند که با فیلم درگیر شود.

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، فرهاد اصلانی درباره تجربه حضور در این فیلم، بیان کرد: بازی در این نقش برایم بسیار سخت بود و اگر پذیرفتم که در این فیلم حضور داشته باشم، به خاطر رفاقت صادقانه هاتف علیمردانی و نعمت حضور محمود کلاری که به نظرم شعبده‌بازی می‌کند و همچنین بازیگرانی چون فرشته صدرعرفایی، پانته‌آ بهرام و باران کوثری بود. با باران تابحال 20 مدل نقش پدر و دختری را بازی کردیم ولی باران هیچ وقت حرف من را گوش نمی دهد. همچنین از حضور عوامل پشت صحنه نیز بسیار سپاسگزارم.

ششمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

پانته‌آ بهرام نیز درباره حضورش در این فیلم بیان کرد: آنقدر فیلمنامه خوب، کم به سراغ آدم می‌آید که وقتی فیلمنامه و عواملی به این خوبی پیشنهاد می‌شود، دیگر دلیلی ندارد که بازی در آن را قبول نکنی.

وی ادامه داد: در این فیلم «فروغ» باید مادر متفاوتی می‌بود؛ زنی که نباید مرگ فرزندش را بپذیرد. نهایتا این فیلم چالش بسیار لذت‌بخشی برایم بود و از ایمان امیدواری، طراح گریم فیلم نیز بسیار سپاسگزارم که گریم بسیار متفاوتی را که کاملا متناسب با نقش بود، روی صورت من انجام داد.

باران کوثری نیز بیان کرد: ما پشت صحنه بسیار درجه یکی داشتیم، الان ایمان امیدواری، طراح گریم فیلم در سالن نشسته و من می‌خواهم به او بگویم که اگر ما خوب بازی کردیم، 50 درصد بازی‌مان به خاطر گریم خوب تو است. از آقای کلاری و کوهیار هم بسیار سپاسگزارم، چون کلاری آنقدر جزئیات ظریفی از بازی بازیگر می‌گیرد که غیرقابل توصیف است.

وی متذکر شد: از علیمردانی هم بسیار تشکر می‌کنم که این ریسک را پذیرفت تا من بعد از دو سال در فیلم او بازی کنم، چون این نقش برای من مثل یک هدیه بود. همچنین باید بگویم که «عمو فرهاد» در این فیلم بیشتر از بازی خودش، نگران بازی من بود و حتی روزهایی که آفیش نبود، سر صحنه فیلمبرداری می‌آمد تا به من کمک کند. او به من جهت نگاه می‌داد و ایراداتم را گوشزد می‌کرد. از همین جا می‌گویم که دستتان‌ را می‌بوسم و تا ابد امیدوارم که نقش پدر و دختر را بازی کنیم.

ششمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

ملیسا ذاکری یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز با ابراز خرسندی از حضور در این اثر سینمایی، عنوان کرد: فیلم «کوچه بی‌نام» دومین همکاری من با هاتف علیمردانی به حساب می‌آید. باعث افتخارم بود که در این خانواده حضور داشتم.

در پایان لشگری درباره استقبال مردمی از این فیلم سینمایی، عنوان کرد: طرح «یک فیلم، یک سلام» باعث معرفی فیلم‌ها به مخاطبان عادی شد و خوشبختانه تا امروز این فیلم در هر سالنی اکران شده، تمام صندلی‌های سالن پر بوده است و حتی من شب گذشته در پردیس سینمایی ملت دیدم که مردم روی زمین فیلم را می‌دیدند که این امر بسیار خوشحال‌کننده است. این فیلم را بدون کوچکترین حمایت دولتی ساختم و از تولید آن بسیار خوشحالم. 

کد خبر 2488797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha