۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۶

نشست خبری مدیران معاونت فرهنگی ارشاد؛

سال را باکمترین بدهی تمام می‌کنیم/ جایزه پروین به سال ۹۴ موکول شد

سال را باکمترین بدهی تمام می‌کنیم/ جایزه پروین به سال ۹۴ موکول شد

نشست خبری مدیران معاونت فرهنگی ارشاد در حالی برگزار شد که در آن از به انجام رسیدن بسیاری از فعالیت‌های این معاونت در سال ۹۳ تنها با یک سوم و گاه با ۵۰ درصد اعتبارات مصوب، سخن رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس مطبوعاتی مدیران ارشد مجموعه معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۲۷ بهمن در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

همایون امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به سیاست تبیین ساختار روزآمد و کارآمد برای پیشبرد برنامه‌های ستادی این معاونت در استان‌های مختلف، به تشکیل دبیرخانه‌های چهارگانه و احصاء ۲۰۰ مسئله مشخص در اجلاس مجموعه معاونت فرهنگی با مدیران کل ارشاد در تبریز در چند ماه گذشته که با ۸۳ مصوبه همراه بوده، اشاره کرد و گفت: قطعاً برای سال آینده هیچ مسئله نامکشوفی در ارتباط با نحوه همکاری با استان‌های مختلف برای این معاونت باقی نمانده است.

وی همچنین ضمن اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، افزود: امسال یکی از معدود سال‌هایی است که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با مدیریت صحیح منابع، سال را بدون بدهی و یا با بدهی اندک به اتمام می‌رساند. تقریباً تمام تفاهم‌نامه‌هایی که از ابتدای سال منعقد شده، به مرحله اجرا درآمده و پرداخت‌ها به استان‌های بابت امور مختلف این تفاهم‌نامه‌های، از هفته قبل آغاز شده و معاونت فرهنگی در حال پرداخت دیون خود است.

امیرزاده در عین حال گفت: بسیاری از فعالیت‌های معاونت فرهنگی اگرچه با یک سوم اعتبارات و گاه با ۵۰ درصد اعتبارات، به انجام رسیده است.

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی با اعلام برگزاری چهاردهمین جشنوراه صنعت چاپ در روز ۳ اسفند طی مراسمی در تالار وحدت، گفت: داوری مسابقات آثار چاپی به مراحل نهایی خود رسیده و در مراسم پایانی سیمرغ چاپ به برگزیدگان تقدیم خواهد شد.

وی از مکانیسم شفاف داوری این مسابقات سخن گفت و اظهار امیدواری کرد این جشنواره در سال‌های آتی به صورت بین‌المللی برگزار شود و گفت: مال هفته گذشته جلساتی را با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف صنفی چاپ برگزار کردیم و در همین راستا بحث حامیان مالی و معنوی جشنواره مطرح شد که در حال حاضر تعداد این حامیان دورقمی شده است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین حال آمار قابل تاملی از واردات محصولات چاپی ارائه کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۱۷۰ مورد واردات کالای چاپی به وزن ۴۹ هزار و ۴۴۴ تن وارد کشور شده است. همچنین از ابتدای مهر امسال تا روز گذشته (۵ ماه اخیر) ۲۳۳ مورد محصول چاپی به وزن بیش از ۸۰ هزار تن وارد کشور شده که این میزان، قابل تامل است.

برازش همچنین گفت: بحث اجرای عوارض واردات محصولات چاپی از یک ماه پیش اجرایی شده و بر اساس آخرین خبری که من دارم، این کار به جاهای خوبی رسیده و این عوارض دارد وصول می‌شود اما باید دید چه مقدار از این عوارض صرف زیرساخت‌های صنعت چاپ در کشور خواهد شد؟

علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفترمطالعات و برنامه‌ریزی کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست از انجام پژوهش‌های ارزیابانه درباره مقولاتی مانند توزیع بن کتاب بین مصرف کنندگان محصولات فرهنگی و نیز نمایشگاه‌های کتاب مختلفی که در کشور برگزار می‌شود، در دفتر متبوعش خبر داد و در ادامه با اشاره به اجرایی شدن طرح‌های پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در کشور با مشارکت نهادها و موسسات خارج از وزارت ارشاد، سرانجام این طرح‌ها را بازگو کرد.

وی گفت: در طرح پایتخت کتاب ایران ۶۳ شهر برنامه ارائه کردند که در نهایت ۱۰ شهر هم نامزد این عنوان شدند. برنامه‌های با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهر ارائه شده است. البته در این بین شهرهایی هم بودند که به رغم اینکه برنامه‌های بسیار خوبی ارائه کردند، اما چون بعد از زمان اعلام شده، اقدام به این کار کردند، وارد مرحله داوری نشدند که از جمله آنها می‌توان به شیراز اشاره کرد که به عقیده شخص خودم حتی می‌توانست جزو نامزدهای نهایی پایتخت کتاب ایران باشد.

به گفته سیدآبادی در طرح روستاهای دوستدار کتاب هم بیش از ۸۰۰ روستا برنامه‌هایشان را با امضای دهیار و رئیس شورای روستا ارائه کردند که در نهایت ۲۰ روستا نامزد این عنوان شده‌اند که  از تنوع زبانی و قومی خوبی هم برخوردارند. مراسم معرفی ۱۰ روستای دوستدار کتاب، ۵ شهر نامزد عنوان پایتخت کتاب ایران و اعلام ۳ شهر نهایی و در پایان پایتخت کتاب ایران، روز دوم اسفند برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آئین‌نامه گرنت که با هدف حمایت از آثار ایرانی در خارج از کشور تدوین شده، گفت: حمایت از ترجمه و انتشار آثار ایرانی به زبان‌های خارجی در این آئین‌نامه به عقد قرارداد با ناشر خارجی منوط شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای هم برای معرفی شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود به یونسکو برای رقابت در طرح پایتخت جهانی کتاب دارد؟ گفت: بنای ما این بود که از بین تهران و شهری دیگر که بیشترین امتیاز را کسب خواهد کرد، شهری را به یونسکو معرفی کنیم که البته تهران دو بار در این رقابت رد شده است.

سیدآبادی ادامه داد: ما در جلساتی با کمیسیون ملی یونسکو تمامی راه‌ها برای معرفی بهتر شهری از ایران برای رقابت در یونسکو جهت انتخاب به عنوان پایتخت جهانی کتاب را بررسی خواهیم کرد. ضمن اینکه تا زمان برگزاری آن مسابقه جهانی دست کم ۲ ماه زمان باقی است و قطعاً از این فرصت برای بهره‌گیری لازم، نهایت استفاده صورت خواهد گرفت.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هم در سخنانی با اشاره به اینکه شعر از اواخر سال ۹۲ بود که به فعالیت‌های این بنیاد اضافه شد، کم کاری بنیاد متبوعش را در ماه‌های ابتدایی سال ناشی از این موضوع دانست و در ادامه با اشاره به محول شدن برگزاری جشنواره شعر فجر، جایزه جلال و جایزه پروین اعتصامی به این بنیاد، گفت: ما در سال جاری به طور کامل روی اجرای این برنامه‌های متمرکز شدیم.

وی با اشاره به برگزاری جایزه جلال آل‌احمد با مشارکت شهرداری تهران از برگزاری آئین اختتامیه جشنواره شعر فجر در روز ۱۰ اسفند خبر داد و در خصوص جایزه پروین اعتصامی هم گفت: اختتامیه این جایزه در سال جاری برگزار نخواهد شد و ما این برنامه را به اوایل سال ۹۴ موکول کردیم و امیدواریم قبل از نمایشگاه کتاب تهران این اقدام انجام شود.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان همچنین در خصوص میزان عمل به وعده مشارکت دادن نهادهای خصوصی و غیردولتی در برگزاری این قبیل جوایز ادبی، با دفاع از نحوه برگزاری و پیشبرد امور جایزه جلال آل‌احمد، یادآور شد: اتفاقاً بیشترین سوالاتی که ما در این زمینه پاسخ دادیم، مربوط به این بود که چرا اینقدر تکثر در این جایزه به وجود آمده است. در خصوص شعر فجر هم باید بگویم که در جشنواره امسال بالغ بر ۱۰ محفل شعرخوانی در داخل و خارج از کشور برپا شده و یا در حال برگزاری است.

قزلی گفت: این تکثر، تصنعی نیست و من آن را به وجود نیاورده‌ام. ما به عنوان بنیاد شعر و ادبیات داستانی تنها مراقبیم که این کار به نحو احسن انجام شود.

کد خبر 2496828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha