۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۳۴

تودیع و معارفه مدیرکل هنرهای نمایشی

تئاتر باید صدای مردم باشد/ آقای شفیعی مرعوب قلدرمآبان نشوید

تئاتر باید صدای مردم باشد/ آقای شفیعی مرعوب قلدرمآبان نشوید

مرضیه برومند در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه در حال حاضر تئاتر صدای مردم را تصویر نمی‌کند، خطاب به مدیر جدید هنرهای نمایشی گفت: آقای شفیعی مرعوب افراد قلدرمآب نشوید.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هنرهای نمایشی صبح روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه با حضور هنرمندان و مدیران مختلف هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم اردشیر صالح‌پور سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی تودیع و مهدی شفیعی به عنوان مدیرکل جدید هنرهای نمایشی معرفی شد.

در این برنامه هنرمندان و مدیرانی چون پیروز ارجمند، حمیدرضا نعیمی، سعید اسدی، محمدحسین ناصربخت، نصرالله قادری، اتابک نادری، علی‌اشرف طباطبایی، رحمت امینی، امیر دژاکام، محمود عزیزی، شهرام نوشیر، هادی مرزبان، علیرضا نادری، مرضیه برومند، داوود فتحعلی‌بیگی، یعقوب صدیق‌جمالی، حسین پاکدل، رویا بختیاری، مهدی افضلی، محمد ساربان، کوروش زارعی، یونس آبسالان، قادر آشنا، قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، محمود عزیزی، حمید پورآذری، اصغر دشتی و بابک دربیکی مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد حضور داشتند.

تودیع و معارفه مدیر کل هنرهای نمایشی

محمود عزیزی به عنوان اولین سخنران مراسم عنوان کرد: همه عزیزانی که پیش از این در مسند مدیریت بودند، نویدهایی برای ارزش دادن به فعالیت‌های هنری به هنرمندان داده‌اند که البته برخی موفق نشدند که مشکلات تئاتر را برطرف کنند اما هنر محجوب، رئوف و بی‌ریای تئاتر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد چون تنها جایی است که آیین‌ها و ادیان در آن زنده و پابرجاست.

وی افزود: تنها تقاضای من از آقای شفیعی این است که اگر نمی‌تواند باری را بردارد، بار مضاعفی را بر پیکر این تئاتر رنجیده اضافه نکند. علی مرادخانی نیز از بدنه هنرهای نمایشی است و در دورانی که در حوزه موسیقی فعال بود، رسما به بسیاری از خطرها تن داد. امیدوارم در فرصتی که باقی مانده، برنامه‌های حوزه موسیقی و نمایش را پیگیری کند.

عزیزی یادآور شد: در هیچ حکومتی نمی‌توان سهمی کمتر از سینما برای تئاتر قائل شد. موضوع سینما، موضوعی تجاری است و در همه جای دنیا برای تقویت بدنه، سرمایه‌گذاری روی آن انجام می‌شود اما ما برای حفظ هویت هنر، به تئاتر و موسیقی نیاز اساسی داریم. خانه تئاتر در حال حاضر تنها نهاد ارزنده موجود در تئاتر ماست. بنابراین امیدوارم بتواند بخشی از نیازهای هنرمندان را برطرف کند.

در ادامه ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر عنوان کرد: بارها و بارها شاهد بر مسند نشستن افراد مختلفی بوده‌ایم که برخی نام نیکی از خود به یادگار گذاشته‌اند و برخی دیگر هنگامی که نامشان را می‌شنویم، مکدر می‌شویم. نکته مورد توجه این است که فردی که بر مسندی قرار می‌گیرد، باید مسئولیت‌پذیر باشد. بنابراین امیدوارم ما احساس گناه نکنیم و به جای آن، مسئولیت‌مان را متقبل شویم.

تودیع و معارفه مدیر کل هنرهای نمایشی

وی افزود: ما اینجا جمع شده‌ایم تا از زحمات کوتاه مدت آقای صالح‌پور تشکر کنیم. در طول این سال‌ها هر جا که تئاتر بوده، صالح‌پور هم بوده است و او هیچ‌گاه از بدنه تئاتر جدا نمی‌شود و تنها مسئولیتش تغییر می‌کند. مهدی شفیعی هم به نظر گزینه مناسبی می‌رسد. چون او سال‌ها در بدنه معاونت هنری حضور داشته و با مسائل و مشکلات هنرهای نمایشی آشناست و در طول این سال‌ها نیز هیچ حاشیه‌ای در موردش شنیده نشده است.

مدیرعامل خانه تئاتر یادآور شد: اما نکته مورد توجه دیگر این است که وی فردی جوان است و انرژی زیادی دارد اما باید با مشاوره و استفاده از خرد جمعی هنرمندان، کم تجربگی‌اش را جبران کند.

راد ادامه داد: خانه تئاتر نیز مثل گذشته و تا جایی که از دستش بربیاید، در خدمت مسئولین محترم خواهد بود چون اساس کار ما همیشه بر سازندگی بوده، نه ستیز. واقعیت این است که هنرمندان از عملکرد تئاتر در یک سال اخیر راضی نیستند، چون هیچ کدام از مشکلاتشان حل نشده اما این صبر و امیدواری را داشته‌اند که حرکت سازنده‌ای شکل بگیرد.

در ادامه علیرضا نادری درباره وضعیت تئاتر کشور بیان کرد: آقای مرادخانی من را می‌شناسید و می‌دانید که تند حرف می‌زنم اما امیدوارم که تلخ صحبت نکنم. من در طول 9 ماهی که در خانه تئاتر ماموریتی بر عهده گرفته‌ام، تازه راهروهای ارشاد را یاد گرفتم و می‌دانید که برای چاپ نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» چندین سال سختی کشیده‌ام. من از سیستم تئاتر ایران بسیار آزرده‌ام و به همین دلیل وارد خانه تئاتر شدم.

وی ادامه داد: اگر تندی می‌کنم به خاطر آسیبی است که بخشی از تئاتر ما دیده است. کارکرد مدیران قبل از ما خوب نبوده و اگر منحنی دوره سوم جشنواره فجر را در نظر بگیریم، نسبت به جشنواره سی و سوم دچار سقوط شده است. به نظرم تئاتر ایران دچار یک تهدید بزرگ است و ما موظفیم این مشکلات را منتقل کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: دستاورد آقای طاهری در زمان مدیریتش چه بوده است؟ من انتظار داشتم امروز به جای تودیع آقای صالح‌پور، تودیع آقای طاهری برگزار شود. چون اصلا متوجه مدیریت صالح‌پور نشده‌ام. متاسفانه 8 سال قبل ماده واحده‌ای درباره موزه تئاتر تصویب کردند اما اگر الان به مدیران ما بگویید 8 دقیقه درباره آن توضیح دهند، نمی‌توانند. تئاتر ما موزه ندارد و این به آن معنی است که هویت و گذشته ندارد.

تودیع و معارفه مدیر کل هنرهای نمایشی

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: امیدوارم نهایتا این دوره منجر به جذب خانواده تئاتر به خانه تئاتر، طرح توسعه فضاهای تئاتر ایران و توسعه تئاتر ایران در کل کشور شود که اگر چنین وضعیتی رخ دهد، تازه به سمت وضعیت بد خواهیم رفت.

حسین پاکدل نیز در سخنان کوتاهی متذکر شد: بعد از انقلاب ما انواع و اقسام مدیریت‌های فرهنگی را داشته‌ایم. دوره‌ای بود که مدیران را به زندان می‌بردند و در دوره دیگر به جای زندان بردن، مدیران را کتک می‌زدند و انگشت‌شان را در خیابان می‌شکستند. البته دوره‌ای هم بود که به ما می‌گفتند هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و هر چه می‌خواهید انجام دهید. البته گفتن این حرف‌ها در ظاهر خنده‌دار است ولی نکات دردناکی را یادآور می‌شود.

وی ادامه داد: آقای شفیعی بهترین کار برای ما این است که ما را در مقابل خودمان به ما نشان دهید. من زمانی که به دفتر شما می‌آیم، با کسی که الان دارد اینجا حرف می‌زند، فرق می‌کنم. خدا به شما کمک کند و ما هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه تئاتر بدون منت هر کاری از دستمان برمی‌آید، انجام می‌دهیم.

مرضیه برومند یکی دیگر از هنرمندان تئاتر نیز در این مراسم عنوان کرد: به لطف جشنواره عروسکی من دوباره وارد فضای تئاتر شدم، نه به خاطر جذابیت و فریبندگی‌اش، بلکه به خاطر کمبودها و مشکلاتش. آرزو دارم شفیعی با برنامه به تئاتر آمده باشد. آرزو دارم بازار فروش آثار نمایشی دوباره داغ شود. امیدوارم این تئاترهای محفلی و خصوصی که با مضامین روشنفکرانه، سیاه و تلخ به صحنه می‌روند، تبدیل به تئاتر‌های روشنگر با مضامینی عام‌تر شوند.

وی ادامه داد: امیدوارم محدودیت‌ها برداشته و ده‌ها تئاتر شهر دیگر نیز راه‌اندازی شود. آقای شفیعی باید به این مسئولین پیله کرد و دائم موی دماغشان شد. متاسفانه من اسم تئاتر شهر را گذاشته‌ام «خانه قمرخانم» چون تعداد محدودی می‌آیند کاری را می‌بینند و بعد همان تعداد به سالن دیگری می‌روند و کار دیگری را تماشا می‌کنند. پس مردم ما کجای این تئاتر جا دارند؟ ما باید صدای مردم باشیم و به خطیر بودن مسئولیت‌مان پی ببریم.

کارگردان فیلم «شهر موش‌ها» افزود: آقای شفیعی مواظب جریان‌هایی که قلدرمآبانه می‌آیند و بودجه می‌گیرند، باشید. امیدوارم درِ دفتر شما نه مثل در دفتر علی منتظری که زیاد از حد باز بود، باز باشد اما آقای شفیعی مرعوب برخی از افراد که در ظاهر هارت و پورت می‌کنند ولی در باطن ساخت و پاخت، نشوید، چون مسئولین از ترسشان به آنها پول می‌دهند تا ساکت شوند.

تودیع و معارفه مدیر کل هنرهای نمایشی

این کارگردان سریال‌های تلویزیونی ادامه داد: آدم فرهنگی باید شرافتمندانه و با صرفه‌جویی به نفع مردم زندگی کند. نکته دیگر اینکه مگر هر کس که دلش خواست کارگردانی کند، باید در این مملکت سالن بگیرد؟ باید همه چیز طبق چارچوب و در سطح معینی انجام گیرد. نهایتا امیدوارم تئاتر از این چهره زشتی که پیدا کرده، نجات پیدا کند. چون من خیلی سختی کشیدم که چهره تئاتر شهر را برای جشنواره عروسکی پاک و تمیز کنم. شما بیایید خانه عروسک را ببینید چون مکان ما کوچک و فقیرانه است اما زیبا و تمیز است.

در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی درباره وضعیت تئاتر کشور، گفت: ما تا امروز توانستیم 16 میلیارد و 37 میلیون تومان برای معاونت هنری بودجه بگیریم که 7 میلیارد و 557 هزار تومان آن به تئاتر اختصاص داده شده است. قبول دارم که کلا بودجه ما اندک است ولی به هر حال با محدودیت‌هایی که به ما رسیده، سعی کردیم تئاتر را سر پا نگه داریم.

وی توضیح داد: البته برای بخش‌های عمرانی و بازسازی تئاتر شهر جداگانه هزینه کرده‌ایم. ما ناچاریم از منابع مختلف برای تامین بودجه استفاده کنیم. من امیدوار بودم که ظرف 2 سال بتوانم به نقطه صفر برسم و بدهی‌ها را تسویه کنم اما ما تا خردادماه 10 میلیارد تومان نیاز داریم تا در نقطه صفر باقی بمانیم، با این وجود نباید از برنامه‌هایمان غافل باشیم.

معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: شورای مرکزی و شورای عالی تئاتر را باید راه‌اندازی کنیم تا از مشورت افراد مختلف بهره بگیریم. بچه‌های تئاتر ما باید در امنیت روانی باشند اما در عین حال باید به زیرساخت‌های تئاتر هم فکر کنیم. امیدوارم به مکانیزمی برسیم که کارها را شما انجام دهید و ما حمایت کنیم.

در ادامه اردشیر صالح‌پور سرپرست سابق اداره‌کل هنرهای نمایشی بیان کرد: باور کنید من هیچ لذتی از دوران تصدی‌گری‌ام نبرده‌ام اما عشق من تئاتر است و به آن دلبسته‌ام. خانم‌ها، آقایان نه من و نه هیچ کس دیگری نمی‌تواند ما را نجات دهد، تنها چیزی که می‌تواند ما را نجات بخشد، مهربانی و امید است. پس حالا که ما خود، ناجی خود هستیم، باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای تئاتر تلاش کنیم. تئاتر ایران به تغییر نظام ساختار اداری نیازمند است.

وی متذکر شد: متاسفانه طرح استقرار گروه‌های نمایشی که طرح بسیار خوبی بود، متوقف مانده که امیدوارم دوباره راه‌اندازی شود. انجمن‌های نمایشی نیز در انفعالی‌ترین وضعیت خودشان هستند. همچنین معتقدم که واژه نظارت و ارزشیابی را هم باید تغییر دهیم، چون ما نظارت می‌دهیم تا به ارزشیابی برسیم. بنابراین اصل را باید بر ارزشیابی بگذاریم.

صالح‌پور در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: همچنین فرهنگ نقدپذیری را باید ایجاد کنیم. لزوم راه‌اندازی شورای عالی تئاتر یا اتاق فکر یا همان مجلس مهستان تئاتر هم احساس می‌شد که این امر خوشبختانه محقق شد که نهایتا امیدوارم این شورا بتواند مشکلات تئاتر را برطرف کند.

مهدی شفیعی، مدیرکل جدید هنرهای نمایشی آخرین سخنران این جلسه بود.

وی عنوان کرد: دوستان قرار نیست اتفاق معجزه‌آسایی رخ دهد، چون همه ما بودجه و سخت‌افزارها را می‌شناسیم اما در این مدت قرار است از ظرفیت‌ها استفاده بهتری کنیم. اعتقاد من این است که تئاتر ایران بسیار بالنده است و اتفاق خوبی که در جشنواره تئاتر فجر شاهدش بودیم، حضور کارگردان‌های زیر 40 سال بود که 80 درصد شرکت‌کنندگان را شامل می‌شد. متاسفانه امکانات و سخت‌افزارهای ما نتوانسته به اندازه خلاقیت و استعداد هنرمندان‌مان رشد کند، اما من از همین جا به سهم خودم از تمام مدیران قبلی سپاسگزارم.

تودیع و معارفه مدیر کل هنرهای نمایشی

شفیعی اضافه کرد: باید در تئاترمان ساز و کاری را شکل دهیم که تشکیلات تئاتر ما فقط وابسته به تشکیلات دولتی نباشد، بلکه با کمپانی‌های کوچک تئاتر مواجه شویم که فعالیت‌های تئاتری را درون خودشان شکل دهند. وضعیت بودجه تئاتر الان از همیشه بدتر است و جمعا بودجه فعالیت‌های تئاتری ما به 10 میلیارد هم نمی‌رسد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: متاسفانه ما بسیار با محدودیت مواجه هستیم و با دانستن این واقعیت، باید به سمت سازندگی برویم اما با همین وضعیت، حمایت از تولیدات تئاتری نیز وظیفه‌ای است که نباید فراموش شود. در گام اول معتقدم ایجاد مراکز تئاتر شهر در تمام مراکز استان‌ها از جمله کارهایی است که باید انجام گیرد.

در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیر به ارشیر صالح‌پور از دوران تصدی‌گری وی، تقدیر و با قرائت حکم مهدی شفیعی، وی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی معرفی شد.

کد خبر 2496712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha