۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۰۲

گزارش مهر/

سمفونی ناکوک کشاورزی در جنوب کرمان/ نرخ گوجه‌ به ۲۰۰ تومان رسید

سمفونی ناکوک کشاورزی در جنوب کرمان/ نرخ گوجه‌ به ۲۰۰ تومان رسید

کرمان – در حالی طی سال جاری قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ۱۰ هزار تومان هم رسیده بود که به یکباره و در آغاز برداشت این محصول در جنوب کرمان دلالان نرخ گوجه فرنگی را به ۲۰۰ تومان رسانده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت کشاورزی در بهشت کشاورزی جنوب کرمان چنان در هم است که نمی توان پیش بینی قابل توجهی را در این بازار انجام داد هر سال با آغاز برداشت محصولات کشاورزی مردم زحمت کشت جنوب کرمان به جای اینکه شاد از برداشت محصول در حال برداشت باشند در اندیشه ضرر و زیانهایی هستند که از جانب دلالان به کشاورزی جنوب کرمان وارد می شود و سوال در این بین اینجاست که برخورد با دلال بازی در بازار جنوب کرمان به چه دلیل صورت نمی گیرد.

جنوب کرمان منطقه ای بکر و حاصلخیز برای کشاورزی است در اکثر فصل های سال شاهد کشت انواع محصولات در این منطقه هستیم.

اکثر مردم شهرستانهای جنوبی استان کرمان در این مناطق به کشاورزی می پردازند و در واقع پایه اقتصاد این بخش از استان کرمان کشاورزی است شرایط کشت و تولید محصولات در این منطقه به گونه ای است که هندوستان ایرانش می خوانند اما این هندوستان در زمان برداشت محصولات کشاورزی با مشکلات گسترده ای و تکراری مواجه می شود که مختص هیچ دولتی نیست بلکه روندی است تکراری در اکثر سالها که گویی عادی شده است.

بازار گوجه فرنگی در شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

افت شدید محصولات کشاورزان را ورشکست کرد

افت شدید قیمت محصول در زمان برداشت مشکل بزرگ کشاورزان است و این بار نوبت محصول گوجه است.

نکته قابل توجه اینکه این محصول در ماه های ابتدایی سال جاری و حتی در همین چند ماه قبل یکی از نجومی ترین نرخ ها را در بازار مصرف داشت و قیمت این محصول در برخی از استانها حتی تا مرز ۱۰ هزار تومان نیز افزایش یافت این افزایش قیمت در بازار کرمان تا ۷ هزار تومان هم رسید اما هم اکنون در آغاز زمان برداشت محصول گوجه نرخ محصول در مزرعه و بار فروشی های جنوب کرمان گاها به زیر هزار تومان رسیده است.

کشاورزان به دلیل خراب شدن محصول در هوای نسبتا گرم جنوب استان و زمان کم این محصول برای ماندگاری چاره ای جز فروش با نرخ بسیار اندک را ندارند در برخی موارد نیز کشاورزان ترجیح داده اند محصول را برداشت نکنند.

نقش اصلی در افت قیمت محصول هر چند از سوی کارشناسان معادله عرضه و تقاضا عنوان می شود اما به سادگی می توان دریافت در پس این قانون دلالانی قرار دارند که گویی هیچ ارگانی توان حذف آنها را از بازار مصرف ندارد.

همزمان با آغاز فصل برداشت محصول گوجه دلالان بار دیگر در مزارع محصولات کشاورزی حضور یافته اند و مهمترین نقش را در تعیین قیمت محصول دارند.

کشاورزان نیز به دلیل خراب شدن محصول در هوای نسبتا گرم جنوب استان و زمان کم این محصول برای ماندگاری چاره ای جز فروش با نرخ بسیار اندک را ندارند در برخی موارد نیز کشاورزان ترجیح داده اند محصول را برداشت نکنند.

به این ترتیب داستان تکراری مشکلات بخش کشاورزی در جنوب کرمان بار دیگر رخ داده است و در این میان کشاورزان ضرر کرده اند و پول هنگفت دسترنج کشاورزان به جیب دلالان سرازیر شده است.

با توجه به اینکه برداشت محصول در حال حاضر به صورت محدود در برخی از شهرستانها آغاز شده و طی روزهای آینده برداشت محصول ادامه خواهد داشت این نگرانی وجود دارد وضعیت نرخ محصول گوجه دچار نوسان بیشتر شود.

بازار گوجه فرنگی در شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

کشاورزان نگران روزهای آینده هستند

عماد فیروزی یکی از کشاورزان رودباری در گفتگو با مهر اظهارداشت: در چینهای اول قیمت گوجه تا دو هزار تومان نیز بود اما رفته رفته و با حضور دلالان قیمت افت محسوس کرده است به طوری که حتی صرف نمی کند محصول را برداشت کنیم.

وی ادامه داد: محصول خیار کشاورزان نیز به دلیل افزایش ناگهانی نرخ کود و سم و عدم توانایی کشاورزان برای تامین نهاده ها از بین رفت و محصول گوجه نیز وضعیت کنونی را دارد به نظر می رسد کشاورزی در جنوب کرمان با چالش اقتصادی مواجه است و سالهاست همین وضعیت را داریم.

همه می دانند مشکل از دلال بازی در بازار است اما هیچ اقدام مشخصی برای برخورد با این افراد نمی شود در واقع هر سال کشاورزان کسانی هستند که ضرر می کنند و پول به جیب دلالان می رود.

وی افزود: همه میدانند مشکل از دلال بازی در بازار است اما هیچ اقدام مشخصی برای برخورد با این افراد نمی شود در واقع هر سال کشاورزان کسانی هستند که ضرر می کنند و پول به جیب دلالان می رود.

فیروزی افزود: نمیدانم چرا اقدامی برای بازاریابی محصول نمی شود و این وضع هر سال تکرار می شود و عده ای پول دار تر می شوند و کشاورزان محروم تر.

محمد اسماعیلی دیگر کشاورز جنوب کرمان از رودبار در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به تجربه تلخ سال گذشته و افت شدید قیمت امسال تمایل کمتری برای کشت محصول گوجه وجود داشت و جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز بر رعایت الگوی کشت تاکید داشت به همین دلیل میران کشت محصول کاهش یافت در واقع الگوی کشت رعایت شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: مشکل جنوب کرمان عدم رعایت بازاریابی و وجود دلالانی است که قیمت محصول را از دو هزار تومان به دویست تومان کشانده اند.

این کشاورز گفت: نرخ کارگر، کود، سم و حمل و نقل افزایش چشمگیر یافته است مثلا اگر یک کامیون را به کرمان ارسال کنیم بیش از نیمی از درآمد محصول کامیون را باید بابت نرخ حمل و نقل پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان هم برای کشت وام کشاورزی دریافت کرده اند و حالا باید فکر کنند که چگونه این اقساط را بازپرداخت کنند.

کارخانه های رب گوجه محصولات درجه سه را خریداری می کنند

این کشاورز افزود: در جیرفت، رودبار و کهنوج سه کارخانه رب گوجه فرنگی وجود دارد اما این کارخانه گوجه های آخر کشت را که درجه سه هستند خریداری می کنند و گوجه های کنونی صادراتی و بسیار مرغوب هستند که سرنوشتی جز خراب شدن در مزارع ندارند.

وی افزود: حتی پول کارگر برداشت محصول هم در نمی آید و واقعا نمیدانیم باید در چنین وضعیتی چه اقدامی انجام دهیم.

محمد قاسمی کارشناس کشاورزی در جنوب کرمان اظهارداشت: هم اکنون فصل برداشت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان آغاز شده است و این محصول به تدریج از شهرستانهای مختلف جنوب استان کرمان برداشت می شود.

بازار گوجه فرنگی در شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

وی تصریح کرد: جنوب کرمان از قطبهای اصلی تولید این محصول در کشور است در حالی که استان از نظر صنایع تبدیلی کشاورزی به هیچ عنوان جایگاه قابل قبولی ندارد این مسئله باعث می شود در زمان تولید محصول استان کرمان بیشتر به دست مصرف نهایی می رسد تا کارخانه های صنایع تبدیلی، در استانهایی هم که این کارخانه ها وجود دارند مانند خراسان رضوی و فارس کشاورزی نیز به میزان نیاز این کارخانه ها در استان وجود دارد و محصول سایر استانها را خریداری نمی کنند.

وی افزود: چند کارخانه ای هم که در جنوب کرمان وجود دارند به دلیل ظرفیت پایین بخش کوچکی نیز محصول را خریداری می کنند.

محصول ارزان از کشاورز خریداری می شود و گران به مصرف کننده می رسد

وی ادامه داد: هفت شهرستان جنوبی کرمان در تولید گوجه، پیاز، فلفل و سبزیجات رتبه نخست کشور را دارد و در در خرما دوم و مرکبات نیز سوم است.

قاسمی افزود: با این وجود هیچ تناسبی بین این توان در بخش کشاورزی و توان در بخش صنعت وجود ندارد و در نهایت شاهد بروز مشکلاتی برای کشاورزی در زمان برداشت محصول هستیم.

این کارشناس کشاورزی افزود: هر سال در زمان برداشت محصول های مختلف شاهد افت قیمت محصول هستیم و در این میان هر سال نیز نرخ نهاده های کشاورزی افزایش می یابد.

وی دلال بازی را دلیل اصلی افت قیمت دانست و افزود: کشاورزان محصول را ارزان از کشاورز می خرند و گران به مصرف کننده نهایی می فروشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بار دیگر کشاورزان در زمان برداشت گوجه با این مشکل مواجه هستند.

قاسمی افزود: چند ماه قبل همین محصول در بازار بسیار گران بود و حالا نرخ محصول شدیدا افت کرده است و این روند به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار صورت میگیرد.

وی افزود: وقتی بازار داخلی به هر دلیل اشباه است باید به سمت صادرات برویم و یک کشاورز ساده در جنوب کرمان توان صادرات محصول را ندارد در واقع باید شرایط برای صادرات فراهم شود.

ساماندهی بازار کشاورزی با حذف واسطه‌گری

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان پیش از این خواستار ساماندهی و حذف دلالان از بازار کشاورزی  شده بود گفت: شبکه تعاون روستایی از طریق حذف واسطه‌گری نقش مهمی در ساماندهی بازار این محصولات ایفا می‌کند.

بازار گوجه فرنگی در شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

فرود سالاری در جلسه ای که چندی قبل برگزار شد در جمع مدیران عامل شبکه تعاون روستایی جنوب کرمان اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کنونی و مباحث اقتصاد مقاومتی فرصت جدیدی پیش روی بخش کشاورزی به وجود آمده است.

وی بیان داشت: کشاورزی باید با تکیه بر مشارکت بخش‌های غیردولتی و تشکل‌های مرتبط با این بخش توسعه یابد.

سالاری تصریح کرد: منسجم کردن تشکل‌ها، تکمیل زنجیره تولید برای اقتصادی کردن فعالیت‌های بخش، برنامه‌پذیر کردن شبکه‌ها، توجه جدی به بازار محصولات و نهاده‌ها و ... از جمله برنامه‌های در دستور کار حوزه تعاون روستایی جنوب کرمان است.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان گفت: استقرار صنایع تبدیلی در روستاها علاوه بر توسعه‌یافتگی روستایی موجب رشد اقتصادی و اجتماعی در منطقه ‌می‌شود.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی این صنایع موجب تحرک‌بخشی منابع مالی برای توسعه اقتصادی می‌شود که باید نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته باشیم.

سالاری عنوان کرد: توسعه صنایع فرآوری در مناطق روستایی و گسترش فعالیت‌های غیرکشاورزی از جمله عوامل افزایش رفاه و تأمین کالاها و خدمات ضروری برای خانوارهای روستایی به شمار می‌رود.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان اظهار داشت: شبکه تعاون روستایی از طریق حذف واسطه‌گری و ایجاد زمینه مناسب برای بازاریابی محصولات کشاورزی نقش مهمی در ساماندهی بازار این محصولات ایفا می‌کند.

کد خبر 2494987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha