۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸

در همایش برنج مطرح شد:

قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی/ خوکفایی برنج زیر سئوال رفته است

قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی/ خوکفایی برنج زیر سئوال رفته است

ساری - نمایده مردم بابل در مجلس پیشنهاد داد تا بجای خرید تضیمی، قیمت تضمینی برنج جایگزین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نیازآذری بعد از ظهر دوشنبه در همایش ملی ودو روزه برنج کشور در ساری گفت: امسال هزار و ۵۰۰ میلیارد تمان در بخش تملک و دارایی در اختیار جهاد کشاورزی و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی قرار گرفته است.

به گفته نیازآذری، امروز کشاورزان ما خرده مالک هستند و باید از ظرفیتها برای حمایت از آنان برنامه ریزی شود.

بانکها بانکداری کنند

وی با تاکید بر اینکه بانکها بجای بنگاهداری بانکداری کنند، تصریح کرد: همه مولفه ها از جمله ارزانترین تسهیلات بخش کشاورزی را در شرایط اقتصاد مقاومتی در اختیار کشاورزان قرار دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وقتی دو استان مازندران و گیلان ۷۵ درصد تولید محصولات کشاورزی را بر عهده دارند، چه لزومی به ورود دو میلیون تن محصول کشاورزی برنج دارد، افزود: همچنین بجای خرید تضمینی، قیمت تضمینی را دستور کار قرار دهیم و اگر این فضا را برای کشاورزان مهیا کنیم، مطمنا کشاورزان راغب تر می شوند.

وی گفت: امروز باید تلاش کنیم تا جوانان را به عرصه کشاورزی هدایت کنیم چرا که باید از فرصت های شغلی در اراضی کشاورزی استفاده شود.

نیازآذری بیان کرد: صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان پشتیبان کشاورزان است و باید از تکنولوژیها استفاده کنیم و از وضعیت سنتی فاصله گیریم.

وی یادآور شد: در سال جاری بحث مکانیزاسیون کشاورزی با هماهنگی کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شد تا تلاش کشاورزان در زمینها هدر نرود و نباید از دستگاههای فرسوده استفاده کنیم.

بهره وری پایین در مصرف نهاده های تولید

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت:  فاصله زیاد عملکرد با پتانسیل قابل وصول، بهره وری پایین در مصرف نهاده های تولید، بالا بودن هزنیه تولید، پایین بودن دانش مهارتی بهره برداران، سنتی بودن روش تولید، آماده نبودن زیرساختهای تولید و ضایعات بالا را در مراحل مختلف را از جمله مشکلات بیان کرد.

وی پایین بودن سطح زیر کشت برنج را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم تا هزار و ۳۸۵ تن واردات را به ۶۳۰ هزار تن کاهش دهیم.

حیدرپور افزود: تغییر کاربری اراضی شالیزاری، قابل توجه بودن محصولات ویژه تولید، پایین بودن نقدینگی کشاورزی و بی نتیجه بودن تحقیقات را از جمله محدودیتها است و باید برای حفظ اراضی به مقولات ذکر شده توجه ویژه ای شود.

حیدرپور بیان داشت: برای رسیدن به ضریب خوداتکایی و بهره وری، میزان تولیدات باید افزایش یابد و اصلاح و نوسازی تکنولوژی و کارخانجات، افزایش ضریب مکانیزاسیون، افزایش سطح ارقام پرمحصول، توسعه سطح پرورش رتون و کشت مجدد ارقام برنج، توسعه تحقیقات کاربری بویژه ارقام اصلاح شده باید مدنظر قرار گیرد.

برداشت مکانیزه ۱۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: امسال ۱۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان با کمباین برداشت شد و برنج به عنوان دومین محصول کشور محسوب می شود و همه باید برای افزایش سطح آن تلاش کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به منابع آبی در استان، مصرف آب به عنوان مهمترین فاکتور در کشت محصولات است و باید در مصرفه بهینه آب مدیریت درستی صورت گیرد.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه در استان مازندران هفت درصد آبهای سطحی مهار شده است، گفت: عمده اتکایی برنج به استانهای شمالی است و باید تمام تلاش را برای خودکفایی این محصول بکار گیریم.

وی گفت: میزان روند واردات برنج در کشور در سالهای اخیر شتاب بالایی گرفته که بخشی قابل توجیه است و به دلیل مدیریت اشتباه برخی با مشکل مواجه شده است.

ضریب خودکفایی برنج زیر سئوال رفته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره ضریب خوداتکایی برنج از سال ۷۹ تا ۹۲ بالاترین به میزان ۷۶ درصد در سال ۷۳ بوده است و در سال گذشته با رسیدن به ۵۰ درصد روند نزولی را داشتیم.

وی بیان داشت: با پیشرفت تکنولوژی اما به دلیل آنکه با مشکلات آب مواجه هستیم و به دلیل افزایش واردات، ضریب خوداتکایی برنج زیر سئوال رفته است.

وی گفت: سطح زیر کشت اراضی شالیزاری کشور ۵۸۰ هزار هکتار است و چالشهای پیش روی برن کشور باید رفع شود.

در این همایش دو روزه ۱۳۰ مقاله ارسال شد که ۹۰ مقاله بصورت پوستر ارائه شده است.

کد خبر 2496885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha